פיץ' החליטה: מותירה את הדירוג של ישראל על "A יציב"

פיץ': אשרור הדירוג משקף את החזרה לתוואי יורד של הגרעון הממשלתי ויחס חוב-תוצר, תחזיות לצמיחה גבוהה והתחזקות החשבונות החיצוניים של המדינה

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Fitch אשררה את דירוג האשראי של ישראל. הדירוג נותר ברמה של A יציב. אשרור הדירוג ניתן בהמשך לביקור השנתי שערכו נציגי החברה בישראל לפני כשלושה חודשים ובמהלכו נפגשו עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, ובכירים נוספים במגזר הציבורי והעסקי.

נציין כי גם חברת S&P מדרגת את ישראל ברמה של A יציב ואילו מודיס על A1 יציב.

לדברי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ: "זוהי תעודת כבוד למדינת ישראל, המעידה על עוצמתו של המשק ועל הצלחת המדיניות הכלכלית האנטי-משברית של הממשלה".

בהודעתם, מציינים נציגי החברה כי אשרור הדירוג משקף את החזרה לתוואי יורד של הגרעון הממשלתי ויחס חוב-תוצר, תחזיות לצמיחה גבוהה והתחזקות החשבונות החיצוניים של המדינה. פרווי הרללקה, האנליסטית מטעם החברה, ציינה כי "מגמות חיוביות אלו ממתנות את החששות בדבר שוק דיור מתחמם וסביבה גיאופוליטית לא פשוטה". לגבי הגורם השני מציינת פרווי כי "ההתפתחויות במזרח התיכון נראות כרגע נשלטות אך מצריכות כמובן מעקב מקרוב".

נציגי החברה הוסיפו כי השיפור במצב הפיסקלי שיקף הן עלייה בהכנסות המדינה הנובעת בעיקר מהגידול בתוצר, והן בשליטה בצד ההוצאה אותה ניתן לזקוף לזכות הכלל הפיסקלי החדש ולהידוק מחדש של המדיניות הפיסקלית לאחר הקלה מסוימת שנדרשה כי להתמודד עם המשבר הגלובלי. כל זה השתקף לבסוף בירידה בגרעון לרמה של 3.8% תוצר בשנת 2010 לעומת כמה של כ- 5.2% תוצר בשנת 2009 ולירידה ביחס חוב-תוצר של הממשלה הרחבה לרמה של 76.6% בשנת 2010 מרמה של 79.3% בשנת 2009.

למרות העובדה כי יחס חוב תוצר ירד אל מתחת לרמתו ערב פרוץ המשבר הכלכלי (77.3% בשנת 2008), עדיין נחשב יחס זה כגבוה בקבוצת הדירוג "A". בהקשר זה, מתעודדים נציגי החברה מהעובדה שמדינת ישראל אימצה כלל פיסקלי המגדיר בתוכו יחס חוב-תוצר של 60% כיעד, מהעובדה שלמדינת ישראל היסטוריה מוכחת של התמודדות עם זעזועים שונים ומהעובדה שלמדינת ישראל היסטוריה של החזר חובות ללא רבב.

כמו כן, מעודדים מהעובדה כי בטווח הארוך יראה המשק הישראלי השלכות חיוביות מתגליות הגז המשמעותיות, וכן מכך שההתחייבות לפנסיה תקציבית במדינת ישראל נמוכה יחסית בהשוואה למדינות ה-OECD . למרות זאת, על מנת לזכות בהעלאת הדירוג תידרש המדינה, כך על פי Fitch, להמשיך ולהוריד את יחס חוב-תוצר והדבר ידרוש כמובן משמעת פיסקלית ושיעורי צמיחה גבוהים.

בהמשך הודעתם מתייחסים נציגי החברה גם לערך המוסף הגבוה של ענף ההיי-טק לכלכלת ישראל ולגמישות שגילה הענף במשבר הכלכלי. גמישות זו סייעה לענף היי-טק לצאת מהמשבר במצב טוב יחסית ולשמר שיעורי צמיחה גבוהים במשק. את שימור שיעורי הצמיחה הגבוהים מייחסים נציגי החברה גם למדיניות הריבית האגרסיבית של בנק ישראל במהלך המשבר ולרכישות המט"ח אותן ביצע הבנק על מנת לסייע בשמירה רמות שע"ח. בנוסף, מתייחסים נציגי החברה ל"התחממות" שוק הדיור אך מציינים כי יתכן שהצעדים בהם נוקטים בנק ישראל ומשרד האוצר הן בתחום הביקוש והן בתחום ההיצע מתחילים לתת את אותותיהם.

נציגי Fitch התייחסו גם לאי השקט ששורר לאחרונה במזרח התיכון והסיכונים הגיאופוליטיים הטמונים בו וציינו כי דירוג מדינת ישראל ממשיך להיות מוגבל על ידי המצב הגיאופוליטי. נציגי החברה התייחסו גם להפיכה במצרים והביעו חששם שהפיכות נוספות באזור עלולות לגרום לעלייה בהוצאות הביטחון של מדינת ישראל. הנציגים הדגישו כי לאור המצב הגיאופוליטי המיוחד של ישראל עליה להחזיק יחס חוב-תוצר נמוך יותר ממדינות הייחוס שלה.