פרסום החלטת היועמ"ש בעניין ליברמן - עוד לפני פסח

יהודה וינשטיין צפוי להודיע על החלטתו אם להגיש כתב אישום נגד שר החוץ אביגדור ליברמן היום או מחר ■ אם יתעכב, הפרסום ייאלץ לחכות לאחר החג

החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, אם להגיש כתב אישום נגד שר החוץ אביגדור ליברמן, צפויה להינתן בקרוב מאוד - כך מעריכים גורמים משפטיים, וזאת נוכח העיכוב המשמעותי שנגרם עד כה בפרסום החלטת היועץ, ונוכח העובדה שאם ההחלטה לא תתפרסם היום (ב') או מחר (ג') - היא תיאלץ להמתין עוד שבועות ארוכים בשל חג הפסח.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, וינשטיין עתיד להודיע על החלטתו להאשים את ליברמן, בכפוף לשימוע, בעבירות של מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט. באשר לעבירת קבלת דבר במירמה, היועץ עדיין מתלבט.

בשבועות האחרונים עוסקים היועץ וצוותו - הכולל גם את פרקליט המדינה משה לדור ומנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד אביה אלף - בליטוש נוסח ההודעה שתועבר לסנגוריו של ליברמן, ההודעה לעיתונות וגם בנוסח טיוטת כתב האישום הנרקמת נגד ליברמן.

במשרד המשפטים מעריכים כי אחד הקשיים שבהם ייתקלו עם פרסום ההחלטה הרשמית יהיה הצורך להסביר את גניזת עבירת השוחד, ואולם לגישתם של משתתפי הדיונים אצל וינשטיין, אף שעבירת השוחד נחשבת חמורה יותר ממירמה והפרת אמונים, שכן העונש הקבוע עליה בחוק הוא 7 שנות מאסר, לעומת 3 שנים להפרת אמונים.

מבחינה עקרונית, דווקא הפרת האמונים היא העבירה המשמעותית ביותר שאותה מבקש המחוקק למנוע כשמדובר בעובדי ציבור. זאת מאחר שהאיסור על שוחד נועד למנוע ממקבלו הימצאות בניגוד עניינים בתפקידו השלטוני, כלומר לחטוא בהפרת אמונים.

סטטוס של חשוד

חקירתו של ליברמן מתנהלת זה כ-5 שנים. היא נפתחה באפריל 2006 ולוותה כל העת בידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בראשות מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף.

חקירת המשטרה הסתיימה באוגוסט 2009, בהמלצה להעמיד את ליברמן לדין בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט, הטרדת עד והלבנת הון. סעיף רישום כוזב במסמכי תאגיד לא נכלל בהמלצת המשטרה.

בדצמבר 2009, כ-3 חודשים לאחר שהמשטרה סיימה את חקירתה והעבירה את המלצותיה, ביקשה המחלקה הכלכלית לבצע השלמות חקירה. במקביל החלו דיונים בשיתוף פרקליט המדינה משה לדור והיועץ דאז מני מזוז.

מזוז התלבט אם לקבל החלטה בתיק, לפחות החלטה עקרונית - לפני שימוע - עד תום כהונתו בינואר 2010, ואולם החליט לבסוף להותיר את הנושא ליועץ הבא.

בשבועות האחרונים קיים וינשטיין מספר ימי דיון מרוכזים בנושא ליברמן, לקראת גיבוש ההחלטה הסופית. בדיונים הוצגו המלצות המשטרה וכן חוות-הדעת של המחלקה הכלכלית, שהמליצה לאמץ את עמדת המשטרה ברוב הסעיפים.

ליברמן מצוי בסטטוס של חשוד זה יותר מ-10 שנים, ואולם החקירה הנוכחית החלה באפריל 2006, בעקבות מידע שהגיע ליועץ דאז מזוז. בינואר 2009, כ-3 שנים לאחר תחילת החקירה, עצרה יאח"ה 7 חשודים וערכה חיפוש בבתיהם ובמשרדיהם. אחד מהם היה בא-כוחו של ליברמן, עו"ד יואב מני.

חקירה מתמשכת

במערכת המשפטית נימקו את התמשכות החקירה נגד ליברמן בשתי סיבות עיקריות: האחת היא הצורך בביצוע חיקורי דין בחו"ל. במקרה של ליברמן, כמו במקרה של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, ההמתנה לתשובות ממדינות שונות בשאלת הסכמתן לביצוע חיקורי דין בשטחן ארכה לעתים חודשים ארוכים ואף יותר מכך, ובמקרים מסוימים התקבלה בסופו של דבר תשובה שלילית, שהובילה למבוי סתום באפיקים שונים של החקירה. בספטמבר 2008 התקיים חיקור דין בקפריסין, שהוביל לתפיסת אלפי מסמכים רלוונטיים לחקירה.

הסיבה השנייה היא מאבקו של ליברמן על כך שיימנע מהמשטרה לעיין במסמכים שנתפסו אצל עו"ד מני, בטענה כי חל עליהם חיסיון עורך דין-לקוח. החיפוש שביצעה יאח"ה במשרדו של מני התקיים באפריל 2007, ואולם התנהל מאבק משפטי ב-3 ערכאות, עד שלבסוף, באוגוסט 2008, דחה בית המשפט העליון את הערר ואיפשר לחוקרים לעיין במסמכים.

במה יואשם ליברמן?

- מירמה והפרת אמונים

- הלבנת הון

- שיבוש מהלכי משפט

- קבלת דבר במירמה - היועץ עדיין מתלבט

* קבלת שוחד - היועץ החליט שלא להאשימו בעבירות שוחד