חייב שהגיע לפשרה עם הבנק לגבי חובו יקבל החזר אגרת הוצל"פ

כך עולה מהחלטה חריגה של לשכת ההוצאה לפועל ■ ‏רשמת ההוצאה לפועל בת"א, ורדה שוורץ: "בתי המשפט רואים בהשבת האגרה חלק ממדיניות לעידוד הסדרת סכסוכים מחוץ לביהמ"ש"

‎‎חייבים שהגיעו להסדר פשרה עם הבנק לגבי תשלום חובם, יכולים לקבל בחזרה את הסכום ששולם עבור אגרת ההוצאה לפועל - כך עולה מהחלטה חריגה של לשכת ההוצאה לפועל בבית משפט השלום בתל-אביב, שניתנה באחרונה.

‏ההחלטה התקבלה במסגרת סכסוך בין בנק דיסקונט לבין מלון "הים האדום" באילת, שבעקבותיו פתח הבנק 3 תיקים בהוצאה לפועל נגד המלון ונגד בעליו לשעבר בסך של עשרות מיליוני שקלים, במסגרת הליכי מימוש נגדם.

‏לאחר בדיקה שערכו החייבים בעזרת חברת "שגיא חישובי ריבית", המתמחה בבדיקת חשבונות בנקים וייעוץ כלכלי, עלה כי הבנק חייב אותם בחיובי ריבית יתר ובריביות גבוהות מעבר למוסכם. בעקבות הבדיקה הגיעו החייבים להסדר פשרה עם הבנק, לפיו שולם חלק מהחוב, וחלקו האחר נמחק.

‎‎הפרקליטות התנגדה

‏עורכי הדין שאול קוטלר ושי פיאדה ממשרד קוטלר הררי, שייצגו את המלון, טענו כי על ראש ההוצאה לפועל להחזיר לחייבים את סכום האגרה בסך של מאות אלפי שקלים. פרקליטות המדינה, המייצגת את עמדת המדינה, התנגדה להשבת האגרה לחייבים ב-3 תיקים אלה, בין היתר בטענה כי הדבר נוגד את האינטרס הציבורי.

‏רשמת ההוצאה לפועל בתל-אביב, ורדה שוורץ, החליטה לקבל את טענת החייבים וקבעה כי יש להחזיר לחייב את מלוא סכום האגרה בסך של 150 אלף שקל. ‏

בהחלטתה ציינה הרשמת כי "בתי המשפט רואים בהשבת האגרה חלק ממדיניות לעידוד הסדרת סכסוכים מחוץ לבית המשפט, ובכך לחסוך הליכים ועומס על בתי המשפט". באופן דומה, קבעה הרשמת, יש לנהוג גם ביחס להליכים של ההוצאה לפועל.

‏לדברי עורכי הדין קוטלר ופיאדה, "עד היום כמעט ולא נעשה שימוש בסמכות זו של ההוצאה לפועל להחזיר אגרה לחייבים. "בעקבות ההחלטה נפתח הצוהר להשבת אגרה בהוצאה לפועל, וזאת בניגוד להחלטות בעבר שדחו בקשות מסוג זה על הסף", מסרו עורכי הדין.