יהודה וינשטיין בסבך המדליפים

הודעות שאמורות להאיר את עיני הציבור הפכו למלאכת מחשבת של ניסוחים מבלבלים

מדוע החליט היועץ המשפטי לממשלה להימנע מהעמדתו לדין של היועץ לביטחון לאומי לשעבר, עוזי ארד, ששמו נקשר להדלפה חמורה דייה כדי שיאסרו לפרסם את תוכנה?

אתמול (ג') הנפיק היועץ יהודה וינשטיין הודעה לעיתונות האמורה להסביר את החלטתו. למרבה הצער, הסבריו של וינשטיין נקראים יותר כניסיון לטשטש ולבלבל, והנימוקים נשמעים כמכוונים למטרה האחת והיחידה של מילוט ארד מכתב אישום, גם במחיר תחמון העובדות.

בואו נבדוק את הסברי היועץ אחד לאחד:

הדליף או "אחראי להדלפה"?

האם ארד הדליף או לא? מה פירוש שארד "נטל אחריות" לאירועים שהובילו לפרסום? האם זה אומר שמישהו אחר הדליף אבל ארד, באבירותו, העמיס על עצמו אחריות מיניסטריאלית? או שהאחריות שלו התבטאה בכך שהוא היה האיש שהדליף? מדוע הניסוחים המבולבלים, ובעיקר המבלבלים, האלה?

עשה לא בכוונה את מה שלא עשה?

והטשטוש נמשך: ארד קיבל אחריות "למרות שהכחיש הדלפה, ודאי מכוונת, של הדברים". ארד מכחיש שהדליף, אבל אומר שזה לא היה מכוון? כלומר, הוא בכוונה לא הדליף או שהוא הדליף בלי כוונה? לא מבין איך אדם יכול לעשות ללא כוונה משהו שהוא מכחיש שעשה? עשה לא בכוונה את מה שהוא לא עשה?

איך היועץ יודע למה התכוון ארד?

"בנסיבות אלה... סבר היועץ המשפטי... כי אין מקום לטיפול בנושא זה באפיק הפלילי". אילו נסיבות? שההדלפה של ארד נעשתה לא בכוונה? מניין היועץ יודע שזה כך? משום שארד אמר לו? איך יכול היועץ לדעת מה היו כוונותיו של ארד? האם מעבר לטענה של ארד, בוצעה חקירה על הנסיבות העובדתיות של ההדלפה?

להחשיך את עיני הציבור

הודעות לעיתונות אמורות להאיר את עיני הציבור. במקום זאת הן הפכו באחרונה למלאכת מחשבת של ניסוחים האמורים לגלות כמה שפחות. יש יועצים המתמחים בכך. אבל מה שיכול להיות נסבל במשרד ממשלתי רגיל, לא יכול להתקבל על הדעת כשמדובר ביועץ המשפטי לממשלה.

איפה ואיפה?

לכן מתבקש שהיועץ וינשטיין יפרסם הבהרות על השאלות הבאות: מה ההבדל בין "נטל אחריות להדלפה" לבין "הדליף"? על סמך מה עשה היועץ את ההבחנה הזאת? על איזה בסיס עובדתי בנה וינשטיין את קביעתו שההדלפה של ארד הייתה "לא מכוונת"?

ולבסוף: אם הוחלט על בסיס כה רעוע ובלתי ברור לשחרר את ארד מכתב אישום, אולי מן הדין לעשות אותו דבר לגבי האישום נגד ענת קם, ובוודאי נגד אורי בלאו? ואם לדעת היועץ יש הבדל בין המקרים, נשמח אם גם את זה הוא יסביר. ולא, אנחנו עלולים לתהות אם יש כאן, ואולי גם במקרים אחרים - שיקולים של איפה ואיפה.