5 דרכים לגרום למעסיקים לרדוף אחריך

איך תשנה את המשוואה האכזרית של שוק העבודה ובמקום לרוץ אחרי המעסיקים תגרום להם לרדוף אחריך? ■ 5 דרכים למיתוג אישי באינטרנט

מנהלים בתהליך חיפוש עבודה מוצאים את עצמם מתוסכלים: התחרות היום על כל משרה ניהולית פתוחה אדירה והזימונים לראיונות נדירים. הם שורפים שעות על גבי שעות בשליחת קורות חיים באתרי הדרושים הגדולים, עוברים "לגור מול מסך המחשב" בחיפוש אובססיבי אחר משרת חלומותיהם, ומכתתים רגליים מחברת השמת בכירים אחת לשנייה.

איפה הבעיה? התנהלות כזו בעצם מורידה להם נקודות, בפרט כשהם מייעדים את עצמם למשרה ניהול בכירה. שכן ליבת הניהול, אחרי הכול, היא היכולת להשיג מטרות באלגנטיות.

כשם שבשיווק מנהל אפקטיבי יגרום ללקוחות לרוץ אחרי מוצריו במקום להזיע בחיזור אחריהם, כך גם בתהליך חיפוש עבודה: מועמד שיצליח להפוך את כיוון התחרות ולהוביל את המעסיקים להתחרות על ראשו, משיג שלושה יתרונות: הוא מוכיח למעסיק הפוטנציאלי שהוא מיישם רעיונות עסקיים כמו "יעילות" ו"נצילות", הוא מוכיח יצירתיות בשיווק, והוא מוכיח גמישות והתאמה מהירה לכללי המשחק החדשים.

איך מפתים מעסיקים מובילים לרוץ אחריך? בשתי מילים: "מיתוג קריירה", שעפ"י אחת ההגדרות היא "המוניטין של המועמד פלוס ההבטחה שהוא נושא בכנפיו". בהקשר זה ראוי לצטט את גורו הניהול טום פיטרס, שטבע את מטבע הלשון A brand called you, וכתב: "אתה אף פעם לא מוגדר רק ע"י הג'וב שלך, הטייטל שלו וגם לא ע"י תיאור התפקיד שאתה עושה. בלי קשר לגיל, למעמד או לענף התעשייה שבו אנו פעילים, כל אחד מאיתנו הוא מנכ"ל של הפירמה "אני בע"מ".

מיתוג קריירה בימינו נשען יותר ויותר על נכסים דיגיטליים שהמועמד צובר. רכזי הגיוס חוזרים ואומרים, כי בתקופה הנוכחית הצלחה של מחפש משרה ניהולית מצויה במתאם חיובי עם יכולתו לבנות ולתחזק לעצמו מיתוג אינטרנטי חזק. אבל איך פורטים את הרעיון הזה הלכה ולמעשה? איך בונים מותג קריירה באינטרנט שיגרום למעסיקים לכרכר סביבך וכמה זה עולה? מומחי מיתוג באינטרנט משיבים.

1. וובינרים ופודקסטים

וובינרים (סמינרשת) הפכו אמצעי מיתוג אפקטיבי ברשת: מחפש העבודה מזמין קהל להתכנס ולהאזין לתוכן מקצועי שהוא מעביר באמצעות מצגת פאוור פוינט. הדבר נותן לו ערך מוסף בתחום המקצועי ומייצר תוך כדי כך בידול, מיתוג והתעניינות.

את הקלטת הוובינר ניתן בהמרה פשוטה להפוך לקובץ קול דיגיטלי (פודקסט), שאותו ניתן לשמוע גם באייפוד או באייפד. לאחר שהסמינר שהעברת ב-live הסתיים, אתה משגר אותו לקהל מטרה מתאים (מנהלי משאבי אנוש) וממשיך "לייצר רעש מיתוגי".

מועמד בכיר לתפקיד ניהולי יכול, למשל, להעביר סמינרשת על נושאים כמו הנעת צוות, סגנונות ניהול, שיטות ניהול, אינטראקציה בארגון עם בכירים וכיוצא בזה.

יעקב איתי סמלסון, שיווק ומיתוג באינטרנט / צלם עינת לברון
 יעקב איתי סמלסון, שיווק ומיתוג באינטרנט / צלם עינת לברון

יעקב איתי סמלסון, מומחה לשיווק ומיתוג באינטרנט

המלצות: וובינר מקצועי אחת לשבוע, מקצועי מאוד עם נגיעה אישית

סמלסון: "כדי להשיג אימפקט מיתוגי ההמלצה היא להשיק וובינר מקצועי אחת לשבוע. האם יש להכניס בוובינר נופך אישי או להיות מקצועי נטו? ההמלצה שלי היא ללכת על מקום טוב באמצע, כלומר להיות מקצועי מאוד אבל לדבר מהלב. השעה הטובה ביותר שעליה מתחרים כל מפעילי הוובינרים למיניהם היא 21:00 בערב, מתוך הנחה שאז אנשים כבר השכיבו את הילדים לישון והתפנו לעצמם. אני גיליתי שדווקא 11:00 בבוקר היא שעה שהוכחה כאפקטיבית מאוד ומתאימה לקהל היעד של מנהלי משאבי אנוש".

עלויות: היקר ביותר עולה 99 דולר לחודש עבור "חדר" של עד 100 איש

"מערכת התוכנה המומלצת ביותר היא Go ToWebinar, שבמסגרתה ניתן שירות של חודש חינם עבור 'חדר' של עד 100 איש. בשלבים הבאים העלות החודשית עומדת על 99 דולר. זוהי המערכת הטובה והיקרה ביותר, שמתאימה למועמד המבקש למתג את עצמו כראוי למשרה ניהולית. עם זאת, קיימים פתרונות זולים יותר ואפילו חינמים כמו Livestream, אבל התוצאות שמופקות ממנה הן באיכות נמוכה יחסית".

2. מודעות גוגל

מכירים את עמודי ה"בכירים" בעיתונות הכלכלית, את אותן מודעות שמספרות לקוראים כי "התפנה מנכ"ל שניהל בית תוכנה גדול" או "סמנכ"ל פיתוח בכיר פתוח להצעות"? היום יש למודעות הללו - של עובדים המציעים את עצמם למשרות בכירות - מקבילה במודעות הקישורים הממונים של גוגל.

מועמדים היצירתיים יותר אף נוקבים בכותרת המודעה בשם המנכ"ל או מנהל משאבי האנוש של הפירמה שבה הם רוצים מאוד להשתלב, ובפנייה חיננית הם מזמינים אותו להקליק ולקרוא את קורות החיים שלהם. כשאותו מנכ"ל או מנהל משאבי אנוש יקליד את שמו בגוגל, הוא ימצא מודעה עם פניה אישית אליו, תוך אזכור שמו. מה הסיכויים שהוא לא יסתקרן לבדוק מי האיש הזה - שפונה אליו באופן אישי - ובכך השיג באופן יצירתי נראות ובידל את עצמו משאר המתחרים?

אמיל פז, גוגל / צלם עינת לברון
 אמיל פז, גוגל / צלם עינת לברון

אמיל פז, מומחה לקישורים ממומנים בגוגל

המלצות: לעיין במודעות גוגל כדי לקבל רעיונות

פז: "אני ממליץ לנקוט בזהירות כשמפרסמים מילים של מותגים בתוך מודעת גוגל. מודעה כמו 'דני ימין, אתה רוצה אותי במיקרוסופט?' אמנם מלמדת על מועמד מעודכן שמבין פרסום, אבל יהיה גם מי שיתפוס גישה כזו כאגרסיבית ומעצבנת. נוסח ניטרלי יותר כמו 'מחפש מומחה ASP?' יעשה את העבודה לא פחות טוב. בנוסף, חייבת להופיע בקישור המודעה 'קריאה לפעולה' כמו 'בואו איתנו', 'כנסו אל קורות החיים של חיים משה' וכיוצא בזה. מועמד חכם יעיין קודם כל בהרבה מודעות גוגל כדי לקבל מהם רעיונות. אחר-כך הוא ייצר מודעות שונות עבור אותו תוכן ויערוך מבחן השוואתי ביניהן".

עלויות: מספר שקלים בודדים לכל קליק בפועל

"עלויות השיטה הזו נמוכות מאוד: מדובר בכמה שקלים בודדים לכל קליק בפועל, אבל היעילות של המודעה הזאת גבוהה מאוד, כי היא פונה לקהל סופר-ממוקד. כדי לייעל את האפקטיביות, כדאי לפרסם במקביל את המודעה בשעות העבודה הרלוונטיות של מנהלי משאבי האנוש, קרי בשעות העבודה בימים ראשון עד חמישי, ולהימנע מפרסומן בסופי השבוע".

3. בלוג מקצועי

אם - בנוסף לכישוריך הניהוליים - אתה איש בעל יכולת כתיבה זורמת, שווה לך להשקיע זמן בכתיבת פוסטים לבלוג מקצועי - שלך או של שחקנים אחרים בתחום. הבלוג מתמקד בנושא אחד בענף התעשייה או המומחיות שלך, וכולל דעות, ניתוחים, סקרים, הערות, הרהורים וקישורים. התכנים יכולים לבוא במגוון פורמטים: וידיאו, מצגת, מאמר בתמונות וטקסט פשוט.

יתרון המיתוג באמצעות בלוג מונח בכך שאת הפוסטים המועמד משגר על בסיס שוטף, והם מהווים דרך מצוינת להחדיר בתודעה הציבורית את הקשר בינך לבין מקצוענותך בתחום העיסוק (סוג של שטיפת מוח דרך פרסום חוזר ונשנה). בנוסף, בלוגים נושאים אופי של תקשורת אינטראקטיבית ומאפשרים דיאלוג עם ציבור שמתעניין בתחומים שלך, מגיב, מתווכח, מעיר ובכך מייצר "רעש" חיובי.

מאור קפלינסקי, מיתוג באינטרנט / צלם תמר מצפי
 מאור קפלינסקי, מיתוג באינטרנט / צלם תמר מצפי

מאור קפלנסקי, מומחה למיתוג אישי באינטרנט

המלצות: עדכונים שוטפים, היצמדות לאקטואליה, נושאים מעוררי מחלוקת

קפלנסקי: "מרגע שמועמד מחפש עבודה מרים בלוג, הוא מחייב את עצמו לעדכן את התוכן בתדירות מינימלית של אחת לשבוע. תדירות נמוכה מכך תגרום נזק יותר מתועלת, שכן זה מלמד על המועמד שהוא לא רציני, משתעמם וממצה מהר.

"ברמת התכנים, ההמלצה שלי היא לנתח ולפרש מחקרים וסקרים בעולם התוכן המקצועי שלך, וכן להיצמד לנושאים אקטואליים. תוכן כזה מעניין יותר את הגולשים וגם מראה שאתה מקצוען עם יד על הדופק. בנוסף, אל תבחרו נישה רחבה מדי או צרה מדי. למשל, אם אתה סמנכ"ל מכירות שמחפש עבודה, אל תבנה בלוג על 'עולם השיווק והמכירות' אלא נישה צרה יותר כמו 'טלמרקטינג'. כדאי שהתוכן יהיה קונטרוברסלי, אפילו מעורר התנגדות, כדי ליצור עניין. כשרכזת הגיוס תיכנס לבלוג שלך ותראה שפוסט עורר 100 תגובות - היא תסמן לעצמה שאתה מומחה בתחום שגם יודע לייצר עניין".

עלות: 80 שקל קניית דומיין, 50 שקל לחודש אחסון

"הקמת בלוג על פלטפורמה עצמאית משלך כרוכה בקניית דומיין - 80 שקל, ובקניית שטח אחסון - כ-50 שקל לחודש לאחסון בארץ. כמו-כן, ההקמה מחייבת הצטיידות במערכת ניהול תוכן. אמנם ניתן להשתמש במערכות תוכן חינמיות - כמו "בלוגר" של גוגל ואחרות - אך אני לא ממש ממליץ על כך לאנשים שמייעדים את עצמם למשרות ניהוליות בכירות".

4. סרטוני יוטיוב

כשמועמד מעביר מסרים דרך סרטוני וידיאו, הוא מאפשר למעסיק או לרכזת הגיוס להתרשם ממנו דרך מספר חושים: ראייה, שמיעה, אפילו 'חוש שישי' - במהלך הסרטון המעסיק ירגיש אם היא רוצה להמשיך לגלות על האדם הזה יותר. היום מקובל מאוד בארה"ב שמחפשי עבודה מסריטים את עצמם. הם עומדים מול לוח ומעבירים הרצאות קצרות על נושאים מקצועיים בנישה שלהם (עומדים מול כיתה ריקה). הסיבה פשוטה, אדם שמעביר עשרות הרצאות מצולמות ממתג את עצמו כמומחה, במיוחד כשהתכנים שלו מעניינים ובעלי ערך מוסף.

הדס אדלר, מיתוג אישי ועסקי ביוטיוב / צלם עינת לברון
 הדס אדלר, מיתוג אישי ועסקי ביוטיוב / צלם עינת לברון

הדס אדלר, מומחית למיתוג אישי ועסקי ביוטיוב

המלצות: פתיח חזק מאוד, מילים פשוטות, סרטונים קצרים, הנעה לפעולה

אדלר: "על-פי כל המחקרים, גולשים פותחים את הסרטון ועוזבים אותו אחרי 10 שניות בממוצע, זה אומר שכמועמד את חייב להצטייד בפתיח חזק מאוד שיפנה אל המגייס. למשל, אם מדובר במועמד לתפקיד של מנהל שיווק/פיתוח עסקי, כדאי לפתוח במשהו כמו 'הביזנס מקרטע? לא התאוששתם מהמשבר? בואו ללמוד איך לייצר צמיחה בזמן מיתון'. כדאי מאוד להימנע משימוש במילים שחוקות כמו 'סודות/רזי השיווק' ולהשתמש במילים פשוטות יותר כמו 'טיפים', 'המלצות', 'דרכים', 'שיטות'.

"גם לכמות הסרטונים ולאורכם השפעה על המיתוג. הרבה מעלים סרטון של 15 דקות ובטוחים שהוא יהיה אפקטיבי, כשבפועל מוטב להעלות 15 סרטונים של 2 דקות. כמות גבוהה של סרטונים מקצועיים ממתגת אותך כמומחה בעל ידע נישתי. בנוסף, סיום הסרט חייב להניע את המעסיק/רכז הגיוס לפעולה. לעולם אל תסיימו ב'תודה רבה ולהתראות', אלא תנו לצופה בכם משימה, למשל, למלא טופס כדי לקבל את הסרטון הבא".

עלות: חינם

"היופי של מיתוג ביוטיוב הוא שהכול שם חינם. פתיחת ערוץ ביוטיוב אינה כרוכה בתשלום, תוכנת עריכת סרטים קיימת במערכת ההפעלה של המחשב או ניתנת להורדה בחינם. למעשה, כל מה שצריך הוא להצטייד במצלמה דיגיטלית HD".

5. אתר אינטרנט אישי

אתר אינטרנט כמכשיר לניהול תפיסת המותג האישי שלך לא חייב להיות מסובך ומנצנץ, אלא רק לשקף את המקצוענות שלך לציבור. אחת הדרכים הטובות לבנות ולקדם מיתוג קריירה היא להכניס בו קורות חיים עם תכנים שמדגימים את ההישגים המרכזיים, כשהדקדקנים ישתמשו באתר כפלטפורמה להצגת תיק עבודות דיגיטלי.

"יש כאלה שבוחרים דומיין שמבוסס על השם הפרטי (והיום כבר ניתן לרכוש דומיינים בעברית IL.CO.יחיאל-כהן.WWW), ומפרסמים בו תוכן מקצועי גדוש במונחי מפתח מסוימים, שיובילו מעסיקים פוטנציאליים היישר אליהם. יש הסבורים שאתר אישי כזה שאליו הגיע המעסיק, ממתג את הבכיר מחפש העבודה גבוה יותר ביחס למי שמושך את המעסיק דרך מודעה בגוגל ("התפנה בכיר") כי הוא מקרין למגייסים: "אתם באתם אליי, לא אני אליכם", גם משדר "אני לא אחד שעושה מעצמו מסחרה".

אופיר קריספל, אקסוויז / צלם תמר מצפי
 אופיר קריספל, אקסוויז / צלם תמר מצפי

אופיר קריספל, מנכ"ל אקסוויז המתמחה בקידום באינטרנט

המלצות: לבסס את האתר על המילים שהמעסיקים יחפשו בגוגל

קריספל: "הטיפ הראשי שלי הוא להתחקות אחר שובל המילים שרכז הגיוס או מנהל משאבי אנוש יקישו בגוגל בבואם לחפש מועמד בכיר, ולבסס את האתר על המילים הללו, כדי שהוא יקפוץ לעיניהם כבר בעמוד הראשון. מונחי המפתח יכולים לכלול טייטלים של הג'וב, דרישות ספציפיות, באזזוורדים מקצועיים, ז'רגון מהתעשייה, שמות של כלי תוכנה או כל מטבע לשון שמופיעה במודעות דרושים לתפקידים דומים.

"כדאי לבחון מודעות דרושים בתחום המקצועי ולנסות לזהות שם מונחי מפתח ייחודיים, למשל, 'דרוש סמנכ"ל כספים עם ידע בתקינת IFRS', ולשלבו באתר גם בכותרות וגם בתכנים. טקטיקות כאלו יאפשרו לאתר להתקדם לעמודים הראשונים בגוגל גם בלי לשכור שירותי SEO. יותר מכך, גם אם האתר האישי יגיע אחרון ברשימת התוצאות - הוא יבלוט לעין, כי כולם לפניו היו מסחריים.

עלות: כ-300 שקל לשנה

העלויות זניחות (מפני שהיום יש מאחסני אתרים שנותנים על הדרך שירות בנית אתר בסיסי), כ-300 שקל לשנה.