צפו בווידיאו: גלובס TV יצא לכבישי ישראל וצילם את מצלמות המהירות החדשות - כך תוכלו להתמודד איתן

(עדכון) - מצלמות המהירות החדשות מעוררות זעם ציבורי רב ■ אם לשפוט לפי התקדים הבריטי, למצלמות החדשות שאמורות להכניס לקופת המדינה כ-175 מיליון שקל בשנה מדוחות לא צפוי עתיד מזהיר ■ כנסו וצפו בווידיאו המתעד מיקומים מרכזיים של המצלמות החדשות

צוות גלובס TV יצא היום (ה') לשטח לבחון את מיקומי מצלמות המהירות החדשות שיוצבו בכבישי ישראל, ואשר יכניסו לקופת האוצר כמעט 200 מיליון שקל בשנה.

התקדים הבריטי - היו בסרט ויצאו באמצע

אם לשפוט לפי התקדים הבריטי, למצלמות המהירות החדשות שימוקמו בכבישי ישראל ואמורות להכניס לקופת המדינה כ-175 מיליון שקל בשנה מדוחות, לא צפוי עתיד מזהיר.

בריטניה, שהתקינה אלפי מצלמות מהירות בשנים הראשונות של העשור הקודם, נמצאת בשנים האחרונות בעיצומו של תהליך צמצום של מספר המצלמות בכבישים. זאת לאחר שרבות יצאו - ובלא מעט מקרים אף הוצאו - משימוש.

התקנת המצלמות עוררה זעם ציבורי גדול, וכאמור גם פעולות ונדליסטיות של חבלה במצלמות עצמן. ארגון ואתר בשם speedcameras.org, הוביל את המאבק נגד המצלמות ופרסם נתונים הקשורים לשימוש בהן:

■ ב-1999 היו בכבישי בריטניה 4,500 מצלמות מהירות, שהובילו לכמיליון הרשעות על עבירות תנועה. ב-2002 כבר גדל מספר המצלמות ל-5,000 ובהתאמה עלה גם מספר ההרשעות ל-1.6 מיליון. ב-2004 גדל מספר המצלמות ל-6,000 ומספר ההרשעות חצה את רף שני המיליון.

■ במהלך השנים הללו נתפס 1 מכל 5 נהגים בבריטניה על עבירת מהירות - ונרשמו כ-7 מיליון הרשעות!

■ בשנת 2003 לבדה רשמה המדינה הכנסות של 120 מיליון פאונד רק מדוחות מהירות. עם זאת, בשנה זו נרשמה דווקא עלייה של 2% במספר תאונות הדרכים.

■ רק 4% מהתאונות נגרמו כתוצאה ממהירות נהיגה. יתרה מכך: בחלוקה הפנימית של התאונות שנגרמו כתוצאה ממהירות, מתברר כי 70% הן כתוצאה מנהיגה במהירות גבוהה מדי לנסיבות - ללא מעבר של רף המהירות המותר במקום!

התקנת המצלמות עוררה, כאמור, גל גדול של ביקורת ציבורית בבריטניה, שכלל טענות כי המצלמות, שימו דווקא מגבירות את הסיכוי לתאונות. למה?

■ הנהגים, שחייבים להאט כאשר הם מתקרבים למצלמה, מסתכלים פעמים רבות על מד המהירות - ודעתם מוסחת מהנעשה בכביש.

■ לפי מחקר בבריטניה, 75% מהנהגים בודקים את מד המהירות לפחות שלוש פעמים תוך 8 שניות, כאשר הם חולפים על פני מצלמת מהירות. כלומר, 40% מזמנו של הנהג החולף על פני מצלמה מתבזבז בהצצה במד המהירות במקום בדרך...

■ מצלמות מהירות גורמות לנהגים רבים לעצירות פתאומיות מסוכנות.

■ נהגים רבים מנסים לפצות עצמם על הזמן שאבד בנהיגה איטית באיזור המצלמות - ומאיצים מאוד בקטעי כביש שבהם ברור להם שאין מצלמה.

■ מצלמות המהירות מחבלות ב"נהיגה האינטואיטיבית", לפי תנאי השטח. תשומת הלב של הנהגים מוסטת מחושיהם אל המצלמות - והתוצאה עלולה להיות קטלנית.

בישראל הותקנו בשבועות האחרונות 14 מצלמות מהירות ורמזור ראשונות מסוג "גאטסו", שהוקמו במסגרת פרויקט "א3" של המשרד לביטחון פנים. בקרוב יצטרפו אליהן עוד 7 מצלמות ויחל שלב פיילוט בן מספר שבועות, שבמהלכו יופקו דו"חות "דמי" והמערכת תכויל.

בתום הפיילוט תחל הפעלה מבצעית של המערכת, שצפויה לנפק כרבע מיליון דו"חות בשנה, שבהכפלת 700 שקל (הקנס הממוצע על חריגת מהירות או חציה באדום), מגיעות לכ-175 מיליון שקל.

אתר "גלובס" פרסם אתמול את המיקומים המדויקים שבהם כבר הוצבו מצלמות המהירות שיופעלו בחודש הבא.

להלן מודעה מקמפיין נגד השימוש המוגזם במצלמות מהירות בבריטניה. הכיתוב המלווה לתמונה: "היי בחורים! הפעם זו לא אשמתי"; רמז עבד לאשמות האמיתיות: מצלמות המהירות.