נסגר תיק החקירה נגד מפעל הפיס והאגודה למען החייל

לאחר שכבר גובשו טיוטות כתבי אישום נגד בכירים בארגונים בשל הסכמי אי-התחרות ביניהם, רשות ההגבלים נסוגה בנימוק: ממילא לא היה סיכוי שהם יתחרו ביניהם בתחום ההגרלות

בתום הליך שימוע ממושך החליט היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד בועז גולן, לסגור את תיק החקירה נגד מפעל הפיס והאגודה למען החייל ובכירים לשעבר בשני הארגונים על פגיעה בתחרות בתחום ההגרלות.

בין הנימוקים שהביאו לסגירת התיק עומדת הטענה כי ממילא לא הייתה לאגודה יכולת לקיים מפעל הגרלות שיתחרה בזה של מפעל הפיס - כך שהציבור לא נפגע מהסדרים שהשיגו בנושא שני הגופים והיוו עילה לפתיחת ההליכים נגדם.

החקירה נגד שני הגופים ובכיריהם נפתחה ב-2008, בעת שרונית קן שימשה כממונה על ההגבלים העסקיים. היא התמקדה בחשד ששני הגופים השיגו הסכמות בשנים 2004-2008, שנוגדות את חוק ההגבלים העסקיים, לפיהן הם לא יתחרו בתחום ההגרלות, ובכך יצרו הסדר כובל.

באוגוסט אשתקד הודיעה הרשות למספר נושאי משרה בכירים בשני הגופים על הכוונה להגיש נגדם כתב אישום בגין עבירות על חוק ההגבלים העסקיים, בכפוף לשימוע, בהם: שמעון כצנלסון, לשעבר יו"ר מפעל הפיס; שאול סוטניק, המנכ"ל לשעבר של מפעל הפיס; אלי לוי, סמנכ"ל הכספים של מפעל הפיס; אהוד גראף, לשעבר היועץ המשפטי של מפעל הפיס; יצחק איתן, יו"ר האגודה למען החייל לשעבר; ומנכ"ל האגודה לשעבר, דוד מימון. במסגרת החקירה נגבתה עדות גם מיו"ר האגודה למען החייל לשעבר, אביגדור קהלני.

שני הסכמים

ההחלטה על חקירת הפרשה התבססה על שני הסכמים - אחד משנת 2004 ושני משנת 2007 - עליהם חתומים בכירים בשני הגופים. לפי הסכמים אלה, האגודה התחייבה בפני מפעל הפיס שלא לקיים מפעל הגרלות משלה - מה שיותיר לכאורה בידי מפעל הפיס בלעדיות בתחום זה. בתמורה להתחייבות האגודה, סיכמו הצדדים כי היא תקבל ממפעל הפיס כ-8 מיליון שקל בשנה.

עוד קודם להסכמים אלה, ב-1998 הגישו מפעל הפיס והאגודה לממונה על ההגבלים העסקיים דאז, עו"ד דוד תדמור, בקשה לאשר הסכם, לפיו תימנע האגודה מעריכת הגרלות בתמורה לקבלת סכום שנתי של 12 מיליון שקל ממפעל הפיס. הממונה סירב לאשר את ההסכם בין הצדדים בנימוק כי מדובר בהסדר העלול לפגוע בתחרות. בעקבות זאת החליטו הצדדים למשוך את בקשתם לאישור ההסדר, ובשנת 1999 חתמו על הסכם חדש, בו האגודה לא התחייבה באופן מפורש על הפסקת פעילותה בתחום ההגרלות.

להימנע מדופי

בסוף השבוע שעבר הודיעה הרשות לבכירי מפעל הפיס והאגודה על ההחלטה לסגור את התיק, תוך הסבר שגם אם השיטה שבה נהגו פסולה, הרי שמדובר בגופים שאין להם כוונת רווח, ובכלל, עת נחתמו ההסכמים האמורים, לאגודה לא היה אישור רגולטורי מצד משרד האוצר לקיים הגרלות.

שיקול נוסף שהביא עו"ד גולן בחשבון טרם סגירת התיק הוא החשש להטיל דופי בשני הגופים, שמחלקים את עיקר רווחיהם לכלל הציבור.

גורמים המקורבים לחקירה הבהירו היום (א') כי סגירת התיק בנימוקים האמורים לא אמורה להטיל דופי על טיב ההחלטה לפתוח בחקירה מלכתחילה. "תוך כדי החקירה ואחר-כך, רק אחרי השימוע התבררו נקודות שלא היו ברורות לגמרי עם פתיחת ההליכים נגד שני הגופים. בכל מקרה, לא היה מנוס מלחקור, להעמיק ולברר את החשדות שהועלו", אמר אחד מהם ל"גלובס".

הפיס מברך

הליך השימוע נמשך כ-8 חודשים והושלם לפני שבועות אחדים: הוא התנהל באמצעות מסירת עמדותיהם של המעורבים בפרשה - בכתב.

את ההליך כולו הוביל היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד גולן, שבמקביל התמודד בחודשים האחרונים על תפקיד הממונה, במקום קן שפרשה טרם תום כהונתה. במירוץ על התפקיד הוא הפסיד לפרופ' דיויד גילה. עם זאת, פרופ' גילה לא היה מעורב בהליכי השימוע המתקדמים בשל הגבלות שחלו עליו מחמת ניגוד עניינים, שכן בעבר הוא חיבר חוות-דעת עבור האגודה למען החייל.

ממפעל הפיס נמסר בתגובה להחלטה: "לא היה לנו כל ספק שסוגייה זו לא הייתה צריכה להיות נושא לחקירה פלילית כלשהי, ומכל מקום אנו שבעי-רצון ומברכים עליה".

דוד מימון, מנכ"ל האגודה למען החייל לשעבר, יוצג על-ידי עו"ד מיכל הלפרין ממשרד מיתר ליקוורניק גבע & לשם ברנדויין ועל-ידי עו"ד צבי אגמון ממשרד אגמון ושות'. את האגודה למען החייל ייצגו עורכי הדין דוד גדעוני, ד"ר איתי פלדור וזהר דוד ממשרד תדמור ושות'.