הדעה של יונית לוי לא מעניינת אותי

"תומכי לוי" אומרים שהיא לא בובה ומוכיחים אי הבנה במהותה של עיתונות בכלל והגשה בפרט

ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, כמו גם בחדשות ערוץ 2, "סוערות" הרוחות על הערה שהשמיעה יונית לוי בעת העברת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני.

נתניהו אמר בין השאר כי מכל הערבים באזורנו, רק ערביי ישראל הם חופשיים באמת. ואז הביעה לוי את דעתה, בלשון עקלקלה, כי "מטבע הדברים חלקם (של ערביי ישראל), אם היו יכולים, היו מדברים עם ראש הממשלה על האפליה שהם חווים בחברה הישראלית. אבל זה לא מה שראש הממשלה היה רוצה לדבר עליו עכשיו".

הרשות השנייה הוצפה בתלונות על הגשה מוטה של לוי, והרשות השנייה אמורה לדון בכך.

תפקידו של מגיש חדשות הוא להקריא אותן מהטלפרומפטר ולראיין אנשים הקשורים לחדשות. "תומכי" לוי אומרים שהיא לא בובה, שהיא עיתונאית בכירה, שהיא לא דוגמנית וכיו"ב. לכן, לטעמם, היא רשאית להביע את דעתה.

מי שטוען זאת מוכיח חוסר הבנה במהותה של עיתונות בכלל ושל הגשה בפרט. אין ויכוח על כך שהמגישה רשאית להביע את דעתה, השאלה היא באיזו מסגרת. אין בעיה שהיא תעשה זאת במאמר חתום בעיתון או במסגרת פורום דעתנים או בראיון אישי איתה. לעשות זאת במסגרת החדשות - זה ניצול לרעה של תפקידה.

חיים יבין, למשל

חיים יבין, למשל. הוא הגיש קצת יותר שנים מלוי, ובכירותו עלתה לאין ערוך על שלה, וגם הוא לא היה דוגמן. אבל יבין מעולם לא השמיע דעה אישית במסגרת החדשות, והציבור לא ידע מהן עמדותיו הפוליטיות. רק לקראת סוף הקריירה הוא השמיע את דעותיו (השמאלניות), במסגרת סדרות דוקומנטריות. אף פעם לא במהדורת "מבט".

זה גם לא הוגן. נתניהו אומר דבר אחד, לוי מעירה שאמירתו אינה נכונה. לראש הממשלה אין, כמובן, כל אפשרות להשיב במקום על הערה-דעה זו, וכך, כאשר אנשים צופים בלוי כדי לקבל את דעות נתניהו, משמיעה לוי אמירה שהופכת למילה האחרונה, המסכמת, בנושא זה של ערביי ישראל.

שטחיות וחוסר איזון

גם מבחינה עניינית לוקה אמירתה של לוי בשטחיות והעדר איזון. כשהיא אומרת "מטבע הדברים חלק מהערבים חושבים שהם מופלים", זה אומר שיש חלק שחושב אחרת, לא?

למה, אם כן, מדברת לוי דווקא בשמו של חלק אחד? ומטבע איזה דברים? מטבע הדברים המושמעים בחוג שבו לוי מסתובבת?

יש אנשים ומקומות הרואים את "טבע הדברים" קצת אחרת, ואולי אפילו בצורה הפוכה. בכלל, הבעיה של שוויון או אפליית ערביי ישראל היא מדי רצינית מכדי להשאירה לאמירה כה רדודה.

העיניים הבאמת יפות

על לוי אי-אפשר לומר שלא קיבלה את תפקידה גם בגלל העיניים הבאמת יפות שלה. אבל היא בהחלט מגישה טובה ואינטליגנטית, הסובלת משני דברים: "מטבע הדברים" נראה כי הסלבריטאות עלתה לה לראש; ו"מטבע הדברים" שלוי נוהגת להעיר בחדשות נראה כי היא, והציבור, סובלים מעורכים המשתמשים במנטרה "חופש הביטוי" ככיסוי לעריכה לא מקצועית ולא הוגנת.

הנה הצעה לעורכים אלה: אם אתם סבורים כי חשוב שדעתה של לוי תישמע, תנו לה טור אישי, שמי שירצה יצפה בו. אל תאפשרו לה לכפות את דעותיה על הצופים שכל רצונם לקבל מידע.