"הרוצח השקט": 1 מכל 100 נהגים בישראל נרדם על ההגה

סקר של עמותת אור ירוק מעלה נתונים מדאיגים: רק 19% מהנהגים בישראל דיווחו שאינם נוהגים אף פעם כשהם עייפים ■ מנכ"ל אור ירוק: "העייפות חזקה יותר מכל ניסיון להתמודד עימה"

אחד מכל 100 נהגים בישראל דיווח כי נרדם לחלוטין על ההגה בזמן נהיגה במהלך השנה האחרונה, כ-3% מהציבור נסעו עם נהג שנרדם על ההגה בנהיגה. הנתונים המדאיגים האלה עולים מסקר שפירסמה לאחרונה עמותת "אור ירוק", שבדק את הרגלי הנהיגה של הציבור הישראלי, בייחוד במצב של עייפות.

מהסקר עולה, כי רק 19% מהנהגים בישראל דיווחו שאינם נוהגים אף פעם כשהם עייפים; רק מחצית מהם יעצרו בצד למנוחה במידה וירגישו עייפים מדי; 6% לא ינקטו בשום פעולה על מנת להתעורר או לנוח וימשיכו בנהיגה כשהם עייפים. בהקשר הזה, כ-15% מהנהגים היו במצב בו רצו לעצור בצד בשל עייפות, אך לא היה להם איפה.

עוד עולה, כי כ-1% מכלל הנהגים בישראל דיווחו כי נרדמו לחלוטין על ההגה - אחד מכל מאה כאמור. כ-14% מהנהגים נסעו לפחות פעם אחת ברכב עם נהג שכמעט נרדם על ההגה, ו-7% נסעו עם נהג שכמעט ירד מהשוליים.

לפי הנתונים, ככל שיורד הגיל כך עולה שיעור המדווחים על נהיגה במצב של עייפות: קרוב ל-20% מהצעירים בגילאי 18 עד 34 נסעו ברכב שהנהג בו כמעט נרדם על ההגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. שיעור הגברים שכמעט נרדמו על ההגה וירדו מהשוליים או נרדמו לחלוטין עומד על 20%, לעומת 9% מהנשים.

לדברי מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב, "ממצאי המחקר מציגים פעם נוספת את ה'רוצח השקט' בכבישים - הנהגים נוסעים תחת עייפות והיא מכריעה אותם בסופו של דבר. נהיגה במצב של עייפות מסוכנת בדיוק כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אך כמעט בלתי אפשרי לאכוף אותה ועל כן נדרשת אחריות אישית מצד הנהגים - העייפות חזקה יותר מכל ניסיון להתמודד עימה".

הסקר נערך עבור אור ירוק ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה וכלל מדגם ארצי של 500 נבדקים המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.