דטהסייף תובעת 75 מיליון שקל מדיסקונט: "הביא לקריסת הקבוצה"

לטענת המנהל המיוחד, "במועד קריסת הקבוצה, כאשר מסגרות האשראי שלה לא היו בחריגה, החליט הבנק להפסיק לאלתר את האשראי לקבוצה - ובכך גזר עליה כליה"

המנהל המיוחד של קבוצת החברות דטהסייף (בכינוס נכסים ובפירוק), רם בלינקוב, הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה להתיר לו הגשת תביעה בסך 75 מיליון שקל נגד בנק דיסקונט. זאת בטענה כי יחד עם אחרים הביא הבנק לקריסתה של הקבוצה.

בדוח מיוחד שהגישו הבוקר (ה') החוקרים מטעם המנהל המיוחד, עו"ד חנוך ארליך ורו"ח דני אבירם, על נסיבות קריסתה של הקבוצה, נטען כי "במועד קריסת הקבוצה, כאשר מסגרות האשראי שלה לא היו בחריגה, מצא הבנק, משיקוליו, להפסיק לאלתר את האשראי לקבוצה, ובכך גזר עליה כליה, כפי שאכן אירע".

עוד נטען כי מרגע שהחלה החקירה, "בנק דיסקונט מכשיל את החקירה, מונע מידע ופועל ללא לאות להפסקת החקירה". בין השאר, כך נטען, לא העביר הבנק לידי החוקרים את כל המסמכים שהתבקש להעביר, ועורכת הדין מטעם הבנק, חנית נוב, סייעה לבנק בהכשלת החקירה.

קבוצת דטהסייף, שעיקר פעילותה היה בתחום המחשבים ושירותי ה-IT, נכנסה להליך הקפאת הליכים בדצמבר 2009, לאחר שלא עלה בידה לגבש הסדר נושים נכנסה להליכי כינוס נכסים ופירוק.

ערב קריסתה דורגה הקבוצה כנותנת שירותי ה-IT השישית בגודלה בישראל. באותה תקופה העסיקה כ-270 עובדים ולמעלה מ-100 עובדי קבלן. ביולי 2010 מונו החוקרים המיוחדים לבדיקת הסיבות לקריסת החברה.

חקירת נסיבות הקריסה התמקדה בשני אירועים מרכזיים שקדמו לה: משא-ומתן שהתנהל עם חברת כלנית-כרמון וכריתת הסכם לרכישת השליטה בקבוצה, וכן ביטול מסגרת האשראי של הקבוצה, בסך 29 מיליון שקל, על-ידי בנק דיסקונט, אשר בכך הביא למעשה להפסקה מיידית של פעילותה. בעקבות צעד זה הוגשה הבקשה להקפאת הליכים.

חברת כלנית-כרמון, אשר כבר חתמה על ההסכמים לרכישת השליטה בקבוצה, נסוגה מכך ערב הקפאת ההליכים, ולבסוף רכשה את חברת דטה סייף מיקור חוץ בע"מ בלבד (אחת החברות בקבוצה) במסגרת הקפאת ההליכים.

החוקרים אספו מסמכים וחקרו את הגורמים הרלבנטיים לאירועים שנבדקו - בהם מנכ"ל ובעל השליטה בקבוצה; ס"נ מנהל החטיבה העסקית ומנהלת מרחב ירושלים בבנק דיסקונט; ויושב ראש חברת כלנית-כרמון דאז - והגיעו למסקנה כי שני האירועים הללו חיסלו סופית את סיכוייה של הקבוצה להשתקם.

במסגרת הדוח המיוחד שהוגש לבית המשפט טוענים החוקרים כי מצאו סתירות מהותיות שאינן ניתנות לגישור בין גירסאות הנחקרים מהבנק ומקבוצת כרמון בנוגע למספר צמתים מכריעים של האירועים שעליהם נשאלו וכי סתירות אלה, בנקודות הרגישות ביותר הנוגעות לנסיבות קריסתה של הקבוצה מקימות בסיס לתביעות נגד בנק דיסקונט, קבוצת כלנית, ומר יצחק תורג'מן, יו"ר כלנית דאז, באופן אישי.

לפיכך, מבקש המנהל המיוחד של הקבוצה להתיר את הגשת התיבעה נגד הבנק. בנוסף, מתבקש סעד הצהרתי שלפיו עקב הפרת חובותיו החוזיות והחוקיות של הבנק פטורה הקבוצה מלשלם לבנק את חובותיה כלפיו, וכי יתרת החוב לבנק היא אפס.

ערב הבקשה להקפאת ההליכים נגד הקבוצה עמד חוב הקבוצה על סך של כ-120 מיליון שקל, מתוכו כ-28 מיליון שקל כלפי בנק דיסקונט.