"מקווה שפישר לא יוביל לתגובת יתר בנדל"ן"

שמעון גל: "הסיכון בשוק הנדל"ן עלה ואנחנו הבנקאים בודקים את כל הפרויקטים ומתייחסים גם לתרחישים של ירידת מחירים" ■ "צעדי בנק ישראל לא מספיקים - הממשלה צריכה להגדיל ההיצע"

שמעון גל, ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים, מביע תקווה שבנק ישראל יצליח לקרר את שוק הנדל"ן ולא יזיק לו באופן חמור, ומודה שהסיכון עלה עקב הזינוק במחירי הדירות.

"עלייה של 14% במחירי הדיור בשנה האחרונה תומכת בעובדה שאנחנו ברמת סיכון עולה בשוק הדיור", אמר גל בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט. "מצד שני, העובדה שיש חוסר איזון בין הביקוש להיצע, תומכת בעליית המחירים. אנו בשפל היסטורי, כאשר מלאי הדירות מסתכם ב-10 אלף דירות בלבד. האם יש בועה? זה לא רלוונטי. רלוונטי להתייחס לרמת הסיכון של שוק הנדל"ן, שרק עולה".

גל התייחס לצעדי בנק ישראל להגבלת שוק המשכנתאות ואמר: "אני מקווה שהצעדים האלה יעזרו ולא יובילו לתגובת יתר. תמיד אנחנו משווים את השוק הישראלי לשוק האמריקני, למרות שהמאפיינים הבסיסיים של השווקים האלה לא דומים בכלל. כושר הפירעון של הלווים בישראל גבוה בהרבה מזה שהיה בארה"ב טרם המשבר. למרות זאת, אנחנו כבנקאים זהירים צופים ברמת הסיכון שעולה בשוק, ולכן אנו בודקים בשגרה בפרויקטים נדל"ניים את הסיכונים, ומתייחסים גם לתרחישים של ירידת מחירים.

"בנק הפועלים רואה את השינויים בשוק הנדל"ן בדומה לבנק ישראל. הצעדים המונטריים לצינון שוק הנדל"ן לא מספיקים; אני חושב שבסופו של דבר לממשלת ישראל תצטרך לנקוט גם בצעדים להגדלת ההיצע, ולאזנו מול הביקוש - למשל, להפשיר יותר קרקעות לבנייה".

גל נשאל גם על התחרות בבנקים ואמר: "התחרות בשוק האשראי קיימת גם ברמה הבנקאית וגם ברמת האשראי החוץ-בנקאי. אנחנו מתחרים כל הזמן ובכל המימדים, גם על מחיר העסקאות, גם על מבנה העסקה, וגם על הביטחונות - כלומר, בכל המדדים. התחרות מגיעה ממקום של ניתוח מובנה של הסיכון, שמובילה לתמחור נכון שלו. הדבר מאפשר לנו בנייה נכונה של עסקאות האשראי ללקוחות. במקרים בהם תמחור העסקה לא תואם את רמת הסיכון, אנו מוצאים את עצמנו מסרבים לעסקאות הללו".

גל שיגר גם עקיצה לעבר המתחרה בנק לאומי כשאמר: "האשראי העסקי אצלנו גדול ב-20 מיליארד שקל מאשר בבנק לאומי".