הדליפו את שמות הפיינליסטים ב"הישרדות" - ויועמדו לדין

כתב האישום מייחס לנאשמים - אילן ספקטור וקטין נוסף - עבירות של חדירה לחומר מחשב, פגיעה בפרטיות וקבלת דבר במירמה ■ לספקטור מיוחסת גם עבירה של סחיטה באיומים

פרקליטות מחוז תל-אביב הגישה היום (ד') לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד אילן ספקטור, בן 22 מבאר-שבע, ונגד קטין נוסף, בגין פרשה שנחשפה לפני כ-8 חודשים, בה נחשפו מבעוד מועד שמות המתמודדים שהגיעו לשלב הגמר בעונה הרביעית של תוכנית הריאליטי "הישרדות" המשודרת בערוץ 10.

כתב האישום מייחס לנאשמים ביצוע עבירות של חדירה לחומר מחשב, פגיעה בפרטיות וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. לספקטור מיוחסת גם עבירה של סחיטה באיומים.

כתב האישום מפרט את השיטה המתוחכמת שבה הפיל ספקטור בפח לא פחות מ-150 קורבנות. לפי כתב האישום, ספקטור שלח הודעות לקורבנותיו תוך שימוש בזהויות בדויות ברשת החברתית פייסבוק. ההודעות נשלחו דרך הפייסבוק אל החשבונות של הקורבנות באתר.

כדוגמה להודעה רשם ספקטור "תראה מה כתבו עליך" וצירף קישורית (לינק) לכתובת אינטרנט כלשהי. משלחץ הקורבן על הקישורית האמורה, נפתח בפניו דף "פישינג" (phishing) הנחזה להיות דף הפתיחה לאתר הפייסבוק.

תחת מצג-השווא האמור הקליד הקורבן את פרטי הכניסה שלו לפייסבוק (כתובת דואר אלקטרוני וסיסמה), ומיד לאחר מכן קיבל הודעת שגיאה כי אינו מצליח לראות את הקישורית שנשלחה לו. מדף אינטרנט שנחזה להיות דף הכניסה לפייסבוק נשלחו הפרטים, שהוקלדו על-ידי הקורבנות, לשרת מחשב ששכר ספקטור.

בשיטה זו צבר ספקטור בשרת ששכר את פרטי הכניסה לפייסבוק של קורבנותיו. לאחר מכן גלש ספקטור לאתר פייסבוק והקליד את פרטי הכניסה של כל קורבנותיו, ונחשף לכל התכנים שלהם באתר, לרבות תמונות אישיות, תכתובות אישיות וקבוצתיות ופרטי מידע נוספים עליהם.

עוד עולה מכתב האישום כי ספקטור ניסה להיכנס גם לתיבות הדואר האלקטרוני של אותם קורבנות, תוך שימוש בסיסמת הכניסה לפייסבוק, מתוך הנחה כי מרבית האנשים משתמשים באותה סיסמה לכניסה לפייסבוק ולכניסה לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם. הנחה זו של ספקטור הסתברה כנכונה, וספקטור חדר לתיבות דואר אלקטרוני של חלק מקורבנותיו.

ספקטור, כך נטען בכתב האישום, נעזר בקטין כבן 13.5 לצורך הכנת דף ה"פישינג" שנחזה להיות דף הכניסה לפייסבוק. מדי פעם התקשר ספקטור עם אותו קטין וביקש ממנו עדכונים או שיפורים לדף הפישינג שתיכנן עבורו. בשלב מסוים הקטין סירב להמשיך ולסייע לספקטור, וספקטור החל לסחוט אותו באיומים. גם בגין עניין זה הועמד ספקטור לדין.

בסמוך לאחר תחילת פעילותו של ספקטור, כך עולה מכתב האישום, יידע ספקטור את נאשם 2, שהיה קטין במועד ביצוע חלק מהעבירות, בדבר מזימת הפישינג האמורה ותוצאותיה. ספקטור שלח לקטין באמצעות האינטרנט תכנים שונים מתוך חשבונות הפייסבוק האישיים ומתוך תיבות הדואר האלקטרוני של הקורבנות.

בכלל זה הועברו לרשותו של הקטין תוכנה של תוכנית גמר העונה הרביעית של "הישרדות", אשר נכון לאותה עת טרם שודרה בטלוויזיה, ותכנים הנוגעים לעונה החמישית של "הישרדות". כל התכנים הללו לא נועדו לפרסום, ותוכנם נשמר בסוד בין שותפיו על-פי הסכם מפורש ביניהם.

נאשם 2, ביודעו כי מדובר בתכנים שלא נועדו לפרסום, העבירם לכתבים ולעורכים של אתרי אינטרנט פופולריים, לצורך פרסום באתר.

כמו כן, שלח ספקטור לנאשם 2 פרטי כניסה לפייסבוק וכן פרטי כניסה לתיבות דואר אלקטרוני אישיות של כמה מקורבנותיו. נאשם 2 חדר שלא כדין לחשבונות הפייסבוק האישיים ולתיבות הדואר האלקטרוני האישיות של הקורבנות, שלגביהם קיבל את פרטי הכניסה, ועיין בתכנים אישיים שונים של הקורבנות - הכול בלא ידיעתם או רשותם של הקורבנות.

בין הקורבנות שנפלו בפח היו אנשי חברת "אבוט-רייף-המאירי בע"מ", חברת ההפקה של "הישרדות", משתתפים מעונות שונות של "הישרדות", אנשי חברת ההפקה של "האח הגדול", כתבים ובלוגרים המסקרים את תחום הבידור, הטלוויזיה ובפרט תכניות הריאליטי עמן נמנות "הישרדות" ו"האח הגדול", וכן עיתונאים לעניינים צבאיים, מדיניים ואחרים.

"המירמה הינה בנסיבות מחמירות המתבטאת בריבוי הקורבנות, בתחכום יוצא הדופן בה בוצעה המירמה, בקושי העצום לחשיפתה של המירמה כאמור, ובפוטנציאל הנזק הלא-ממוני והנזק לפרטיותם של הקורבנות כתוצאה ממעשי המירמה האמורים", מציין כתב האישום.

כתב האישום הוגש באמצעות עו"ד חיים ויסמונסקי. החקירה נוהלה במפלג עבירות מחשב ביחידה הארצית של המשטרה להב 433.