בדיקת "גלובס": סל הקניות התייקר ב-8% תוך 3 חודשים

החל מעוף ועד שמפו - השוואת "פרייסל" עבור "גלובס" מגלה כי סל הקניות המשפחתי התייקר משמעותית מאז פברואר 2011, כאשר בהשוואה לפברואר 2010 מדובר בעלייה של 16%

אם אתם חשים שבחודש האחרון אתם מוציאים על כל קנייה בסופר קצת יותר ממה שהתרגלתם להוציא, זה לא במקרה: מאז חודש פברואר ועד היום, בטווח של 3 חודשים בלבד, חלה עלייה של כ-8% במחיר הממוצע של סל מוצרים ברשתות השיווק - כך לפי בדיקה שביצע אתר פרייסל (www.pricesal.co.il) עבור "גלובס".

סל המוצרים שנבדק כולל 25 מוצרים בקטגוריות שונות. אף אחד מהמוצרים שברשימה לא הוזל, רובם התייקרו, ובאחרים המחיר נותר כשהיה.

סקירת אתר פרייסל, המשווה מחירים של סלי קניות ברשתות השיווק, כללה מוצרי מזון במגוון קטגוריות, בהן מוצרי חלב, מוצרי מזון יבש, מוצרים לתינוקות ומוצרי טואלטיקה. המחירים המוצגים בטבלה מייצגים את המחיר הנפוץ ברשתות הזולות.

אורז, טונה ושמפו: התייקרות של כ-15%

האורז, ששמר על יציבות בשנתיים האחרונות, התייקר ב-14%, מ-7.9 שקלים ל-9 שקלים, וקוטג' תנובה התייקר ב-7.5% (בפברואר עלה 6.50 שקלים, וכיום מחירו 7 שקלים). בכך השלים הקוטג' עלייה של 15% מאז פברואר 2009.

גם במחיר של שימורי טונה סטארקיסט חלה עלייה: מ-5 שקלים ל-5.80 שקלים (פער של 16%), ובאבקת מרק דגש קנור 1 ק"ג: מ-15 ל-17 שקל (עלייה של 13%).

עלייה חלה גם במחירי מוצרי הטואלטיקה: המחיר לשמפו פאנטן (700 מ"ל) עלה ב-18% (מ-21.90 ל-26 שקל), מרכך כביסה בדין עלה מ-20 ל-22 שקל - עלייה של 10%.

מחירי העוף הטרי מתעדכנים אמנם חדשות לבקרים, אולם כפי שניתן לראות בהשוואה, עלו באופן ניכר: 1 ק"ג עוף טרי עלה ב-22% (מ-14 שקל ל-17 שקל לק"ג), והמחיר לכרעיים עלה בשיעור של 30% (מ-20 ל-26 שקל ל-1 ק"ג).

מוצרים שלא התייקרו הם פתי בר אסם, במבה אסם, מיונז תלמה, נס קפה עלית וקטשופ אסם. מוצר נוסף שמחירו לא השתנה הוא סוכר, אשר בסקירה הקודמת רשם עלייה של יותר מ-70% לעומת פברואר אשתקד. גם המחיר לבקבוק קולה 1.5 ליטר נותר בעינו, לאחר שבסקירה הקודמת עלה בכ-30%.

גבינה צהובה יקרה מעוף

הטענה הרווחת היא שעליית מחירי הנפט היא שגררה עמה עלייה במחירי סחורות ובמחירי המזון. ואולם, עדי צים, מבעלי רשת מחסני כמעט חינם, מפנה את הזרקור אל הספקים, ובראשם החברות הגדולות, ש"נשענות על תירוצים כמו עליית מחירי הסחורות או שינוי בשערי המטבע בכדי להעלות מחירים. התוצאה היא שהכול התייקר ואין לכך הצדקה".

לדברי צים, העלייה הניכרת היא דווקא במחירי מוצרי החלב. "אני לא מבין למה המחירים של מוצרי החלב עולים בלי אבחנה. אנחנו אחת המדינות היקרות בעולם במחירי מוצרי החלב. אני מדבר על פערים של פי שלוש וארבע מהמחירים באירופה, וזה כזכור בניגוד לגובה השכר בארץ".

צים מבהיר כי אין קשר לחג השבועות הקרב ובא, וכי העלייה במוצרי החלב מתרחשת לעיתים קרובות מדי. "היצרניות הגדולות מעלות מחירים מחד ויוצאות במבצעים מאידך. לדוגמה, מחירי החמאה התייקרו ב-25%-30%, ואני תוהה מה מגלמת העלייה הדרמטית הזו. גם המחסור בחלב, שלכאורה גרם למחירים לעלות, היה גימיק. כיום אפשר לקנות 5 ק"ג עוף טרי במחיר של 1 ק"ג גבינה צהובה. זה מטורף, ואין לכך הסבר רציונלי".

לדבריו, לא רק בענף החלב העלייה אינה מוסברת: "גם במוצרי החיטה חלה עלייה, למרות שחומרי הגלם ירדו במחיר. לצרכן אין שום דרך לדעת מזה, משום שמחירי המוצרים רק עולים עד כדי כך, שבמקרים רבים אנחנו נאלצים לספוג את עליית מחירי הספקים".

מי שבעיקר משלם ביוקר על ההתייקרויות הם הורים לתינוקות: "המחירים של תחליפי המזון לתינוקות הם בגדר שערורייה", מוסיף צים. "בענף הזה שולטות שתי חברות שקובעות רמת מחירים המאפשרת להם מרווחים שאין להם אח ורע בעולם".

השכר שלא עלה

נזכיר כי לצד עליית המחירים האינפלציה חוגגת, וזאת משום חוסר הקורלציה שבין עליית מחירי המוצרים לתוספת השכר במשק. מדד המחירים אינו משקף את עליית המחירים ברשתות השיווק.

גם העלייה במדד המחירים לצרכן אינה משתקפת כלל בסקירת המחירים: מחודש מארס לחודש אפריל עלה מדד המחירים ב-0.6%, כאשר המוצרים שהשפיעו בעיקר על עלייה זו היו מוצרי הלבשה (שינוי של 6.7% במחיר) ומחירי הנופש וההבראה בישראל (שינוי של 9.4%).

בין החודשים פברואר ומארס עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור של 0.2%, כשהעלייה בסעיף המזון הייתה בשיעור של 0.6%. לפי מדד מחירי המזון (ללא ירקות ופירות), מינואר 2011 לאפריל 2011 נמדדה עלייה של 0.6% בלבד. הפירות הטריים התייקרו ב-4.2%, והירקות הטריים רשמו ירידה של 1.4%.

עליית המחירים הנוכחית דומה בשיעורה לעליית המחירים בין החודשים פברואר 2010 ל-2011. סל מוצרים זהה נבדק על-ידי פרייסל גם בפברואר 2010 ובפברואר 2009 והצביע על עליית מחירים מתמדת, כאשר מפברואר 2010 לפברואר השנה נמדדה עליה בשיעור דומה לזו הנוכחית, בשיעור של 8%.

הקפיצות במחירים זינקו בתקופה האחרונה בפערים הגדולים מהעליות בשנים עברו: בהשוואה שפורסמה בחודש פברואר ובדקה את השינוי במחירים לאורך תקופה של שנתיים, הצבענו על עלייה של 11% במחיר סל המוצרים שנבדק בפברואר 2011 בהשוואה לסל זהה מפברואר 2009. באותה בדיקה עלה גם כי בין השנים 2009 ל-2010 עליית המחירים בסל המוצרים נאמדה ב-3% בלבד.

צים מציע לצרכן לחפש אלטרנטיבה ולא לנהוג כקהל שבוי. "לכל המוצרים של החברות הגדולות יש חלופות, וחלופות טובות. אין שום סיבה להסתייג ממוצרים מקבילים של יצרניות קטנות - להיפך, כדאי לשים עליהן את הדגש ולהעדיף את מוצריהן. אין לצרכן שום סיבה לקבל את עליית המחירים בהכנעה ועליו להשתמש בתבונה בכוחו".

סל מוצרים
 סל מוצרים

סל מוצרים
 סל מוצרים

סל מוצרים
 סל מוצרים

אתר "הסופר" משווה את אתרי רשתות המזון

נתח המזמינים קניות באמצעות אתרי האינטרנט של רשתות השיווק הוא שולי. המחירים היקרים, לצד השמרנות והצורך "למשש" בעת חוויית הקנייה, מוביל את רובנו לדחוף עגלות בסופר.

רמי לוי השיק זה מכבר אתר ששובר את החוקים הווירטואליים בכל הנוגע למחיר, כשהמוצרים באינטרנט יוצעו במחירים הזהים לאלה שבחנויות. בשלב זה פועל האתר במתכונת פיילוט עם אזורי חלוקה מוגבלים הכוללים את צפון תל-אביב. במגה ובשופרסל מחירי האינטרנט דומים לפורמטים היקרים של הרשתות.

אתר חדש, "הסופר" (www.hasuper.co.il), אמור לעודד את הקנייה המקוונת ומאפשר גימיק נחמד ויעיל: מזמינים מוצרים ומקבלים את מחיר סל הקנייה ב-3 אתרים: מגה, שופרסל ורמי לוי. בהתאם למחירים ניתן לבחור היכן לקנות.

כדי לבחון את האתר, הוזנו פרטי הסל המובא בכתבה. הפערים בין 3 הרשתות היו משמעותיים: אצל רמי לוי סך הסל נכון לאתמול (א') עמד על 397 שקל (25 שקל משלוח), בשופרסל ישיר מחיר הסל הוא 458 שקל (28 שקל משלוח), ובמגה באינטרנט מחירו היה 472 שקל (19 שקל משלוח). בין הסל הזול ליקר הפער הוא של 19%.

כאמור, רמי לוי עדיין מגדיר אזורי חלוקה מוגבלים, אולם אם אתם תושבי צפון תל-אביב והשכונות הסובבות (הדר יוסף) - שווה בהחלט לא לצאת מהבית ולקנות דרך האינטרנט.

החיפוש אחר המוצרים באתר "הסופר" הוא פשוט ויעיל: דרך הקלדת שם המוצר או לפי הקטגוריה. לכל מוצר מתקבלים 3 מחירים.

אחרי שהסל הושלם, מתקבלת טבלת השוואה בין 3 הרשתות המפרטת את מספר המוצרים, מתוך הסל, הזמינים ברשת, והצעה להחליף פריטים בסל לאחרים הזולים בקטגוריה (למשל מותג פרטי) בכדי להוזילו.

בכדי לבצע את הקנייה יש להיות רשום באתר שבו בחרתם (לינק ישיר מ"הסופר" מוביל לדף ההרשמה). ניתן לשמור את סל הקניות באתר. האחריות על המשלוח ועל המוצרים היא של הרשת ממנה בוצעה הרכישה. ב"הסופר" מבטיחים לעדכון יומי של המחירים.

מי שעומד מאחורי האתר היא חברת פי סי גרוסרי, המפעילה אתרים דומים בבריטניה.