"יצחק טוניק הציע לאהוד ברק להגיש תוכנית בגל"צ"

כך טוען גורם במשרד הביטחון: ■ בכירים בתחנה: טוניק ביקש למתן את הביקורת נגד שר הביטחון על רקע פרשת גלנט ■ מגלי צה"ל נמסר ביחס להצעה לברק: לא היו דברים מעולם

"העיתונאים בשטח לא קיבלו טלפונים ישירות מלשכת אהוד ברק, אבל בפירוש קיבלנו הוראות מהנהלת התחנה ובהן מיצחק טוניק שלא לרדת על שר הביטחון, בעיקר בפרשת גלנט והסלון האווירי" - כך אומר ל"גלובס" עורך בכיר בגלי צה"ל.

הדברים נאמרים על רקע ההודעה של לשכת שר הביטחון אהוד ברק על מינוי ועדת איתור למציאת מפקד חדש לגלי צה"ל במקומו של יצחק טוניק. טוניק טוען כי לא ידע כלל על הכוונה להדיחו, זאת בניגוד לדברי ברק כי טוניק עודכן על-ידי הרמטכ"ל כי הודעה נמסרה לו.

בתוך כך אומר גורם במשרד הביטחון ל"גלובס", כי בעבר הציע מפקד גלי צה"ל יותר מפעם אחת לאהוד ברק, השר הממונה עליו, להגיש תוכנית בתחנה.

על-פי בכיר בתחנה, "לחלק מהכתבים קראו לשיחות והעירו להם למתן את הביקורת על שר הביטחון". על-פי גורם אחר, "הסיבה ללחצים הפוליטיים ולחוסר שביעות-הרצון של ברק", אומר עיתונאי בכיר בגלי צה"ל, "נבעה מאופן הסיקור של עיתונאי גלי צה"ל את פרשת גלנט. אנשי ברק חשבו שהיה צריך לנקוט עמדה יותר מובהקת לטובת ברק".

גורם בכיר אחר בתחנה היה נחרץ יותר. לדבריו, בתקופה האחרונה טוניק קיבל יותר ויותר טלפונים. התוצאה, כצפוי, לא איחרה לבוא. "בתקופות מסוימות", אמר הגורם, "נוצרה אווירה של צנזור פנימי, בעיקר כלפי שר הביטחון, ושל פחד מפני הדרג הפוליטי".

בסוף השבוע חתמו בכירי גלי צה"ל על גילוי דעת נגד החלטת שר הביטחון אהוד ברק לפטר את מפקד גלי צה"ל יצחק טוניק. "אירועי היממה האחרונה", כתבו, "מצטרפים לשורה של התבטאויות וצעדים בתקופה האחרונה, שנדמה כי מטרתם לפגוע בעצמאות העיתונאית של שידורי התחנה, ושל העיתונאים העובדים בה".

בשיחה שנערכה עם "גלובס" אמר עיתונאי בכיר בתחנה כי "האופן שבו פוטר טוניק, שהיה מבחינתי מנהל מעולה, מלמד כי יש כאן כוונה ברורה להטיל מורא על העיתונאים בתחנה. מכאן נובע החשש שלנו. על פניו לא נראה כי יש כאן החלטה מקצועית - הדרך שבה הדברים נעשו הינה משמעותית ביותר".

גורם בכיר אחר בתחנה הוסיף כי "ההכרה של העיתונאים בלחצים הפוליטיים הובילו לכך שנעשו שיקולים לא עיתונאיים על מנת להמשיך את קיומה של התחנה. בפעם הראשונה יש כאן תחושה שהחופש העיתונאי, שהיה מנת חלקה של התחנה, כבר איננו".

ממשרד הביטחון נמסר כי "הטענות העולות בכתבה מופרכות, דמגוגיות ואינן ראויות לתגובה. לעצם העניין: הכהונה של טוניק התארכה בשל הצורך לפתור את עניין שידורי החסויות לגלי צה"ל - עניין שנפתר ביום ראשון שעבר בישיבת הממשלה בעקבות דרישת שר הביטחון ברק. בהחלטה על סיום כהונת יצחק טוניק אין שום דבר אישי. הוא לא עשה שום דבר רע, כמו גם שום דבר טוב לתפארת".

ביחס להצעה לברק נמסר מגלי צה"ל: "לא היו דברים מעולם".