פינוי-בינוי בגבעתיים בוטל בגלל "מבנים היסטוריים"

הוועדה המחוזית ת"א דחתה סופית את עתירת הדיירים וקיבלה הטענות של ארגונים סביבתיים ■ הדיירים: "תיאטרון אבסורד בהתגלמותו"

עכשיו זה סופי: בוטל פרויקט פינוי-בינוי במתחם לביא בגבעתיים. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א החליטה להשאיר על כנה את ההחלטה לדחיית התוכנית אחרי בקשת הדיירים לערוך דיון מחודש. לפני שבועיים החליטה ועדת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית לבטל את הפרויקט שתוכנן למתחם, שהיה אמור להביא לבניית 225 דירות, תוך קבלת התנגדויותיהם של תושבי ר"ג השכנה, של החברה להגנת הטבע ושל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

התוכנית דיברה על שני מגדלים בני 29 קומות במתחם, מובלעת של גבעתיים בתוך ר"ג, לאחר פינוי 70 יח"ד הקיימות במתחם בשלושה מבנים טוריים. המתחם גובל ברחוב בן גוריון ממערב וברחוב לביא מצפון מזרח.

34 תושבי ר"ג, שיוצגו בידי עו"ד עפר לרינמן, ושמתגוררים בסמוך, טענו שהתוכנית תפגע פגיעה בוטה וחריפה במרקם החיים ובאיכות חייהם של תושבי האזור. החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל טענו שמקבץ המבנים ההיסטוריים במתחם לביא, שבנויים בסגנון שידוע כ"מעונות עובדים", קיים עוד משנות ה-30 של המאה ה-20 ושיש צורך לשמרם לאור ייחודם ההיסטורי והאדריכלי.

"הפקידים ניצחו"

מליאת הוועדה המחוזית השתכנעה שלשום שלא נפל פגם תכנוני או משפטי בהחלטת ועדת ההתנגדויות לגבי המתחם, ולכן ההחלטה תישאר בעינה.

לדברי עו"ד יצחק נטוביץ', המייצג את דיירי המתחם, "מדובר ביום עצוב לדיירים ולכל מתחמי הפינוי-בינוי האחרים ברחבי הארץ. הפקידים ניצחו את ראשי הערים. אני מתקשה להבין למה נמשכו הדיונים 10 שנים ללא אזכור של נושא השימור, ועכשיו הוא זה שפסל את התוכנית. הושקעו במקום מיליוני שקלים ואחרי שנים של התנגדויות שנדחו, פתאום מצאו את השימור. מדובר בתיאטרון האבסורד בהתגלמותו. ככה זה במדינת פולישוק, כשהשרים רוצים דירות והפקידות רוצות גינה".

לדברי לרינמן, המייצג את תושבי ר"ג, "החלטת הוועדה מבוססת ונכונה ואנחנו בטוחים שהיא תעמוד בעינה ותתקיים". החברה להגנת הטבע מסרה כי היא "מאמינה בהתחדשות עירונית, מתוך הבנה שחשוב שהערים הוותיקות יעברו התחדשות והרוויה של מגורים. עם זאת, יש מתחמים, כמו לביא, שהם מיוחדים מבחינה היסטורית, תרבותית ומרקמית, ולגביהם יש לקיים מחשבה נוספת".