האם "ניו-יורק טיימס" סירב לפרסם את חרטת גולדסטון?

מקורב לגולדסטון טוען כי האחרון פנה תחילה לעיתון החשוב בעולם כדי שיהווה במה לפרסום מכתב החרטה - ונענה בשלילה ■ ב"ניו-יורק טיימס" סירבו לפרט את השיקולים מאחורי ההחלטה

דברי החרטה של השופט ריצ'רד גולדסטון, אודות הדוח שפרסמה ועדת הבדיקה של האו"ם בראשה עמד, בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", לא זכו לתהודה המיוחלת בעולם - בוודאי בהשוואה לדוח המקורי.

כעת, על-פי פרסום ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (ב'), טוען גורם המקורב לשופט הבכיר כי האחרון פנה תחילה ל"ניו-יורק טיימס", העיתון הנחשב לחשוב בעולם, במטרה לפרסם בו את המאמר שכתב, אולם עורך מדור הדעות של העיתון השיב לבקשתו של גולדסטון בשלילה. לבסוף פורסם מכתב החרטה בסוף השבוע האחרון בעיתון "וושינגטון פוסט".

"איננו מתייחסים לתהליך העריכה והדיווח", נמסרה התגובה מ"ניו-יורק טיימס". כידוע, בחודשים האחרונים נחשב "ניו-יורק טיימס" לביקורתי מאוד בנימת הסיקור שלו את ישראל.

הדבר בולט, בין היתר, במאמרי המערכת התכופים בנושא המזרח התיכון שמפרסם בכיר פרשני העיתון, תומס פרידמן, המבקר באופן חסר תקדים לאחרונה את מדינת ישראל ובעיקר את בנימין נתניהו באופן אישי.

החל מזמן פרסום המכתב מקיימת המערכת הבטחונית דיונים שנועדו לבחון כיצד ניתן לנצל את מכתב החרטה של גולדסטון, לשיפור תדמיתה של ישראל בדעת הקהל הבינלאומית.

במשרד החוץ וכן במערכת הביטחון שוקלים להשתמש בדבריו של גולדסטון כעילה לביטול תביעות נגד קצינים ואישים בכירים מישראל בחו"ל. גורם משפטי בכיר בצה"ל העריך כי אכן הסיכון המשפטי הנשקף לקציני צה"ל בעת שהותם בחו"ל, קטן כתוצאה מהפרסום.