האתגרים של בצלאל ודרהי

3 חברות הסלולר הגדולות יכולות להציע את מה שהחדשים יוכלו ובאותם המחירים

האופוריה שמתלווה למכרז הסלולר שנסגר אתמול (ב') היא במקומה. אפשר לעסוק עכשיו בקשיים שצפויים למפעילים החדשים ובסיכונים הרבים שקיבלו על עצמם, אבל קודם כל וכדי להתחיל ברגל ימין, צריך לברך "שהחיינו", שכן זה הדבר הכי נכון לא רק לשוק הסלולר אלא לכל שוק התקשורת. אבל העסק הולך להיות הרבה יותר מסובך ממה שחושבים.

כבר עכשיו ניתן להעריך שהסיכוי ששני המפעילים החדשים יקימו כאן אלפי אנטנות שיכסו את כל הארץ כמו שמחייב אותם המכרז - אינו גבוה. מירס אולי תצליח במשימה, אבל למרות הצהרותיה, יש לה היום פחות מ-1,000 אנטנות והיא צריכה יותר מ-2,000. בתנאים הקיימים כיום אי אפשר להקים 2,000 אנטנות, ולכן צריך להתחיל לעבוד כבר עכשיו על הסדרת הקמתה של רשת משותפת.

צודק כחלון, וצודקים הזוכים - אין שום טעם בהקמת אלפי אנטנות סלולריות חדשות. נקודת הפתיחה של מירס קצת יותר טובה, אבל בעבור חזי בצלאל זוהי הרפתקה מטורפת, שכן מעבר לסכום ההשקעה עבור דמי הרישיון, הסיכונים שהוא לוקח על עצמו הם גדולים מאוד.

המפעילים הקיימים לא יוותרו

כל הזמן מדברים על מה שיעשו המפעילים החדשים ובאופן טבעי כולם רוצים לשמוע בכמה יירדו המחירים, אבל המפעילים הקיימים לא אמרו את המילה האחרונה, ועוד יהיה להם הרבה מה להגיד. לא סביר שהם יקבלו את השחקנים החדשים בסבר פנים יפות.

שלוש החברות הסלולריות הגדולות - פלאפון, סלקום ופרטנר - יכולות להציע בדיוק מה שהחדשים יוכלו ובאותם מחירים, וזה תלוי אך ורק בהן ועד כמה ירצו ללחוץ את המפעילים החדשים. זה הסיכון שעליו לא מדברים כדי לא להשבית את השמחה. לנו כצרכנים זה אולי טוב, אבל בסופו של דבר אף אחד לא עושה עסקים על מנת להפסיד כסף, ולכן לא נתפלא אם דרישות להקלות כאלה ואחרות יפקדו את שר התקשורת בקרוב.

עבור דרהי העסק די פשוט. הוא עומד לשלב את מירס בתוך הוט. כקבוצת תקשורת, העלויות להקמת רשת סלולרית שמתבססת על הוט נמוכה יחסית. חיבורים לאתרים, נדל"ן, מערכות מידע, שירות לקוחות וכו' - כל אלה יכולים להשתלב היטב במערכת הקיימת ולכן יעלו לו הרבה פחות מההצהרות שלו על השקעה של 2 מיליארד שקל.

בכל הקשור לבצלאל, קשה לראות איך יעשה זאת כשברשותו רק חברת אינטרנט קטנה כמו אקספון, אבל הוא כנראה יודע לפי איזה מודל הוא רוצה לעבוד, וימים יגידו אם זה יצליח או לא.

חברות רזות

המפעילים החדשים לא הולכים לעבוד באותו מודל של החברות הקיימות - הם הולכים להיות הרבה יותר רזים. המשמעות היא רשת סלולרית בארכיטקטורה רזה וזולה מאוד. היא תישען על אתרים קיימים של החברות הסלולריות ותיבנה בעלויות נמוכות מאוד כדי לקחת נתח שוק כמה שיותר מהר ולהכניס מזומנים, ואחר כך, בהתאם להתפתחויות בשוק, להמשיך ולפתח אותה.

במודל כזה, לא בטוח שהמפעילים החדשים ימכרו ציוד קצה, כדי שלא להחזיק מלאים וכוח אדם ומחסנים. גם מודל ההפצה עדיין לא ברור. כדי למכור שירותים סלולריים צריכים עשרות נקודות מכירה ונוכחות בכל מרכזי הקניות הגדולים. למירס יש נוכחות מינימלית ברחבי הארץ ואקספון תצטרך להתחיל מאפס, עם אחת מהרשתות הקיימות.

יפה מאוד שהזוכים החדשים רוצים להוריד את המחיר ב-30%, וצריך קצת קתרזיס אחרי שנים של שעבוד לחברות הוותיקות, אבל השמחה תהיה קצרה מאוד. הקושי הוא רב, ונקודת המוצא של המפעילים החדשים בעייתית כי השוק רווי.

אבל עכשיו הזמן לחגיגות, מהמצוקות יש לנו מספיק בכל יום.