ערוץ 10: עוזי ארד הוא שהדליף מידע ביטחוני לתקשורת

ערוץ 10 מדווח כי עוזי ארד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה, אולץ להתפטר מתפקידו עקב ההדלפה, שלדברי נתניהו "גרמה לנזק ממשי מול אחת מבנות בריתה של ישראל"

ד"ר עוזי ארד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה, הוא שהדליף מידע ביטחוני רגיש לעיתונאים - כך דווח הערב (ג') בערוץ 10. לפי הדיווח, ארד אולץ להתפטר מתפקידו עקב ההדלפה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין את השב"כ לפני מספר חודשים לחקור הדלפה של ארד ובכירים נוספים בלשכת ראש הממשלה, לאחר שנתניהו טען כי ההדלפה גרמה לנזק ממשי מול אחת מבנות בריתה של ישראל.

נגד ארד הופנו אצבעות מאשימות, והאחרון מיהר לעבור בדיקת פוליגרף, ובה ארד נמצא דובר אמת. השב"כ חקר במסגרת הבדיקה בכירים נוספים כמו מזכיר הממשלה, צבי האוזר, וראש אגף התקשורת דאז, ניר חפץ. הנחקרים נמצאו דוברי אמת בבדיקות הפוליגרף, והחשד להדלפה הוסר מהם. בינתיים החקירה הסתיימה, ועוזי ארד הודיע על התפטרותו וכוונתו לחזור לאקדמיה.

ראיות חדשות שהגיעו לשב"כ ושנחשפו היום מצביעות כי למרות שצלח את בדיקת הפוליגרף, עוזי ארד הוא זה שהדליף. עוד נחשף בערוץ 10 כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט שלא להגיש כתב אישום בתמורה לפרישת ארד.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לערוץ 10, כי "כפי שנמסר על-ידי הגורמים המקצועיים, איננו נוהגים להתייחס לנושאי חקירות, גם כאשר הנטען בהן שגוי באופן מהותי ורצוף אי-דיוקים.

"יוזכר, כפי שנמסר בזמנו, כי ד"ר עוזי ארד הוא שביקש ביוזמתו לסיים את תפקידו בתום שתי שנות כהונה. ראש הממשלה נתניהו נענה לבקשה וציין את תרומתו החשובה למועצה לביטחון לאומי. ראש הממשלה מוקיר את תרומתו של ארד לביטחון המדינה ואת דבקותו הקפדנית בחוקיה ובנוהליה".

וינשטיין סבר כי אין מקום לטפל בנושא באפיק הפלילי

ממשרד המשפטים נמסר הערב כי ההודעה שפירסם דובר המשרד בינואר השנה, ולפיה בתחום חקירת ההדלפה נמצא כי זו לא בוצעה על-ידי גורם כלשהו בלשכת ראש הממשלה, היתה מדויקת לגמרי, "בהתאם לסיכום החקירה שהציג השב"כ בפני היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין".

כאמור, השב"כ חקר בחודשים האחרונים חשד להדלפה של מידע רגיש במספר סוגיות, לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו. החקירה התקיימה באישור היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

במסגרת החקירה נחקרו שורה של אנשים בלשכת ראש הממשלה, ובכללם ראש המועצה לביטחון לאומי, עוזי ארד, וכן נחקרים נוספים. בתום החקירה נמצא כי ההדלפה לא בוצעה על-ידי גורם כלשהו מלשכת ראש הממשלה.

לטענת משרד המשפטים, "שבועות אחדים לאחר סיכום החקירה האמורה, מסרו גורמי השב"כ ליועץ המשפטי לממשלה כי הגיע אליהם מידע חדש בנושא. המידע הוצג ליועץ, שאישר את חידוש החקירה, ובסיומה נטל ארד אחריות על השתלשלות האירועים שהובילה לפרסום, למרות שהכחיש הדלפה, בוודאי מכוונת של הדברים. בהמשך לכך הודיע ארד על פרישתו מתפקיד ראש המל"ל.

"בנסיבות אלה, וכפי שאירע גם בעבר במקרים דומים שמטעמים מובנים אין בידינו לפרטם, סבר היועץ המשפטי לממשלה, בתיאום עם השב"כ, כי אין מקום לטפל בנושא זה באפיק הפלילי".

בתחילת ינואר חשף "גלובס" את תחילת הפרשה. ההדלפה, מתוך ישיבה רגישה וסגורה, התרחשה 4 חודשים קודם לכן. נתניהו, שהחל לחשוש שחומרים מודלפים מישיבות סודיות, ביקש מהשב"כ לחקור את כל אנשי הלשכה. הוא דן בנושא עם ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין, ובעקבות זאת עקב השב"כ אחר כל פקידי משרד ראש הממשלה והאזין להם. מאוחר יותר הוזמנו כולם לבדיקת פוליגרף.

על אף שהשב"כ מסר כי בתום החקירה נמצא כי ההדלפה לא בוצעה על-ידי גורם כלשהו בלשכת ראש הממשלה, מספר ימים אחר-כך ציטט אתר וואלה ידיעה שפורסמה בעיתון הכווייתי "אל-ג'רידה", ולפיה לפני כ-4 חודשים הודלף מידע ביטחוני רגיש מתוך דיון ביטחוני סגור. ראש הממשלה בנימין נתניהו חשש כי גורמי חוץ מאזינים לדיונים ולפיכך התייעץ עם ראש השב"כ, יובל דיסקין, כיצד לפעול. השניים, על-פי העיתון, החליטו לפתוח בחקירת שב"כ חשאית.