טורבוביץ': יישום דוח ששינסקי לא יביא עצמאות כלכלית לישראל

עו"ד יורם טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה לשעבר, בכנס לשכת עוה"ד: "התרועות לממשלה שנשמעו בזכות ועדת ששינסקי חסרות היגיון - זה לא לטובת העם אלא לטובת עגל הזהב של הפופוליזם"

"יישום דוח ועדת ששינסקי לא יביא עצמאות כלכלית למדינת ישראל, הוא לא מבטיח עצמאות כזו ולא משנה סדרי בראשית" - כך אמר לפני הערב (ג') עו"ד יורם טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה לשעבר, בפאנל "למי שייכים אוצרות המדינה?" בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

טורבוביץ' ביקר את התגובה הציבורית לפעולת הממשלה בנושא מיסוי הגז וכינה את התרועות לממשלה שנשמעו בזכות ועדת ששינסקי "חסרות היגיון".

"הריבון מקבל תרועות על שהצליח לעשות מיסוי רטרואקטיבי ולבצע הלאמה שלא כדין. מה ההיגיון?", אמר טורבוביץ'. "אין כאן משהו לטובת העם אלא לטובת 'עגל הזהב של הפופוליזם'. בפועל פגעו באמינות של המדינה ובהתחייבויות שלה. עוד 10 שנים המסים יהוו חצי אחוז מתקציב המדינה. הגז זה לא כזה דבר גדול".

בנוסף העביר טורבוביץ' ביקורת על שר האוצר יובל שטייניץ, שלדברי טורבוביץ' הבטיח, יומיים לפני כינוס ועדת ששינסקי, שהיא תעסוק רק במיסוי על גילויי גז עתידיים ולא על גילויי העבר.

כדי להוכיח את טענתו הקרין טורבוביץ' סרטון שבו נראה שטייניץ אומר את הדברים.

עו"ד דן הכהן, שייצג את חברת נובל אנרג'י בפני ועדת ששינסקי, ביקר בחריפות את עבודת הוועדה, ואמר בין היתר כי ההחלטות להטיל מס על גילויי הגז בישראל הם בבחינת "הרצחת וגם ירשת".

"מסקנות ועדת ששינסקי אינן נכונות", אמר הכהן, "זה חמור מפשע, זו טעות. ועדת ששינסקי הייתה צריכה לקבוע מדיניות ראויה, אבל היא לא עשתה זאת. ברגע שהכניסו את עניין הרטרואקטיביות הוועדה עשתה רק ניסיון אחד - איך לבנות דוח 'חסין בג"ץ'. בתחום של חיפושי הנפט, מה טוב לתעשייה? מה חברות הנפט היו מצפות? זה לא נבדק בוועדת ששינסקי. הוועדה הייתה צריכה לבחון את השוק לעשות עבודה אמיתית, ובמקום זאת היא אמרה איך נמסד את המס. הקרבנו את העתיד".

עו"ד אהוד סול, שהשתתף אף הוא בפאנל, העיר כי בעבר היה יותר קל לקבל רישיון לנפט מאשר רישיון לווספה. לדבריו, "ועדת ששינסקי צריכה הייתה לבחון האם לא נכון לחלק רישיונות חיפוש גז על-פי מכרז. הייתי מצפה מוועדת ששינסקי שתדון בנושא כגון זה ותבנה תוכנית לטווח ארוך. צריכה גם לקום רשות נפרדת לנפט.

"משרד התשתיות, המשרד לאיכות הסביבה, הממונה על הגבלים עסקיים, רשות ניירות ערך - כולם מנסים לנכס לעצמם את התחום, והחשש הוא שהכספים האלה ייכנסו לתוך התקציב, יממנו מטרות שאינן ראויות ופשוט 'יכובסו'".

בפתח הדיון תיארה מנחת הפאנל, ח"כ ציפי חוטובלי, את תחושת ההתעלות שחשה ביום שבו הוחלט בכנסת ליישם את המלצות ועדת ששינסקי למיסוי על הגז. "גויסתי להצביע על חוק ששינסקי בישורת האחרונה שלו", אמרה חוטובלי. "זה היה רגע שבו הכנסת הרגישה שהיא עושה מעשה שבהחלט יש לו משמעות והשלכה לגבי הדרך שבה אנחנו תופסים את משאבי הטבע של ישראל".

יחסם של רוב משתתפי הפאנל לוועדת ששינסקי ולמסקנותיה היה, כצפוי, שונה בתכלית.