הכול נשאר במשפחה: המכוניות המשפחתיות שיפתיעו השנה

אחרי שאזרחי ישראל הוציאו מכיסם יותר מ-3 מיליארד דולר ורבע בשוק המכוניות המשפחתיות - השנה, עומד פלח המשפחתיות לעבור רענון מקיף ■ ככה זה הולך להיראות

3 מיליארד דולר ורבע, פלוס-מינוס - זה הסכום שהוציאו בשנה שעברה אזרחי ישראל מכיסם (ומכיסי הבנקים וגורמי המימון) על רכישת מכוניות מהפלח ה"משפחתי". זהו סכום מרשים בקנה מידה בינלאומי, אבל מה שמרשים יותר הוא ש-100 וכמה אלף המכוניות המשפחתיות שנרכשו כאן ב-2010 היו כמעט זהות בנתוניהן. כמעט כולן היו בתצורת ארבע דלתות, באורך שנע בין כ-4.4 לכ-4.6 מ', עם בסיס גלגלים שרוחבו נע סביב 2.6 מ' פלוס-מינוס סנטימטרים בודדים, וכמובן עם תיבה אוטומטית, המשודכת למנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, עם חריגות קלות של עד 200 סמ"ק לכאן ולכאן. אם זה לא קונצנזוס, אז אנחנו לא יודעים מה כן.

הפלח הזה עובר בדרך כלל שינויים מינוריים והדרגתיים, שכוללים מתיחת פנים בכמה דגמים אסטרטגיים, שדרוג של מנועים ואחת לכמה שנים גם החלפת מודל מלאה של דגם מפתח כזה או אחר. ואולם, ב-12 החודשים הקרובים, בצירוף מקרים נדיר למדי, עתיד הפלח הזה לעבור רענון מקיף, לאחר שינחת כאן מערך רציני של דגמים משפחתיים חדשים לגמרי או לפחות מחודשים מאוד. כמה מהדגמים הללו ינסו לקרוא תיגר על מובילות השוק המסורתיות. אחרים יסתפקו במעמד של "נישה בזרם המרכזי", שגם הוא יכול להיות שווה ערך ל-5,000 עד 8,000 מכירות מכובדות בשנה. כך או כך, יהיה מעניין. קבלו אותן.

ניתוח אף | ניסאן Versa

בארץ: תחילת 2012

שתי מכוניות - ולא אחת - יחליפו בחודשים הקרובים את ה-TIIDA של ניסאן. הראשונה, שאותה כבר סקרנו כאן, היא גרסת 5 דלתות נאה ומרווחת מאוד שמבוססת על הפלטפורמה של ה-LEAF החשמלית. השנייה היא גרסת הסדאן האמריקאית, ששונה ממנה בעיצוב ובממדים.

על פי ניסאן, ה-Versa מודל 2012 תוכננה "מדף חלק", וניצבת על פלטפורמה חדשה של קבוצת רנו-ניסאן. בסיס הגלגלים שלה אמנם נותר ללא שינוי, והיא אפילו מעט קצרה (4.45 מטרים) ונמוכה מה-TIIDA סדאן הנוכחית, אבל יש לה תכנון פנים חדש, ולטענת ניסאן "מרחב הרגליים של הנוסעים מאחור אינו נופל מזה של מכוניות פרימיום דוגמת מרצדס E קלאס וב.מ.וו 5" - לא פחות.

מאחורי החרטום המעוצב-מחדש מסתתר מנוע 1.6 ליטרים חדש בהספק של 109 כוחות סוס, שכמו בעבר משודך לתיבה רציפה (CVT). עיצוב הפנים נאה יותר, ומזכיר מעט את קו העיצוב של אינפיניטי.

היבואן אומר שה-TIIDA סדאן המיועדת לאירופה תהיה שונה בעיצובה ובמפרטיה מהאמריקאית, ולא תגיע ארצה בשנתיים הקרובות. מנגד, שינוי תקנות היבוא מארצות הברית עשוי לפתוח פתח לייבוא ה-Versa במפרט האמריקאי, כפי שהיא מוצגת כאן, כבר בחודשים הקרובים.

שובה של האלנטרה | יונדאי i35

בארץ: יוני-יולי 2011

אנחנו לא צריכים חוש נבואי כדי להעריך שה-i35 תהיה אחת המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל בשנים הבאות. משפחתית הסדאן החדשה של יונדאי תוכננה אמנם לשמש כמכונית גלובלית רב-יבשתית, אך היא נראית כאילו נתפרה במיוחד עבור השוק הישראלי.

יש לה עיצוב דינמי ומושך עין, כמעט ספורטיבי, בנוסח אחותה הקטנה, i25; ממדים חיצוניים ופנימיים נדיבים מאוד - אורכה 4.52 מטרים, ורוחב בסיס הגלגלים הוא 2.7 מטרים; תא נוסעים בעיצוב אולטרה-מודרני, מהסוג שהפך את הג'יפון iX35 ללהיט מקומי; ומנועים תחרותיים עם תיבה אוטומטית בת שש מהירויות. אם מוסיפים לכל החבילה המרשימה הזו מחיר צמוד דולר, שיאפשר לתמחר אותה סביב המחיר הממוצע בפלח (כ-120 אלף שקל) ועוד להעניק עליה הנחות ליסינג נדיבות - וזה שם המשחק בישראל - מקבלים מכונית שיש לה פוטנציאל לשבור את דירוג הצמרת המסורתי מאזדה-טויוטה-שברולט.

אמנם בדרך לצמרת היא עלולה לרמוס גם את מכירותיה של ה-i30, אחותה המצליחה בת חמש הדלתות, אבל אנחנו משערים שהיבואנית כבר חשבה על פתרון לקניבליזם הפוטנציאלי - אולי הוזלה משמעותית של ה-i30.

לא רק לציי רכב | פורד פוקוס

בארץ: ספטמבר 2011

פורד הצליחה לשרוד בצורה מרשימה את המשבר שפירק את תעשיית הרכב האמריקאית ב-2008 וחזרה לייצר רווחי עתק. אחת הסיבות להצלחה הזאת היא השקתה המוצלחת של הפוקוס החדשה באירופה, שמתחרה ומתומחרת ישירות מול מכוניות כמו אופל אסטרה, פולקסווגן גולף וכיו"ב.

בדור החדש הוחלט לא לשנות את הפלטפורמה באופן בסיסי, אך המכונית קיבלה שלדה מעודכנת ועיצוב אטרקטיבי, שאמנם אינו נועז כשל ה-i35 של יונדאי, אך מצליח ליצור זיקה לקטגוריה גבוהה יותר - לא מעט בזכות ממדים חיצוניים נכבדים (4.54 מטרים אורך, 1.82 מטרים רוחב ותא מטען בנפח 475 ליטרים). גם תא הנוסעים נראה מרשים, עם אופציות היי-טק דוגמת מסך מגע וחיבור לאינטרנט - אם כי הרלוונטיות המקומית שלהן עדיין לא ברורה.

אנחנו משערים שמנוע ה-2 ליטרים יוחלף במנוע 1.6 ליטרים טורבו עם 150 כוחות סוס, אך עדיין לא ברור לאיזה מנוע בסיסי יזכה הדגם שישווק בארץ. פורד מתעקשת לשמור על מנוע ה-1.6 ליטרים העתיק ודל ההספק (105 כוחות סוס) של הדגם הנוכחי, אך כולנו תקווה שהיבואן יבחר באופציה החזקה והמתקדמת יותר, עם 125 כוחות סוס, גם עבור נהגי הציים.

פוטנציאל לקאמבק | סובארו אימפרזה

בארץ: הרבעון האחרון של 2011

יפנאוטו, יבואנית סובארו, כבר מחכה בכיליון עיניים לנחיתת הדור החדש של האימפרזה (B3). להבדיל מה-B3 סדאן הנוכחית, שלא הצליחה לטפס אל חבורת הצמרת למרות הייחוס היפני ומוניטין הסחירות של סובארו, האימפרזה החדשה קיבלה עיצוב בעל נוכחות, מעין גרסה מוקטנת של ה-B4 המצליחה, עם קווים יותר ספורטיביים.

בינתיים נחשפה רק הגרסה האמריקאית, ולאירופה מתוכנן עיצוב שונה במקצת. הממדים הפנימיים נותרו זהים, פחות או יותר, אך המרחב הפנימי מיישר קו עם המובילות בקבוצה, לא מעט בזכות בסיס גלגלים שצמח ב-2 סנטימטרים ומרחב הרגליים מאחור, שצמח ב-5 סנטימטרים. גם תא המטען הקטנטן של ההאצ'בק צמח בכמה עשרות ליטרים חיוניים. תא הנוסעים עודכן משמעותית, ולפחות בארצות הברית הוא יוצע עם הרבה צעצועים עדכניים.

כרגיל, סובארו מציעה הנעה כפולה קבועה בדגמי ה-2 ליטרים ומעלה, וכצפוי היא מאמצת את מנוע ה-2 ליטרים החדש, עם תיבה אוטומטית-רציפה (CVT) - כמו באחות הגדולה, לגאסי. החידוש החשוב לישראל הוא נטישת מנוע ה-1.5 ליטרים לטובת מנוע 1.6 ליטרים "אמיתי", שיחזיר ל-B3 את האטרקטיביות בשוק הציים החיוני.

יותר מאותו הדבר | הונדה סיביק

בארץ: סוף 2011

חדשה או מחודשת - זו השאלה. על הנייר, לפחות, הסיביק סדאן החדשה - שנחשפה בינתיים רק בארצות הברית ובסין - היא גרסה משודרגת של הנוכחית. היא שומרת על ממדים חיצוניים כמעט זהים לה, על אותו בסיס גלגלים, אותו מנוע 1.8 ליטרים ואותו מבנה מתלים בסיסי. ואולם, הפלטפורמה הנוכחית עטופה בעיצוב חדש לגמרי, שנוטש את העיצוב שנחשב בזמנו לנועז (ונראה עדכני גם היום) לטובת עיצוב יותר בוגר (יהיה מי שיגיד מבוגר), שמיישר קו עם המקובל בפלח. לסיביק סדאן החדש יש חרטום מסיבי ואירופאי יותר, פנסים רבי הבעה ומרכב גבוה יותר, שאמור לשפר את הכניסה ואת היציאה למכונית.

על הבסיס הקיים הצליחה הונדה להעניק יותר מרווח לנוסעים ולהוסיף עוד כמה עשרות ליטרים לנפח תא המטען. עיצוב הפנים דומה למדי לדגם היוצא, אם כי מערך הפיקוד עוצב ועודכן. מנוע ה-1.8 ליטרים לא השתנה, אולם הגרסה ההיברידית עברה שדרוג לא מבוטל: סוללת ליתיום-אין מתקדמת וקלילה במקום סוללת הניקל-מטאל, ושיפור במומנט ובזמינות הכוח של יחידת ההנעה. גם במקרה של הסיביק, שינוי תקנות יבוא כלי הרכב מארצות הברית עשוי להביא אותה אלינו במפרט אמריקאי עשיר יותר.

אייקון בורגני | פולקסווגן ג'טה

בארץ: הרבעון האחרון של 2011

הג'טה הנוכחית הפכה בערוב ימיה ללהיט בפלח הציים הודות לתמחור אגרסיבי ולקסם הבורגני של המותג פולקסווגן. אנחנו עדיין לא יודעים מה תהיה גמישות התמחור של הג'טה החדשה, אולם שיווקה לפלח הציים מול היפניות והקוריאניות נראה כרגע כמשימה קשה מאוד לביצוע.

הג'טה החדשה היא אחת המכוניות הגדולות בקבוצתה, עם אורך של 4.65 מטרים - כמעט 8 סנטימטרים יותר מהנוכחית - בסיס גלגלים ארוך יותר ותא מטען ענק, בנפח 510 ליטרים. יש לה עיצוב יותר אלגנטי ופחות "דחוס" משל הג'טה הנוכחית, והממדים הללו מציבים אותה קרוב יותר לפלח המשפחתיות הגדולות.

הגרסה בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר "לרדת" לפלח המשפחתי היא ה-1.2 ליטרים TSI, עם הספק 105 כ"ס, שזוכה כיום להצלחה לא מבוטלת באוקטביה ובדגמים נוספים ומציעה הטבות "ירוקות" נאות יחד עם נתוני חיסכון מרשימים. לפלחים הגבוהים יותר יוצעו מן הסתם מנועי 1.4 ליטרים טורבו בהספקים של 122 ו-160 כוחות סוס.