"לפישר יש ממה לדאוג, יש בועה ספקולטיבית בנדל"ן"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות: "בעוד שנה או שנתיים אנו עלולים להתעורר למציאות של ירידה במחירי הדירות, לווים שלא עומדים בתנאי ההלוואות, וקבלנים שנתקעו עם מלאי"

בשיא פגרת החורף בכנסת, ועדת הכספים התכנסה היום (ג') לדיון פגרה מיוחד בנושא משבר הדיור. בין הנוכחים בדיון נמנו שרים, חברי כנסת, נציגי משרדי ממשלה, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר והמפקח על הבנקים דודו זקן. יו"ר ועדת הכספים הוא משה גפני.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שהגיע לוועדה ביחד עם המפקח הנכנס על הבנקים דודו זקן, הציג את נתוני בנק ישראל בעניין וטען: "הפיתרון החיוני לבעיות הדיור בארץ הוא גידול בהיצע. לבנק ישראל יש את היכולת לטפל כמעט רק בביקוש. הדבר היחיד שאנחנו עושים בתחום ההיצע זה מימון הקבלנים - אבל אנחנו יכולים להשפיע בגדול רק על הביקוש".

בהתייחס למחירי הדירות אמר פישר לחברי הוועדה: "מה שקרה למחירי הדירות מאז 2008 הוא זינוק מעבר לקו המגמה - אנחנו מוטרדים ממה שיקרה אם זה ימשיך לעלות בקצב הזה. יש רק שתי מדינות בכל העולם שגדלנו פחות מהם בתחום הזה מאז 2004 - הונג קונג וסינגפור; רק שתיהן". פישר הזהיר באופן חסר תקדים כי "רוב המשברים הפיננסיים בעולם התחילו בשוק הדיור - וחייבים להבין את זה. אירלנד, ספרד, ארה"ב - הכל שם בגדול התחיל בנדל"ן. אסור לנו להפוך את מה שקורה כאן לבועה שתתפוצץ, כי אם זה יקרה אנחנו נהיה ממש בבעיה - בעיה שהצלחנו לא להיכנס אליה בשלוש שנים האחרונות".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "לבנק ישראל יש בהחלט ממה לדאוג, אחרי שמחירי הדירות זינקו ב-40% במהלך השנתיים האחרונות, כאשר יתרת האשראי לדיור של משקי הבית עלתה באותה התקופה ב-33%. על פי הנתונים שהתפרסמו ע"י קרן המטבע הבינלאומית, ביותר משני שלישי מהמקרים של משבר חמור במערכת הבנקאית שנרשמו בעולם, המשבר הגיע אחרי עליות חדות, ולאחר מכן ירידות חדות במחירי הנדל"ן. לצורך ההשוואה, רק 15% מהמקרים של עליות חדות, ולאחר מכן ירידות חדות בשוק המניות, הובילו למשבר חמור במערכת הבנקאית".

נתונים אלו, אומר דבז'ינסקי, ממחישים מדוע בנק ישראל כל כך מוטרד מההתפתחות בשוק הדיור. בשוק הדיור המקומי קיימת בועה ספקולטיבית. נכון שקיים המחסור בדירות. נכון שלא בנו מספיק. יחד עם זאת, המצב הזה היה גם לפני שלוש וחמש שנים, ולמרות זאת לא התפתחו עליות מחירים משמעותיים. הריבית הנמוכה עוררה את המשקיעים ודחפה אותם אל שוק הנדל"ן. קיים סיכון רב למשק כולו ולמערכת הבנקאית בפרט בשלב עצירה של עליות המחירים של הדירות. פעילות נמרצת מדי של הרשויות, כולל של בנק ישראל עצמו, כגון הגבלות אדמיניסטרטיביות על האשראי ועליית הריבית, עלולה להוביל ליציאה מאסיבית של המשקיעים, להקשחת תנאים לקניית הבית לזוגות הצעירים, וכל זה כאשר מתבצע גידול בבנייה של דירות חדשות בעידודה הממשלה".

"בעוד שנה או שנתיים אנו עלולים להתעורר למציאות של ירידה במחירי הדירות, לווים שלא עומדים בתנאי ההלוואות, קבלנים שנתקעו עם מלאי הדירות שלא נדרש, והבנקים שצריכים להתמודד עם כל ההשלכות. לכן, למרות הבהילות שמשדר בנק ישראל, הוא צריך לפעול במתינות, במיוחד לאור העובדה ששוק הדיור כבר מראה סימנים של התקררות".