שקלאר: "רשות השידור - כמו ג'יפ משנות ה-40 בלי קלאץ'"

מנכ"ל רשות השידור היוצא בוועדה לביקורת המדינה: "כשאין תקציב והמדינה מקטינה ב-40% גם את זה שישנו, אתה נאלץ להיכנס למירוץ - ואז אתה עושה שטויות"

"כשאין תקציב והמדינה מקטינה ב-40% גם את זה שישנו, אתה נאלץ להיכנס למירוץ, ואז אתה עושה שטויות" - כך אמר מנכ"ל רשות השידור היוצא, מוטי שקלאר, בדיון בוועדה לביקורת המדינה, שדנה הבוקר (ב') בדוח מבקר המדינה החמור על פעילות רשות השידור.

"מאוד קשה להוביל עגלה כאשר כמעט כל המנהלים שעומדים לצדך הם זמניים. עוד יותר קשה כשהמנהלים הזמניים תלויים על בלימה ולא יודעים מה יקרה איתם מחר ומטבע הדברים חוששים לקחת אחריות", הוסיף שקלאר.

יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, פתח את הדיון באומרו כי "הדוח מציג מציאות קשה ועגומה, שבאה לידי ביטוי בתצורת השידור הציבורי בישראל". לדבריו, "הרעה החולה המרכזית של רשות השידור היא האופן בו ממונים בעלי התפקידים בה".

"צריך לנתק את דרג מקבלי ההחלטות מרשות השידור ומאופן המינויים בה", אמר חסון, שהוסיף כי יותר מדי פעמים "הממונים מונעים משיקולים פוליטיים ואינטרסנטיים".

נציג משרד המבקר שזומן לוועדה אמר כי הדוח הוא כלי על מנת להוביל את רשות השידור למקום טוב, אך יחד עם זאת גם הזהיר כי "הרפורמה המתוכננת היא לא נסיבה מקלה" לאופן ההתנהלות ברשות באחרונה.

בתגובה לדברים הסביר שקלאר את הסיבות לפועלו ברשות בשנים האחרונות: "כל הליקויים שנאמרו עליי, המקרים בהם לקחתי על עצמי את האחריות - כל העניינים האלה תוקנו".

שקלאר הסביר כי בתוך המציאות שנוצרה ברשות הוא נאלץ לקחת על עצמו את האחריות היומיומית, ב"מטרה לא לפגוע בלוח השידורים".

"כאשר רפורמה מייצרת אווירה של אי-ודאות טוטלית", הסביר שקלאר, "ונדמה לך שאוטוטו הרפורמה קורמת עור וגידים, וברגע שזה יקרה יתרחש מפץ. והעובדים לא יודעים מתי זה יקרה, זה משפיע על כל דבר שקורה ברשות".

שקלאר אף המשיל את התנהלות הרשות לרכב ישן, ואמר כי "כשנותנים לך ג'יפ משנות ה-40 שהקלאץ' שלו לא מתפקד - לא רק שהוא לא מתפקד, אתה גם נוהג בחול טובעני". במציאות כזאת, אמר, "דברים נופלים".

יו"ר הרשות, אמיר גילת, שהתייחס לדברים אף הוא, אמר בדיון כי רשות השידור פועלת ליישום המלצות הדוח.

בהתייחסו לסוגיית העסקת הטאלנטים ועבודות חיצוניות של העובדים, שעד כה התנהלו ללא הנחיות ברורות, אמר גילת כי הרשות קבעה לאחרונה כי "כל עובד שיהיה מעוניין לעבוד בעבודה נוספת, יצטרך מעתה להגיש בקשה מסודרת לוועדה, שבראשה יעמוד סמנכ"ל ממונה על משאבי אנוש, מנהל ישיר של העובד ונציג הלשכה המשפטית".

גילת הוסיף כי הוחלט גם שמעתה "ההנהלה תנהג קלה כחמורה בעובד שיעבור בעבודה נוספת ללא האישור הנדרש".

"מבחינת טאלנטים", הוסיף גילת, "עדיין לא התקבלה החלטה מלאה".

עוד אמר גילת כי הוועד המנהל החדש של הרשות מאמין כי בתוך 3 שנים הוא יצליח לעמוד גם בהוראות החוק בכל הנוגע לתקציבי הפקות מקור.

גילת התייחס גם לתקציב רשות השידור ואמר כי הוא אינו רוצה ל"אשר תקציב בחטף", ולכן כבר בשבועות הקרובים לאחר סבב דיונים בנושא "תגובש הצעה סופית לתקציב לרשות השידור".

ח"כ נחמן שי, שנכח בדיון, הדגיש כי חשוב לומר שלא התקבלו מסקנות אישיות לגבי מנכ"ל הרשות היוצא, וכי במקרים כאלה פועל גם הכלל ש"מודה ועוזב ירוחם - שקלאר עוזב, וצריך לומר לו תודה על פעילותו בסביבה קשה".

ח"כ שי גם הוסיף כי הוא מעוניין להכניס לחוק ש"רשות השידור תשדר גם למזרח התיכון בערבית ובאנגלית".

בתגובה אמר גילת כי כבר "במבנה הארגוני החדש שאושר אתמול מופיעה חטיבה בינלאומית חדשה, ודרכה תפיץ הרשות תכנים באנגלית לכל העולם - בכללן תכנים מיוחדים ותכני רשות".