עבר זמנו של השוק הסיטונאי

הפרד ומשול בשוק התקשורת, זה מה שועדת חייק הצליחה לעשות. עכשיו יש לחשוב קדימה

יממה אחרי שהמפעילים הגדולים (בזק, פרטנר, סלקום, חברת החשמל ונטוויז'ן) הופיעו בפני ועדת חייק, הודגשו וחודדו חילוקי הדעות לגבי ההמלצות המסתמנות של הוועדה, לעניין הסדרת שוק התקשורת.

במלים פשוטות, ועדת חייק בהמלצותיה הצליחה לאחד ולפלג את שוק התקשורת לקבוצת בזק נגד כל שוק התקשורת. בעצם, זו הפעם הראשונה שוועדה ציבורית הולכת כברת דרך לטובת בזק, מבלי שאף גורם מקצועי מבין מה התועלת שתצמח מכך, ומה היה האינטרס של הוועדה כאשר קבעה את מה שקבעה.

אם ישנם כשלים בשוק התקשורת הנייחת בישראל, שתקום הוועדה ותגיד מה הם. אי אפשר להציע פתרונות כלליים לבעיות שאנו לא יודעים מה הן. אם למשל יש בעיה של מהירות הגלישה בישראל, נדרשת הוועדה להסביר מדוע ביטול ההפרדה המבנית בבזק ישפר את מהירות הגלישה ואת איכותה.

אם יש בעיה בשמירה על נייטרליות הרשת, צריכה הוועדה לבוא ולהסביר איך ביטול ההפרדה, או יצירת שוק סיטונאי עבור חברות התקשורת המתחרות בבזק, יסייע לאותה נייטרליות ויגן עליה. פשוט קשה למצוא סיבה מדוע הוועדה ממליצה מה שהיא ממליצה מבלי שתציג לנו חזון באופק. ייתכן שהוועדה רואה משהו שאנחנו לא רואים. ייתכן שהגיעה במסקנותיה לתובנות מאירות שאיש מאיתנו לא חזה. אבל אם זה כך, שתתכבד ותציג לנו מה גילתה.

יושבת על המדוכה

ועדת חייק קמה על מנת לפקח על תעריפי בזק ועל מנת לקבוע מנגנונים להקמתו של שוק סיטונאי, שהומלץ על ידי ועדה קודמת (ועדת גרונאו) ולא קם. מדוע לא קם השוק הסיטונאי זה נושא לכתבה נפרדת, אבל נסתפק בכך שנגיד שלכנס ועדה על מנת לקבוע מחירים לשוק סיטונאי זו בדיחה במקרה הטוב ועלבון במקרה הרע.

אילו משרד התקשורת היה רוצה לעשות את עבודתו כראוי הוא לא היה צריך לחכות בכלל. הוא לא היה צריך את ועדת גרונאו בשביל זה ולא את ועדת חייק. יש לו מלוא הסמכות להתערב עכשיו מיידית בכל המחירים שבהם מוכרות ובזק והוט שירותים למפעילי התקשורת.

ועדת חייק יושבת שנה על המדוכה, ועד שיתפרסמו מסקנותיה הסופיות יידרש עוד זמן רב. במונחי שוק התקשורת והטכנולוגיה מדובר בפרק זמן ארוך.

אם היום היו מקימים את הוועדה, לא ברור מה היה הכיוון שאליו הייתה הולכת. ספק אם הייתה חושבת בכלל על שוק סיטונאי. ככל שעובר הזמן, מתברר יותר ויותר, תופס המודל של הפרדת שירותים מתשתיות אחיזה בקרב גורמים רבים בשוק, שמבינים שאי אפשר להמשיך ולהתעסק במיקרו רגולציה, וכי יש צורך ללכת למהלכים חוצי ענף אשר יגדירו מחדש את שוק התקשורת. זה, בעצם, הדיון האמיתי.

לחשוב על המחר

להתעסק בשוק הסיטונאי עכשיו או בהפרדה המבנית זה להתעסק בעבר. הוועדה צריכה לשבת באומץ ולחשוב מה הדבר הנכון ביותר לכלל השוק ולהפסיק להסתכל מבעד לחור הצר של האינטרסים של החברות.

הוועדה חייבת להפסיק ולחשוב במונחים של 'זה לא אפשרי' ו'בזק לא תיתן לזה לקרות' וכו', ולהתחיל לחשוב מה טוב לשוק ללא מורא וללא חשש. הפרדת שירותים מתשתיות היא פתרון שטומן בחובו סיכויים לפתור כמה מחוליי שוק התקשורת.

אם הוועדה תגיע למסקנה שזה מה שטוב, שתלך על זה, או תגיד למה היא חושבת שזה פתרון טוב אבל היא לא יכולה ליישם אותו, או שתגיד שהוא לא פתרון טוב ותציע חלופות. הסברים, לפחות, אנחנו חייבים לקבל.

בקיצור, ועדת חייק צריכה להעז ולחשוב על המחר. זו השאלה האמיתית שמונחת לפתחה, כל היתר לא רלוונטי.