הכבאים אינם חללי מערכות ישראל

אם הם כן - אז גם אחות בבית-חולים, נהג אוטובוס ציבורי ופקיד במשרד האוצר

טוב עשתה ממשלת ישראל, שלא דנה היום בהצעת שר הפנים, אלי ישי, להכיר בשלושת הכבאים שנהרגו באסון הכרמל כחללי צה"ל. העיתוי חסר הרגישות של ישי, שבחר להעלות סוגיה עדינה שכזו דווקא ערב היום שבו הכאב נוגע בקצות העצבים.

טוב עשה שר בטחון, אהוד ברק, שהתנגד להצעת החוק הפזיזה, כיוון שמהותו של החוק בעייתית וחקיקה נחפזת עלולה לפרוץ את ההגדרה של מי הוא חלל מערכות ישראל, ולהרחיב אותה הרחבה בעייתית.

לשון החוק מגדירה כיום חלל מערכות ישראל את מי שנפל בפעילות מבצעית או באימונים, ומת בעת שהשתתף במאבק על קיום מדינת ישראל או למען תקומתה, כולל חללי המחתרות מאז 1860, לוחמי הישוב בצבא הבריטי בימי מלחה"ע השנייה, חיילי צה"ל, אנשי משטרה, שב"ס, שב"כ והמוסד.

הגדרה זו אולי יכולה לקומם, כמו היחס המתמשך אל שירותי הכבאות של מדינת ישראל, והיא לוקה בכך שמראש לא הכלילה את הכבאים באנשי כוחות הביטחון. אבל ברגע שהגבולות הותוו, צריך סיבה טובה כדי להרחיבם.

הכבאים אינם חללי מערכות ישראל. גם צוערי השב"ס שנהרגו לא היו נכללים בהגדרת חללי מערכות ישראל, אלמלא לבשו בעת מותם מדים. השריפה בכרמל היא אסון נורא, שראוי לתואר אסון לאומי שאף מעצים אותו. אבל השריפה בכרמל לא היתה מלחמה וגם פעילות איבה לא היתה, גם אם קרתה כתוצאה ממשחק מסוכן של שני נערים שאינם יהודים, שהפגינו חוסר אחריות קיצוני וגרמו לאבדן חיי אדם ולהרס עצום של טבע ורכוש.

הגדרה מרחיבה שתכניס את הכבאים לקבוצת "חללי מערכות ישראל", תוכל להביא גם אחות במרכז רפואי ציבורי, נהג אוטובוס ציבורי וגם פקיד במשרד האוצר המשרת את הציבור, להיחשב כמי שממלאים תפקיד "במערכה" על המדינה. וכך אם ימותו תוך מילוי תפקידם (בבית החולים, בכביש הערבה, או מהתקף לב ליד השולחן בלשכתם בירושלים), יוכלו גם הם להיקרא חללי מערכות ישראל. הרי אין לזה סוף.

אפשר להבין את שאיפת משפחות הכבאים שנספו בדליקה להכיר בשלושה כחללי מערכות ישראל. לצורך תגמולים מהמדינה, הם כבר מוגדרים ככאלה. ולגיטימית התהייה, אם אפשר לשלם להם כסף כמי שחרפו את נפשם למען הדגל, למה אי אפשר להעניק להם את הכבוד בהכללתם בין הנזכרים ביום הזיכרון הלאומי? את הבעיות הסמנטיות האלה צריך לפתור, כדי למנוע עוגמת נפש ממי שנפשם מדממת גם כך, ויחד עם זאת - אם רוצים לשמור את יום הזיכרון הלאומי לחללי מערכות ישראל במעמדו המיוחד, יש להימנע מפריצת גבולות שמורידים אותו משם.