עוד מסכת שקרים צבועה

כל התשובות לשאלוני "בנעלי הבית" שקראתם בעיתונים ולאלה שלא תקראו לעולם

אחד השקרים היותר מלוכלכים שמוצאים את דרכם אל דפי העיתונים בכל יום הוא התשובות הקבועות לשאלות הנשאלות במסגרת ראיונות ב"נעלי בית". השם משתנה - "השאלון", "משחק האסוציאציות", "מה מזכיר לך...", "שליפות", "אלף מילים עם...", "השאלון המורחב" - אבל בכל המקרים מדובר באותה גברת בשינוי אדרת.

השאלונים הללו, שכבר מזמן היו לזרא, עשויים להיות מעניינים מאוד אם רק משכילים לקרוא אותם נכון. כלומר, אם רק משכילים להעניק להם את האינטרפרטציה הנכונה ואת הניגון המדויק. נגיד, אם בסוף כל תשובה נוסיף "פחחח" או "נו, באמת".

זה יכול באמת להיות משעשע, שהרי השקרים הבוטים והאיומים שמופיעים בכל טקסט כזה הם כה גסים, עד שמתחשק לערב את המשטרה בעניין.

כיוון שלאחרונה, בעקבות הוצאת ספר פרי עטי וסבב יחסי ציבור שנלווה אליו, נחשפתי מעט למוסד הזה מן הצד המרואיין, וכיוון שגם בלי זה העניין הזה קריטי ומשווע לסדר שיוכנס בו, הריני להציג בפני הקורא הנבוך מגוון שאלות לדוגמה - הן ותשובותיהן האמיתיות ואלה שיודפסו בעיתון. סדר צריך שיהיה.

איזה ספרים יש לך ליד המיטה? התשובה המקובלת: התנ"ך, "האודיסאה" להומרוס ו"בדרכים" של ג'ק קרואק, בתרגום החדש. רכשתי אותו אחרי ששנים רבות לא קראתי אותו, ופתאום הבנתי שוב ובעוצמה רבה, את סוד הקסם הגינסברגי. התשובה האמיתית: שני מכשירי שלט-רחוק ו"הבור" של דן מרגלית ורונן ברגמן.

עם מי היית רוצה לאכול ארוחת ערב? התשובה המקובלת: חמורבי, קרל הגדול, סטאלין. יש לי הרבה שאלות לשאול אותם. התשובה האמיתית: עם מוטי, חבר שלי.

מה מרגיע אותך? התשובה המקובלת: קריאה, בעיקר של ספרי עיון והיסטוריה, התכנסות לתוך עצמי, הרהור, לפעמים גם ספורט. התשובה האמיתית: אוכל וטלוויזיה.

ממה אתה מפחד? התשובה המקובלת: מרוע. מאטימות. מחוסר סובלנות. מחוסר צדק. התשובה האמיתית: מאנשים יותר חזקים ממני.

תאר לנו את סדר היום שלך. התשובה המקובלת: קימה ב-6:15, ריצת 8 ק"מ, מקלחת מהירה, קריאה קצרה בתנ"ך, קפה, יציאה למשרד, עבודה ופגישות, ארוחת צהריים קצרה, עבודה ופגישות, חדשות חצות, ספר, שינה. התשובה האמיתית: קימה ב-8:10, דשדוש למטבח, קפה, יציאה למשרד, הורדת אפליקציות, קפה, טלפונים, יציאה מהמשרד, שיטוט עצבני בקניון, בית, טלוויזיה, "כוכב נולד", אינטרנט, שינה.

מה החיסרון הכי בולט שלך? התשובה המקובלת: הפרפקציוניזם החולני שלי. הצורך הכפייתי שלי להיות הגון, המסירות האובססיבית שלי לילדים ולעבודה. התשובה האמיתית: העצלות שלי, מיעוט הכישרון, הקמצנות והשקרנות.

מה היית לוקח איתך לאי בודד? התשובה המקובלת: דיסק של מאיר אריאל, 2-3 ספרי תנ"ך. התשובה האמיתית: סלולרי ומטען.

אמבטיה או מקלחת? התשובה המקובלת: מקלחת, שתי דקות. לא עושה מזה עניין גדול. התשובה האמיתית: אמבטיה מושקעת (עם קצף ומלחי אמבט).

לו היית בעמדת הנהגה, מה היית משנה? התשובה המקובלת: חינוך, חינוך ושוב חינוך. התשובה האמיתית: מיסוי, מיסוי ושוב מיסוי.

מה יהיה כתוב על המצבה שלך? התשובה המקובלת: פה נטמן אדם שהשתדל לעשות טוב ולעמוד במשימות שהוטלו עליו, בענווה ובחן. התשובה האמיתית: פה נסתיימה עוד מסכת שקרים צבועה, להתראות במדור הבא.