שטייניץ וכץ עובדים על המס הבא: אגרות גודש בת"א

התוכנית הממשלתית: הטלת אגרות גודש בכניסה לת"א ■ הפיילוט: 1,200 נהגים יקבלו 500 שקל כדי להשתתף בניסוי ■ החדירה הפולשנית לפרטיות: בכל רכב בניסוי יוצב GPS מטעם הממשלה, שיאסוף נתונים מהרכב בכל רגע ורגע ■ משרד האוצר: לא נגדיל מסים

עוד חור בכיסו של הנהג הישראלי? אם לא די במחירי הדלק ששוברים שיאים, משרדי האוצר והתחבורה מתכננים כעת להטיל "אגרת גודש" על הנהגים הנכנסים לת"א. כך עולה ממכרז שפורסם באתר נתיבי איילון. לפי התוכנית, נהגים ישלמו בין 10 אגורות לשקל אחד עבור כל קילומטר שייסעו בת"א, בהתאם לשעות העומס.

משרדי הממשלה האמורים מתכננים בקרוב פיילוט של התוכנית, בו ישתתפו כ-1,200 נהגים. גם חברת נתיבי איילון תשתתף כמובן בניסוי. מדובר בתוכנית ממשלתית לרפורמה במיסוי בענף הרכב, במסגרתה יופחתו בהדרגה מסי הקנייה על מכוניות חדשות, אולם מנגד יוטלו אגרות גודש.

לפי התוכנית, במכוניות שישתתפו בניסוי יותקנו מכשירי GPS שימדדו פרמטרים שונים, כמו למשל זמני נסיעה, מיקום, מרחקים ועוד. כך, מתכננת הממשלה להטיל אגרות בהתאם שגודלן ייקבע בהתאם לאותם פרמטרים - 10 אגורות לק"מ עבור נסיעה שלא בתנאי גודש ושקל לק"מ בנסיעה בתנאי גודש.

בנוסף, רכב שלא ייסע בשעות העמוסות ויגיע לסכום שאינו עולה על 100 שקל - יקבל זיכוי של 250 שקל. כל רכב המשתתף בניסוי יקבל 500 שקל כדמי השתתפות. רכש שתנותק בו המערכת - לא יקבל את המענק. המועד האחרון להגשת הצעות להשתתפות במכרז הוא ה-12 באפריל.

עם זאת, מהתוכנית עולה שאלה משפטית כבדת משקל: האם בכוונת הממשלה להציב מכשירי GPS מטעמה במכוניות פרטיות, ובכך לפגוע בזכויות ובפרטיות של אזרחי ישראל? אם אכן זו התוכנית, הרי שיהיה מדובר בהחרפת צעדי "האח הגדול", לאחר הצבת מצלמות מעקב ברחובות מרכזיים בישראל והקמת המאגר הביומטרי. יש לציין כי במדינות אחרות בהן מוטלת

ממשרדי האוצר והתחבורה סירבו תחילה בתוקף להגיב לידיעה. כשעתיים לאחר פרסום הידיעה ב"גלובס", נמסר בתגובה מרשות המסים: "במסגרת החלטת ממשלה הוקמה ועדה בינמשרדית הבוחנת את סוגיית הטיפול בגודש בכבישים. באותה ההחלטה נקבע כי יבוצע ניסוי וולונטרי על מדגם נהגים שיבחן כיצד הטלת תשלום על כל קילומטר משפיעה על התנהגותם. אין כוונה להגדיל את נטל המס על הנהגים, אלא לבחון את תמהיל המיסים המוטלים על הרכב. בין היתר, בוחנת הוועדה את הקטנת התשלומים הקבועים והגדלת משקלם של התשלומים המשתנים לפי נסועה".

במשרד התחבורה הכחישו תחילה את הידיעה, אך לאחר מכן מסרו: "לא תהיה אגרת גודש כל עוד אין אלטרנטיבה משמעותית של תחבורה ציבורית".