לא מחכה לאראלה מהפיס

הדוחות של רקח פותחים צוהר לעסקי ההפצה המשגשגים של זכייני הפיס: רווח של כ-2 מ' ש'

בדוחות הרווח והפסד לשנת 2010 שפרסמה חברת התרופות רקח בסוף החודש שעבר, קשה למצוא סיבה לזינוק של 120% שרשמה מניית החברה מאז תחילת השנה. רקח היא חברה לייצור ושיווק תרופות, ויטמינים ומוצרים קוסמטיים, שהוקמה לפני יותר מ-50 שנה על-ידי בני הזוג ג'ורג'ט ומרדכי אלגרבלי (לשעבר חבר כנסת מטעם ד"ש), המחזיקים כיום בכ-70% ממניותיה.

בעקבות העלייה החדה במניה, נסחרת היום רקח בבורסה לפי שווי של כ-72 מיליון שקל. את השנה החולפת סיימה החברה עם מחזור של כרבע מיליארד שקל ורווח תפעולי של 8.5 מיליון שקל - בדומה לשנה הקודמת. בשורה התחתונה נרשם רווח של חצי מיליון שקל - ירידה חדה לעומת רווח של 5.5 מיליון שקל שהשיגה החברה ב-2009 (אשר יוחס בעיקרו להשפעת העליות בשוק ההון על תיק ניירות הערך של החברה, שניזוק קשה בשנה קודם לכן).

בחינה מדוקדקת של הדוחות מעלה ממצא מעניין: רקח חייבת את השורה התחתונה החיובית שלה למפעל הפיס. ליתר דיוק, לפעילותה של חברה-בת שהקימה אשתקד, אשר עוסקת בהפצת כרטיסי ההגרלה של הפיס באזור ירושלים.

החברה-בת של רקח, כך עולה מהדוחות, מעסיקה 20 עובדים - רובם אנשי שיווק ומחסנאים, והיא מפיצה את כרטיסי ההגרלה ל-200 נקודות מכירה. מלאי כרטיסי הפיס שבידיה, עמד בסוף השנה החולפת על 1.5 מיליון שקל.

מפעל הפיס מוכר את מוצריו, המגלגלים מחזור של מיליארדי שקלים בשנה, באמצעות דוכני מכירה הפזורים ברחבי הארץ. בעלי הדוכנים רוכשים את כרטיסי ההגרלה מהמפיצים האזוריים, דוגמת רקח, אשר זוכים בתמורה לעמלה המוערכת ב-1.5%-2% ממחזור המכירות - עמלה המבטיחה להם רווח חסר סיכון כמעט.

הדוחות הכספיים של רקח פותחים צוהר לעסקי ההפצה המשגשגים של זכייני הפיס: החברה-בת של רקח, א.מ.פ.י שיווק והפצה, סיימה את השנה המלאה הראשונה לפעילותה עם הכנסות של כ-8.5 מיליון שקל מעמלות שיווק שגבתה, וברווח של כ-2 מיליון שקל (לאחר שרקח משכה ממנה דמי ניהול של יותר ממיליון שקל).

א.מ.פ.י משמשת מפיצת כרטיסי ההגרלה של הפיס מאז אוגוסט 2009, לאחר שזכתה במכרז (הנערך אחת לחמש שנים), שבו נבחרו תשעה זכיינים אזוריים מתוך עשרות מועמדים. אלו נדרשו להגיש תוכנית עסקית מפורטת להשגת גידול במכירות ופיתוח רשת ההפצה, כמו גם להציג ניסיון בניהול עסק בתחום המכירות וההפצה הקמעונאית.

לא כל יזם בעל יכולות שיווק והפצה יכול לרכוש את הכרטיס הזוכה להפעלת מערך הפצה של הפיס. לשם כך צריך כסף, והרבה. לצורך קבלת הזיכיון, עולה מדוחות רקח, שיעבדו בני הזוג אלגרבלי לבנק הפועלים תיק ניירות ערך אישי של 3.5 מיליון שקל, כדי שהבנק יעמיד ערבות בסך 11.2 מיליון שקל לטובת מפעל הפיס - תנאי לקבלת הזיכיון.