הביקורת על סמי עופר היא צרות עין

הוא בסך-הכול התכוון לחסוך במסים. אולי הוא לא ידע על מכירת הנפט לאיראנים

גורמים שונים בישראל מיהרו לתקוף את סמי עופר עם פרסום החשד לפיו חברת הספנות שבשליטתו טנקר פסיפיק (Tanker Pacific), המחזיקה בעשרות ספינות המשמשות להובלת נפט וכימיקלים, הפרה את האיסור לסחור עם איראן. אלא שבחינת העובדות תוביל למסקנה כי ההתקפה על עופר אינה מבוססת.

היתרון של סינגפור

חברת טנקר פסיפיק היא חברה שבסיסה בסינגפור. סמי עופר השכיל לעשות שימוש בחברה סינגפורית לניהול חלק נכבד מעסקיו כשאחד היתרונות של סינגפור הוא מערכת המיסוי המיטיבה עם משקיעים זרים. בתנאים מסוימים, ניתן להנות משיעור מס של 0%, כפי שמוקבל במקלטי מס ידועים כמו איי קיימן ואיי הבתולה (BVI).

שיטת המיסוי של סינגפור מהווה יתרון משמעותי למשקיעים המבצעים השקעות במדינות שונות באמצעות חברה סינגפורית. משקיעים מישראל הפועלים באסיה באמצעות חברה מסינגפור, אמורים להיות פטורים ממס בסינגפור, ויחוייבו במס רק בעת משיכת הדיבידנד לישראל.

מדוע עופר אינו מחזיק את הספינות באמצעות חברה ישראלית?

בנוסף לשימוש בתכנון מס כאמור, ישנם גם יתרונות נוספים לחברת ספנות סינגפורית. בעיקרון, ספינה בעלת דגל זר יכולה להיכנס בקלות רבה יותר לנמלים ברחבי העולם. השימוש בדגל זר מאפשר מכירה נוחה יותר בעולם, ובעיקר מאפשר לסחור בקלות עם מדינות שלישראל אין עמן יחסי מסחר.

האם עופר מכר לאירנים?

מחלקת המדינה בראשות הילארי קלינטון הוסמכה להטיל סנקציות על חברות אשר המתעלמות מהאמברגו ומקיימות קשר מסחרי או השקעות בתעשיית האנרגיה, הנפט או הגרעין של איראן.

אין מחלוקת כי מכלית נפט בשם Raffles, שהייתה בבעלותה של חברת טנקר פסיפיק, הגיעה לידי חברת הספנות האיראנית IRISL. השאלה היא האם הייתה כאן הפרה של האמברגו האמריקאי? התשובה היא שלא.

לטענת חברת טנקר פסיפיק, מכלית הנפט Raffles נמכרה לחברה בשם Crystal Shipping מדובאי אשר לא הופיעה ברשימה השחורה של החברות שהממשל האמריקני אוסר על הסחר עמן. חברת Crystal Shipping היא זו שמכרה את מכלית הנפט Raffles לחברת הספנות האיראנית IRISL.

ברור כי עופר לא יכול היה לדעת על המכירה לאירנים, וגם אם יכול היה לדעת על המכירה הזאת, הוא לא היה יכול למנוע את המכירה. למעשה, הסנקציות שהוטלו על טנקר פסיפיק מקורן בטעות.

חברות קש

ניתן לטעון, לכאורה, כי חברת Crystal Shipping הייתה למעשה "חברת קש", ולפיכך המכירה התבצעה ישירות לאירנים. זאת טענה מעניינת, אך נדרש להוכיחה.

גם אם נניח כי אכן כך היה, עופר, שאינו מנהל את עסקי חברת טנקר פסיפיק, לא ידע ולא יכול היה לדעת על המכירה. אין מדובר במכירה משמעותית בה עשויים להיות מעורבים בעלי השליטה. מדובר בסך-הכול במכירה, כנראה בהפסד, של מכלית נפט קטנה בשווי של כ-8 מיליון דולר.

הביקורת על סמי עופר בישראל נובעת ככל הנראה מצרות עין ביחס לעושרו. סביר להניח גם, כי עופר יצליח לשכנע את האמריקאים להסיר את הסנקציות שהוטלו.

אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי. ד"ר נוב מנהל את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, הכולל מאמרים וחדשות מיסוי בינלאומי http://www.IsraelTaxLaw.com

ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net