מה מתכנן מארק צוקרברג לתמונות שלכם בפייסבוק?

לפי הערכות בענף, פייסבוק הולכת בתקופה הקרובה לעשות שימוש לצרכים מסחריים בכל התמונות האישיות שאתם מעלים לאתר הרשת החברתית

נושא הפרטיות ברשת עולה לדיון בכל פעם שלוקחים לנו עוד ועוד חלקים מהזכויות הבסיסיות שלנו לשמור על פרטינו האישיים לעצמנו. בכל מהלך שבו נוגסים לנו בפרטיות לצרכים מסחריים או אחרים אנחנו מרימים גבה, אפילו כועסים קצת ומראים התנגדות, אבל ברוב המקרים שוכחים מזה אחרי יום-יומיים וחוזרים לשתף את כל החברים בפייסבוק או בכל פלטפורמה חברתית אחרת בחוויות מהטיול האחרון, בתמונות מהחתונה ועוד - בלי לדעת אפילו שהפרטים האישיים שלנו חשופים לעיני כל.

מהלך כזה הולך להתרחש בימים הקרובים ברשת החברתית הגדולה בעולם, על כל 600 מיליון משתמשיה. לפי הערכות בענף, פייסבוק הולכת בתקופה הקרובה לעשות שימוש לצרכים מסחריים בכל התמונות האישיות שאתם מעלים לאתר הרשת החברתית. יצוין, כי אין לידיעה אישור מגורמים רשמיים בפייסבוק.

המהלך נועד ככל הנראה להגביר את ההכנסות של הרשת החברתית ולהצדיק את השווי האדיר שמוענק לה בשוק המשני (70-80 מיליארד דולר). כדי להעלות את שוויה, או אפילו להדביק את הערכות השווי הבומבסטיות שהיא מקבלת, פייסבוק חייבת להגביר את המכירות שלה, ולשם כך היא צריכה עוד שיתופי-פעולה מסחריים עם מפרסמים - ולזאת בדיוק מכוון המהלך הנוכחי שלה.

לפי דיווחים באתר "ביזנס אינסיידר", תוך שהוא מתבסס על מקורות המקורבים לנושא, פייסבוק הרוויחה כ-250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2010 וכ-600 מיליון דולר במהלך השנה כולה.

לפי הדיווח, החברה תשיג השנה EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות) של 2 מיליארד דולר, והכנסותיה יעקפו את רף ה-4 מיליארד דולר. פייסבוק עצמה סירבה להגיב לדיווח.

מה שלא מצוין במפורש שאסור - מותר

אם תבדקו לעומק, תראו כי פייסבוק הוסיפה לאחרונה לשונית בתוך הגדרות החשבון שלכם תחת הכותרת "מודעות פייסבוק" (facebook ads) - שלכשעצמו מדובר בדבר תמוה, כי מה למודעות פרסומיות של פייסבוק לחשבון האישי של המשתמש? אם תיכנסו להגדרות תראו כי ברירת המחדל היא כי המידע שלי יפורסם לכל החברים שלי בפייסבוק.

ניתן לשנות את ההגדרה בלחיצת כפתור פשוטה ל"אף אחד" (No One) - אבל מי שלא יודע במפורש על הצורך להגדיר זאת ידנית, ובכלל לא מעודכן במהלך - ישאיר את הגדרת ברירת המחדל בעינה, ופרטיו האישיים יהיו חשופים לצרכים פרסומיים - ועל זה בדיוק פייסבוק בונה.

הרשת החברתית כמובן שלא תדווח לחבריה על המהלך, שמבחינתה הוא טכני בלבד, ובעצם מה שלא כתוב במפורש שאסור - מותר.

כבר מאפריל השנה המפרסמים שמשלמים לפייסבוק על פילוחי לקוח על-פי מאפיינים רצויים, "נהנים" מהפרטים שלכם בקמפיין הפרסומי. בצידי עמוד הפייסבוק האישי ישנן מודעות ממומנות (Sponsored ads) שמציגות מסרים פרסומיים. אם אתה מצטרף לעמוד או עושה לו "לייק", ואתה נמצא בפילוח של המפרסם - הקמפיין יופיע גם אצל כל החברים שלך, והם יידעו כי הצטרפת אליו - וכל חבר שיעשה "לייק" לקמפיין מתרגם לעוד הכנסות לפייסבוק.

פייסבוק אמנם מציינת כשנכנסים להגדרות כי היא "לא מוסרת למפרסמים את פרטיך האישיים - לרבות שם, תמונת פרופיל או כל תמונה אחרת", אבל הפרטים שלך משמשים את המפרסמים בקמפיינים שלהם, מבלי באמת להכריז על זה במפורש - בקרב החברים שלך.

יש שיגידו כי גם ככה כל הפרטים שלך מופיעים לעיני החברים בפייסבוק, אבל מה שלא ברור מאליו, הוא כי הכוונה היא שהפרטים שאתה רוצה יופיעו לעיני חבריך, ולא מה שפייסבוק ומפרסמיה רוצים.

פייסבוק מציינ, כי "כולם רוצים לדעת מה חבריהם אוהבים. לכן אנו מחברים בין מודעות וחברים - דרך קלה לאתר מוצרים ושירותים שאתה מתעניין בהם, בהתאם למה שחבריך משתפים ואוהבים".

או במילים אחרות, הפרטים האישיים שלכם - לרבות שם, תמונת פרופיל או כל תמונה אחרת... ייחשפו גם ייחשפו בפני החברים שלכם - ופייסבוק תהנה מכל ה"לייקים" שיבואו אחרי כן.