דרמה קווין נכנס למשרד

בכל ארגון יש כזה - מגזים בתגובותיו, רואה שחורות וזקוק לסיוע רגשי ומעשי תמיד

"זאב, זאב!"

כשהדרמה קווין נתקל בבעיה, לפני פתרונה הוא דואג להבהיל את הקולגות והממונים.

מנהל סיפר לי פעם על עובד ותיק ומוכשר שלו, שלפחות פעם ביום נהג לצלצל אליו כשלא נכח במשרד כדי להבהילו: "אתה לא מאמין מה קרה עכשיו!". לרוב דובר באירוע יומיומי או צפוי, או בטעות קטנה שהעובד מסוגל לתקנה, אך המנהל בכל זאת נרעש מהתנסחויותיו המדאיגות, ומדמיין התרחשויות נוראות.

לאחר זמן מה המנהל התעייף, והחליט שאין טעם להתרגש מהצהרותיו הדרמטיות, אולם גם זה לא הביא לו ישועה: הספיקה פעם אחת שבה התעלם מצלצול הטלפון שלו - ודווקא אז אירע מקרה שהצריך את התערבותו המיידית, ונוצר נזק ממשי לארגון.

מסר ניהולי קשוב אך מגביל

מטרת המנהל של העובד הדרמטי היא למתן את ההתנהגות המטרידה, ובמקביל לא להחמיץ אירועים קריטיים שמצריכים התערבות ניהולית.

לשם כך עליו להיות קשוב ולא להתעלם מנורות אדומות, ובו בזמן להציב לעובדו גבולות. לאותו מנהל נכון יהיה לשוב לענות לטלפונים של העובד, להגיב ברוגע ולמתן את התלהבותו היתרה, ולהגביל את האינטראקציה. למשל, במענה כגון "האם זהו משהו דחוף?" או "יש לי חמש דקות". העובד, בתגובה, יאולץ לקבוע מה דחיפות המקרה שבפיו, ואם יחליט להמשיך לשוחח, יצטרך לתמצת את העיקר לזמן שהוקצב לו.

מלבד הפגנת רוגע, על המנהל להיות מחויב לזמן שהקציב (גם אם כבר כעבור דקה יש לו תשובה), ולשמור על עקביות בדרך זו לאורך זמן. כך ילמד העובד שמנהלו קשוב, אך עסוק. עם הזמן יבין שבאחריותו לדרג את דחיפות בעיותיו, וידע להדליק את צופרי האזעקה רק בעת הצורך.

העובד לא לומד?

אם העובד לא מצליח לעמוד בהגבלות או מתקשה להבין את המסר, יש להתקדם לשלב ה"ניעור המסייע": במקום לחנכו בעקיפין, להציג בפניו את המציאות.

ראשית כדאי לחזקו, למשל: "אני שמח שאתה מסור לעבודתך, ושידך על הדופק. אני גם מאמין בעבודה במידת לחץ בריאה". לאחר מכן יש לדבר איתו בעדינות על נטייתו להתרגש מבעיות. אפשר לדבר על כך שזה בוודאי פוגע בהנאתו מהעבודה, ושמיותר להיכנס ללחצים מיותרים, ולהלחיץ את הסביבה. בסיום כדאי לשאול אותו לדעתו, כדי לאפשר לו לעכל את הפידבק ולהגיב.

אחר כך כדאי להציע לעובד לחשוב יחד איך לשפר את המצב בצורה פרקטית, ולקבוע מהו הגבול בין עדכונים שגרתיים לקריטיים. לדוגמה, עדכון דחוף הוא כזה המכיל בעיה, שאם לא תבוא על פתרונה כעת או לא תישען על התערבות המנהל - תזיק לארגון או לעובדים. גם כאן כדאי לעודד את השתתפותו הפעילה של העובד, כאות הערכה וליצירת מחויבות להחלטות שיתקבלו.

מומלץ לסיים במסר קשוב ומוקיר, לדוגמה: "אני שמח שאנחנו יכולים לדבר ולייעל את התקשורת בינינו".

הקולגות של העובד הדרמטי

הדרמה קווין כנראה לא פועל מתוך כוונה לפגוע אישית בשותפיו. אך האובססיביות, התיאטרליות וההתרגשות היתרה מאירועי היומיום מהוות גורם מעורר חרדה, מכביד ומפריע גם לקולגות.

המנהל יכול לסייע בכך, אם יכווין את עובדיו לנהוג כמותו: להקשיב לדרמטי, להרגיעו, לסייע - אך במתכונת מוגבלת. כדי לעודד עובד להתאמץ בשביל החבר הדרמטי, ראשית המנהל יכול לומר לו שהוא מעריך יכולות ממתנות ומרגיעות בעובדיו, ורואה בהן יכולות ניהוליות לכל דבר. לאחר מכן, עליו לתת לעובד כלים להתמודדות עם הקולגה הדרמטי בעתות משבר. למשל: "אמור לחברך שאתה מאוד עסוק, אך רוצה לעזור לו, ולכן, עליו לספר לך בקצרה מה קרה".

כדאי לאחד עם העובד המסייע עמדות גם במקרה שהקולגה הדרמטי מקשה: "עודד את חברך להתמקד בעיקר, והרגע אותו ככל האפשר". ההסבר לכך הוא שלעתים, ההרגעה היא כל מה שחברו צריך. לבסוף, יש להנחות את העובד לסייע לחברו הדרמטי בהתאם ליכולתו, או להציע לו לפנות למנהל.

מילה לדרמטיים

חלק מהדרמטיים הפכו לרגישים לסביבה בשל טראומות עבר. חלקם חוו חינוך מזניח, שהוביל לצורך למשוך תשומת לב. אצל אחרים הבעיה פיזיולוגית - הולכה עצבית חלשה במוח, שלא מדכאת כראוי תגובות ורגשות שליליים. כך או כך, זה לא נוח. רוב הדרמטיים חשים נשלטים על ידי תגובותיהם המופרזות, ומתחרטים לאחר מעשה.

עובד אובר-דרמטי לא רק מסתכן בכך שהסובבים יאבדו רגישות לקריאותיו ויתעלמו ברגעים חשובים באמת, אלא פעמים גם גוזר על עצמו תקיעוּת בקריירה. מנהלים עלולים לחשוש מלקדם דרמטיים למשרות ניהול, בשל קשייהם לתפקד בעתות לחץ. עובדים דרמטיים - כדאי לחשוב על כך.

- באילו עוד התנהגויות דרמטיות נתקלתם בעבודה מצד קולגות?

- מה עושים כשהדרמה קווין הוא המנהל בעצמו?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. תוכן מאמריה מבוסס על הניסיון והידע שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה. יודגש כי פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לצורך שמירת פרטיות מושאיהם.

פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל: Yaelmehoudar@gmail.com.