אושר לקריאה ראשונה: דוגמניות בתת-משקל לא יורשו לעבוד

לפי הצעת החוק שאושרה לקריאה ראשונה, דוגמניות בתת-משקל לא יופיעו בפרסומות ולא יועסקו בסוכנויות דוגמנות ■ אם ייעשה שימוש בפוטושופ בפרסומת, יופיע כיתוב המעיד על כך

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חברי הכנסת ד"ר רחל אדטו (קדימה) ודני דנון (ליכוד), לפיה דוגמניות ודוגמנים בתת-משקל לא יופיעו בפרסומות ולא יועסקו בסוכנויות דוגמנות.

בנוסף נקבע כי בכל פרסומת בה ייעשה שימוש בתוכנות עריכה דיגיטליות כגון פוטושופ לצורך הצרת היקפים של הדוגמנית או הדוגמן, יופיע כיתוב המעיד על כך.

לפי הגדרת החוק, מצב תת-משקל ייקבע על-ידי בדיקת רופא בה תיבדק מסת הגוף של הדוגמנית (18.5 ומטה במדד BMI, הנקבע לפי חישוב היחס בין משקל הגוף לריבוע גובה האדם). לשם דוגמה, דוגמנית בגובה 1.70 מטר תצטרך לשקול לפחות 53 ק"ג, דוגמנית בגובה 1.80 תצטרך לשקול לפחות 59.5 ק"ג וכו'.

ח"כ אדטו, ראש שדולת הבריאות בכנסת ויוזמת החוק, מסרה בתגובה: "אין בכוונתי לפגוע בדוגמניות, אלא לקטוע ולגדוע את הקשר שבין רזון שמוצג באמצעות התקשורת לבין השפעה שלילית על הדימוי העצמי והבריאות של בני-הנוער. הבנות מסתכלות על דוגמניות שדופות בטלוויזיה ושואפות להיראות כמותן, כי הן המצליחות בעיניהן. 250 אלף בני-נוער בישראל סובלים מהפרעות אכילה".

לדבריה, "החוק ינתץ את מודל היופי האנורקטי שמועבר על-ידי התקשורת, תעשיות האופנה והפרסום, ויגן על בריאותם של בני-הנוער בישראל. הצעת חוק זו לא תפתור את כל בעיית הפרעות האכילה, אך זהו צעד ראשון אשר מספק כלי אמיתי במאבק חשוב זה".

זיוה מיכאל ודוד ישעיהו מסוכנות הדוגמנות "יולי" התנגדו לחוק: "אם זהו הסטנדרט, לא תהיה אף דוגמנית מצליחה בעולם, וגם חברות מחו"ל לא יוכלו לפרסם כאן. זה לא ריאלי".

סוכן הדוגמנות עדי ברקן אמר כי "זוהי תעשייה חולה. בואו נשים לזה גבול. רוב הדוגמניות אוכלות 500 קלוריות ביום, ועוד אומרים להן 'תורידי מהטוסיק'. לא נייצא את אלה שרוצות להתאבד".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, סיכם את הדיון ואמר: "הנתונים מזעזעים. מניעת פגיעה בבריאות ילדים ובני-נוער עומדים בראש מעייניה של הוועדה בראשותי. פגיעה בענף הדוגמנות היא מצערת, אבל אם אדע שהצלנו ילדה אחת ומשפחה אחת בישראל - דייני".