פרידמן: "בכל העולם יש מינויים פוליטיים; האם זה מצדיק חקירה?"

שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, בכנס לשכת עוה"ד: תופעת חקירת ראשי הממשלה "גובה מחיר נורא" ■ עו"ד אלי זהר, סנגורו של אולמרט: "הפכנו למדינה החיה נושמת ופועלת בחסות המשפט הפלילי, וזה מצב לא טוב" ■ לדור: "אנחנו שומרים על החברה ועוד באים אלינו בטענות?"

ויכוח חריף בין פרקליט המדינה, משה לדור, לבין עו"ד אלי זהר, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בכנס לשכת עורכי הדין באילת, ערב תחילת עדותו של אולמרט במשפטו, שבו הוא מואשם בביצוע עבירות מירמה והפרת אמונים בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות.

"המשפט הפלילי השתלט על החיים הציבוריים וגם על כל אחד ואחד מהציבור", פתח אמר עו"ד זהר. "חזקת החפות בישראל נשחקה עד דק. איפה זכות האדם על גופו? לאן נעלמו דיני הראיות? יש אובדן אמון באליטות השלטוניות, הכלכליות, וזה גורר אובדן אמון במערכת המשפטית. אנחנו במצב של מדינה עם שלטון משפטנים", אמר עו"ד זהר בפאנל שעסק ב"גלישת המשפט הפלילי לחיים הציבוריים".

בהמשך אמר עו"ד זהר כי "העבירה של 'מירמה והפרת אמונים' הפכה אצלנו ל'סעיף סל' שאליו 'זורקים' את כל המעשים. יש נטייה לאי-מידתיות בפרקליטות, היא מאבדת פרופורציה. הפכנו למדינה החיה נושמת ופועלת בחסות המשפט הפלילי, וזה מצב לא טוב".

לדור הגיב בחריפות לדבריו של זהר: "אנחנו שומרים על החברה, ועוד באים אלינו בטענות. ומי? חבריהם ועורכי הדין של אותם אנשים? הם באים אלינו בטרוניות? תראו לי פרקליט אחד שיצא מתוך המערכת והשתתף בדיונים של היועץ המשפטי לממשלה ובלשכתי, שחושב שאנחנו מגישים תיקים בלי ראיות. אין תופעה כזו, וזה מדד נפלא לעבודתנו.

"אנחנו נחוצים במדינת ישראל. יש לנו פיקוח על יותר מכל מערכת אחרת בישראל. בית המשפט בודק אותנו, מבקר המדינה, נציב שירות המדינה, אני בודק את המערכת והציבור והתקשורת. זו מערכת ראויה. יש גם אכיפה נגד פרקליטים, אפילו בימים אלה".

"מחיר נוראי"

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, מתח גם הוא ביקורת חריפה על האופן שבו המשפט הפלילי מעורב ומתערב במשפט הציבורי בישראל.

"רק ב-30 השנה האחרונות היו לנו בישראל שני ראשי ממשלה שנאלצו לסיים את תפקידם בגלל המשפט הפלילי, רבין ואולמרט", אמר פרידמן. "גם ראשי הממשלה שרון, ברק ונתניהו היו בחקירות משטרה. התופעה הזו גובה מהמדינה מחיר נורא, כלכלי ואסטרטגי. גם רבע משרי הממשלה היו באיזושהי חקירה או בדיקה. אני יכול לומר שפרט למקרה של שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, מרבית המקרים התיקים נסגרו. מינויים פוליטיים, למשל, יש בכל העולם, האם זה מצדיק חקירה משטרתית?".

עוד טען פרופ' פרידמן כי קיימת שורה ארוכה של מקרים, ובהם של חיים רמון, שבהם כלל לא היה צריך לפתוח בחקירה.

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, יצא נגד דבריו של פרידמן. "הדברים שאמר פרידמן כבר לא רלוונטיים", אמר. "אני לא מכיר אישי ציבור שיצאו זכאים ב-7 השנים האחרונות או תיקים נגד אישי ציבור שעודם פתוחים".

לדברי מזוז, "אנחנו צריכים לשאוף לכך שנורמות של התנהגות ראויה יטופלו על-ידי המערכת הציבורית ולא המשפטית, אבל כשהמערכת הפוליטית מתנהגת באופן מופקר - המערכת המשפטית לא יכולה לעמוד מנגד. אני לא חובב של האקטיביזם השיפוטי, אבל למשפט יש תפקיד בקביעת הנורמות בחברה, כולל של אנשי ציבור".

"זה לא קשקוש"

בסבב נוסף של דברים התבקש עו"ד זהר להתייחס לסגירת תיק החקירה נגד אולמרט בנוגע למכרז בנק לאומי, בו נחשד ראש הממשלה לשעבר כי היטה את המכרז להפרטת גרעין השליטה בבנק לטובת ידידיו.

"אם במושגים שלנו העובדה שמישהו, שהוא חבר של מישהו, בא לבקר אותו בשבת ומביא בהזדמנות זו עותק של מכתב - וזה נתפס כסטייה מהשורה - אז אנחנו הולכים לקיצוניות בינארית", אמר עו"ד זהר.

לדור הגיב גם הפעם: "זו הצגה לא נכונה של תיק בל"ל. אם כך באמת היה, לא היינו מתלבטים".

לגבי אוסף העטים של אולמרט, שבגין אי-דיווח על שוויו למבקר המדינה עומד אולמרט לדין, אמר לדור: "זה לא קשקוש, זה כמה ארגזים (של עטים - ח'מ')".

לדור יצא בחריפות גם נגד דבריו של פרידמן ואמר לו: "דיברת על משפט הירשזון, אמרת שהוא היה מוצדק. מאיפה אתה יודע? אתה מכיר את חומר החקירה? אולי הייתה טעות בהרשעה?".

מחלוקת בעניין גלנט

השר מיכאל איתן דיבר אף הוא, ובעיקר דבריו התייחס לפרשת אלוף יואב גלנט, שהממשלה ביטלה את מינויו לרמטכ"ל עקב הגילוי שגלנט סיפח לשטחו הציבורי שטחי ציבור.

"ועדת טירקל למינויים בכירים שאישרה את מינוי גלנט חטאה לתפקידה. מדובר במקרה מבחן של אישיות נערצת ושל קבוצות של פקידות בכירה שפגעה במחויבות לציבור", טען איתן.

יו"ר הוועדה למינויים בכירים בשירות המדינה, שופט העליון בדימוס יעקב טירקל, שישב בקהל, ביקש להגיב לדברי איתן וטיפס לדוכן הנואמים כדי לכנות את דבריו של השר "דמגוגיה".

"השר איתן דיבר בחוסר אחריות ובלי בדיקה נאותה", אמר טירקל בכעס. "הוועדה ביצעה בדיקה יסודית ביותר ביחס למינוי גלנט, קיבלה חוות-דעת של היועץ המשפטי לממשלה שהכשיר את המינוי. נשארה שאלה לגבי ערוגת פרחים שלא התבררה עד תומה.

"החטא העיקרי של גלנט היה שעסקי הקרקעות לא טופלו על-ידי גלנט ולא יושבו בזמן המתאים. זה לא בסדר. השאלה האם זה צריך לפסול את גלנט מתפקיד הרמטכ"ל. כל חברי הוועדה למינויים בכירים הם אנשים לא מוסריים? כמו יו"ר הוועדה, שהיה שופט עליון ותיק (טירקל דיבר כאן על עצמו. ח'מ'), ושר המשפטים לשעבר, משה נסים, לא יודעים מה שהם עושים? דעתו של עיתונאי עדיפה? כשמיכאל איתן מכנה את גלנט שבילה לחופי הים התיכון 'לא למטרות נופש' 'מאפיונר' - זו שפיכות דמים". ‏