עופר עיני הורה להחרים מפגש בחיפה כימיקלים

הסיבה: עובדי המפעל נטשו לאחרונה את ההסתדרות ועברו אל הארגון המתחרה "כוח לעובדים"

13 מהוועדים הגדולים והחזקים במשק אמורים היו להגיע ביום חמישי האחרון ל"מפגש פסגה" במפעל חיפה כימיקלים צפון, כאות סולידריות עם עובדי המפעלי השובתים מזה כשבועיים.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי המפגש לא יצא בסוף אל הפועל לאחר שבכירי ההסתדרות התקשרו לכל אחד מהוועדים והורו להם להחרים את הכינוס. הסיבה: הוועד של חיפה כימיקלים נטש לאחרונה את ההסתדרות ועבר אל הארגון המתחרה "כוח לעובדים", תוך טענות קשות כלפי הארגון הוותיק.

מסתבר כי יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הנחשב לאדם החזק בארגון אחרי עופר עיני, ערך בעצמו שיחות אישיות עם ראשי הוועדים. כך עשה גם ברוך זלץ, יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה. גורמים מקרב אותם ועדים מספרים כי השניים הבהירו שמדובר ב"הנחיה אישית של עופר עיני". במבחן התוצאה אף אחד מהוועדים לא הגיע, למעט נציגות עובדים של "תנובה", שאף הגיעו למקום עם משאית עמוסה במוצרי חלב למען העובדים השובתים.

בוועד של חיפה כימיקלים צפון טוענים כי הם הבהירו לוועדים כי מדובר בכינוס של ועדים מבלי לייחס חשיבות לארגון שעומד מאחוריהם, בין אם מדובר בהסתדרות הכללית, הלאומית, או ב"כוח לעובדים". הם טענו גם כי בכנס אמורים היו לדבר על שיתוף פעולה אסטרטגי בעניין מאבק בחוזים אישיים ובהעסקה באמצעות עובדי קבלן.

ואולם, ספק אם אפשר לעשות את הניתוק הזה בין הוועדים לארגוני העובדים. אילו הכינוס היה יוצא אל הפועל, הוא היה גורם למבוכה רבה בהסתדרות, שספגה מכה לאחר שוועד משמעותי כמו זה של חיפה כימיקלים נטש אותה. הסולידריות עם מאבקם של העובדים עשויה הייתה להתפרש כתמיכה במהלך שביצעו, לאחר שהודיעו כי ההסתדרות ביקשה לחתום על הסכם קיבוצי "מעל ראשו של הוועד". לאחר החבירה אל כוח לעובדים כמה מראשי הארגון החדש דאגו למנף את המהלך ולהקניט את ההסתדרות על כך שהיא תומכת לכאורה בהנהלות ולא בעובדים.

בהסתדרות הכללית לא מסתירים את העובדה כי הם הורו לוועדים שלא להגיע אל הכינוס. בארגון מסבירים כי הוועדים הם חלק אורגני מההסתדרות, ועל כן אין זה הגיוני שהוועדים יביעו הזדהות עם מאבק המנוגד לעמדת ההסתדרות. בארגון מציינים כי ההסתדרות השיגה לעובדי חיפה כימיקלים צפון הסכם עבודה טוב ואפילו מצוין, אולם בוועד סירבו לקבל אותו.