שרים בליכוד יוצאים נגד החוק האוסר לחקור ראש ממשלה מכהן

השרים מיכאל איתן, דן מרידור ובני בגין הגישו ערר על ההחלטה לתמוך בהצעת החוק, בטענה כי הנזק שבה רב מהתועלת שבצידה

הממשלה תדון בשבועות הקרובים בערר על החלטת ועדת השרים לחקיקה, שאישרה בתחילת השבוע את תמיכת הקואליציה בהצעת החוק האוסרת לקיים חקירות פליליות נגד ראש ממשלה מכהן. זאת, בעקבות ערר שהגישו 3 שרים על ההחלטה - השרים מיכאל איתן, דן מרידור ובני בגין. לטענת השרים, נזקה של הצעת החוק המדוברת רב מהתועלת שבצידה.

"הצעה לא ראויה"

לפי הצעת החוק, שיזמה ח"כ רונית תירוש (קדימה), ייאסר על היועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד ראש ממשלה מכהן, למעט אם מדובר בחשדות לביצוע עבירת פשע, או שלדעת היועץ בשל "טיבם וטבעם" של החשדות לא ניתן לדחות את תחילת החקירה.

ביום ראשון אישרה ועדת השרים לחקיקה, בראשות שר המשפטים יעקב נאמן, את תמיכת הממשלה בהצעת החוק, וזאת על אף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להצעת החוק.

ועדת השרים אישרה את תמיכת הקואליציה בהמשך הליכי החקיקה של הצעת החוק הפרטית, בתנאי שנוסחה יתואם עם מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

"הצעת החוק הזו אינה ראויה לתמיכת הממשלה", כתבו השרים איתן, מרידור ובגין למזכיר הממשלה, צבי האוזר, "בין השאר, מאחר שהיא פוגעת בעיקרון של שוויון הכול בפני החוק, ויוצרת תקדים לגבי בעל תפקיד אחד בלבד, למרות שניתן לחשוב גם על הצדקה מאותם נימוקים על החלת אותו חוק גם על נושאי תפקידים חיוניים אחרים".

"נזק רב מתועלת"

עוד כותבים השרים כי "הצעת החוק איננה משנה מהותית את המצב המשפטי הקיים, שלפיו ליועמ"ש יש שיקול-דעת באשר לפתיחת חקירה נגד ראש ממשלה. נזקה של ההצעה רב מהתועלת שעשויה לצמוח מקבלתה, שכן היא משדרת מסר של סלחנות לעבירות המבוצעות על-ידי אישי ציבור בכירים. במבחן האיזון בין המאבק למיגור שחיתות לבין הצורך ביעילות שלטונית, הצעת החוק חורגת מן הראוי והדרוש למדינת ישראל בעת הזו".