למי קראתם לוזר?

על רכישת סקייפ ע"י מיקרוסופט: אני מעדיף את בועת האינטרנט על פני בועת הנדל"ן

יש דבר אחד די מצחיק ודבר אחד די עצוב בהתייחסות לרכישת הענק של סקייפ על-ידי מיקרוסופט, אף שהמצחיק לא ממש מצחיק, והעצוב לא ממש עצוב, ובכל מקרה שניהם איכשהו נפגשים בסופו של המעגל שאין לו סוף.

הדבר הדי המצחיק הוא שהרכישה הוצגה כצעד נואש של מיקרוסופט, כברית של לוזרים וכיו"ב. זה מצחיק כי מיקרוסופט היא הכול חוץ מלוזרית. אז נכון, אפל עקפה אותה בשווי שוק, אבל היא עדיין חברה בשווי שוק בהיקף כמעט 220 מיליארד דולר (216 נכון ליום שאחרי הרכישה), ועל 9 מתוך 10 מחשבים בעולם מותקנת מערכת ההפעלה שלה. אז נכון, בשוק האינטרנט, כמו גם הסלולר, היא קצת מפגרת אחרי מתחרותיה, אבל לקרוא לה לוזרית זה קצת אידיוטי.

יכול להיות שזה קצת באשמתו-שלא-באשמתו של סטיב באלמר, שלנצח לא יצליח לסגל לעצמו פוזה של בעל חזון. אין לו הקוליות של ג'ובס, הילת הצעירים הנצחיים של פייג'-ברין וגם לא כתר הגאונות של צוקרברג.

ייתכן שזה קשור בחזותו הדובית משהו. הביטו בכל המנכ"לים שהוזכרו, הם כולם נראים כאנשים שבאו לכייף. באלמר תמיד נראה כמו מי שבא לעבוד קשה. מה גם שבעיני העולם הוא לעולם יישאר מספר 2 של גייטס.

הדבר הדי עצוב הוא שרשות ההגבלים העסקיים צפויה לאשר את העסקה בלי שום בעיה. למה זה עצוב? כי פעם, בשנים הגדולות של מיקרוסופט, כל צעד שלה היה נבחן ב-17 זוגות עיניים. כנראה היא באמת כבר לא מאיימת כשהייתה. להיפך, כשמשווים אותה למתחרותיה אפל וגוגל, היא נראית תמימה וטובת-לב כשלגיה.

פעם היה הרבה יותר כיף לירות בה חצים, אבל הרגלים רעים אינם מתים בקלות, מתברר. אם גוגל או אפל היו רוכשות את סקייפ, הרפלקס של כולנו היה להשתחוות מול הגאונות והגמישות. כשמיקרוסופט עושה את זה, אנחנו חושבים שהיא טיפשה ומגושמת. זה מין סטטוס-קוו מוזר כזה, והדבר מעיד יותר על המבקרים מאשר על המבוקרת.

אז נכון, למיקרוסופט יש היסטוריה עגומה של מיזוגים לא מוצלחים. אז נכון, הזריזות שבה רשמה צ'ק על סכום יותר מכפול מהסכום שהיו מוכנות מתחרותיה לשלם, וכמעט פי שלושה ממה ששווה סקייפ, מעידה על חוסר ביטחון.

נכון גם שכדרכה היא תמיד נמצאת צעד אחד מאחור בשווקים מתפתחים (אינטרנט, סלולר), ונכון גם שהמחיר ששולם עבור סקייפ נראה די מופרז, ואין ספק שהוא מבשר את חזרתה של כלכלת ה-eyeballs המושמצת, ששמה במרכז את מספר המנויים של החברה ולא את נתוניה הכספיים.

אבל מה לעשות וזו רוח התקופה? הביטו סביב - רןרן, זינגה, פייסבוק, לינקדאין, גרופון - הבועה חוזרת, כדרכן של בועות, ואותי זה דווקא די משמח.

להבדיל מבועת נדל"ן, בועת אינטרנט מתאפיינת ביצירתיות רבה וכיף. אני מעדיף בועה של יזמי רשת על בועה של פיננסיירים בכל שעה משעות היממה. מה גם שמדובר ברכישה הגיונית למדי, אפילו הגיונית מאוד.

לסקייפ יש בדיוק מה שמיקרוסופט צריכה כדי להתמודד בשווקים רבים: בשוק הסלולר, בשוק הגיימינג, בשוק הארגוני, בשוק האינטרנט - בכל אחד מאלה סקייפ סוגרת למיקרוסופט יופי של פינה ומאפשרת לה לתת שירות טוב יותר: חישבו על השחקנים בקינקט וב-Xbox, על משתמשי האאוטלוק, על בעלי הנוקיה ולקוחות הווינדוס-פון. לכולם זה יעשה ממש טוב. ולא פחות חשוב, הרכישה גם עוזרת למיקרוסופט להגן על עצמה מול גוגל ואפל ולהיערך ליום שאחרי המחשב האישי.

המעבר הזה הוא כנראה הנקודה החשובה ביותר. העולם עובר הלאה מהמחשב. פחות ופחות מחשבים נמכרים; כולם עוברים לטאבלטים, כולם רוכשים סמארטפונים, כולם עולים לענן, משאירים מאחור את ליבת הפעילות והרווח של מיקרוסופט. אין פלא, אם כך, שהיא בלחץ. אתם לא הייתם?

אבל גם התייחסות ללחץ, ויש אומרים החרדה, אצל מיקרוסופט מוגזמת מעט. החברה עושה צעדים יפים בהשתלבות בעולמות החדשים: בינג הוא יופי של מנוע חיפוש, ווינדוס-פון 7 הוא יופי של מערכת הפעלה, אקסבוקס וקינקט הם יופי של מערכות משחק. אבל כמו שאמרתי קודם: אנשים רואים במיקרוסופט מה שהם רוצים לראות.

בעיניי, רכישת סקייפ על 663 מיליון המשתמשים הרשומים שלה - יותר מפייסבוק, להזכירכם - היא יופי של צעד של מיקרוסופט. ימים יגידו אם היא תצליח לא לדפוק את זה.

w-dror@globes.co.il