אושר: התמונות של לשכת העיתונות הממשלתית - חינם לכל דורש

(עדכון) - אוצר התמונות הלאומי של לשכת העיתונות הממשלתית כולל תמונות מאז קום המדינה ■ המאגר יהיה מעתה נגיש בחינם לכל המעוניין, כולל עיתונים וחברות פרסום בארץ ובחו"ל

מאות אלפי התמונות הנמצאות בארכיון הלאומי של לשכת העיתונות הממשלתית יהיו נגישות לשימוש הציבור ללא תשלום - כך החליטה היום (א') הממשלה לרגל יום העצמאות, זאת במטרה לעודד את הציבור הרחב להיחשף להיסטוריה המצולמת של המדינה. המדינה צפויה להפסיד כ-400 אלף שקל מדי שנה עקב ההחלטה.

באוצר התמונות הלאומי של לע"מ מוחזקות כיום כ- 200,000 תמונות, כולן ממוחשבות. מתוך מאגר זה נמכרות מדי שנה הזכויות לשימוש בכ-15-20 אלף תמונות בסכום כולל של כ-400 אלף שקל, לפי מחיר של 20 שקל לתמונה.

על-פי הצעת ההחלטה שאושרה הבוקר בישיבת הממשלה, השימוש בכל התמונות יהיו מעתה נגיש לכל המעוניין, כולל עיתונים וחברות פרסום בארץ ובחו"ל. זאת, בכפוף לדיני זכויות יוצרים והגנת הפרטיות ולסייגים שייקבעו על-ידי משרד התפוצות.

בנוסח ההחלטה נכתב גם כי לע"מ תפעל להתאמת אתר האינטרנט שלה, "כמתחייב מההחלטה להגברת נגישות אוסף הצילומים הלאומי". עוד נכתב כי התקציב ליישום ההחלטה זו יובא ממקורותיו הפנימיים של משרד ההסברה והתפוצות.

לדברי שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, מטרת המהלך היא "לעודד את אזרחי ישראל להיחשף להיסטוריה ולמורשת של עם ישראל ושל מדינת ישראל. זהו יעד חשוב גם בהיבט ההסברתי וגם בהיבט הערכי ושינוי משמעותי מדיניות שהייתה נהוגה עד היום".

גם מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, אורן הלמן, התייחס להחלטה: "במאגר מצוי אוצר של ממש, הכולל תמונות של מדינת ישראל והנהגתה עוד משנות ה-30 של המאה הקודמת. ההחלטה החשובה הזו תאפשר את חשיפת האוצר הזה בפני אזרחי ותלמידי ישראל. אנחנו נכנסים לתהליך מהיר כדי לאפשר לציבור להשתמש בתמונות לשכת העיתונות הממשלתית ללא עלות. זו מהפכה של ממש".