כמה מרוויחים שופטי כדורגל בישראל?

17 השופטים שנמנים על קטגוריית "דרג העל" של שופטי הכדורגל בישראל נהנו העונה משכר ממוצע של כ-78 אלף שקל עבור דמי שיפוט - לא רע בכלל בשביל עבודה צדדית

לא פשוט להיות שופט כדורגל בליגת העל: אתה סופג קללות מכל עבר, כל טעות זוכרים לך לנצח, ובסופו של יום אתה מגלה את יגאל עדיקא מחקה אותך ב"בובה של לילה". לא פשוט, אבל כעבודה צדדית זה בהחלט משתלם: 17 השופטים שנמנים על קטגוריית "דרג העל" של השופטים בישראל נהנו העונה משכר ממוצע של כ-78 אלף שקל עבור דמי שיפוט.

הבכירים שבהם נהנו משכר של קרוב ל-100 אלף שקל. כל זה תמורת כמשחק אחד אותו הם שופטים בשבוע, כשבנוסף לכך פעם בכמה שבועות הם צרכים להגיע לכנס כלשהו, לשמש כמבקרי שופטים בליגות נמוכות או להגיע לאימון כושר.

בסך הכל מדובר על ממוצע של פחות מעשר שעות עבודה שבועיות, משרה חלקית ביותר. השכר (ברוטו כמובן) כולל רק משחקים בליגות שתחת ההתאחדות לכדורגל, ולא מגולמים בו החזרי נסיעות (1.5 שקלים לק"מ) וכן הטבות נוספות מהן נהנים השופטים - ביטוח מנהלים, ביטוח בריאות, קרן פנסיה וכן נופש שנתי.

שווה להיות שופט כדורגל
 שווה להיות שופט כדורגל

***

השכר שבעבורו מקבל שופט כדורגל תגמול מחושב באופן הבא: כל שופט זוכה לשכר בסיס של 1,500 שקל בחודש על עצם היותו חבר בסגל; על כל משחק שהוא מנהל כשופט ראשי הוא מקבל 2,200 שקל, כאשר גם אם ירד לשפוט בליגה נמוכה יותר עדיין מובטח לו אותו שכר בגין הדרגה שלו. כל משחק בו שימש כשופט רביעי בליגת העל מזכה אותו ב-750 שקל, כאשר בליגה הלאומית יורד התגמול לשופט רביעי ל-250 שקל.

כאן אמנם נגמרת ההכנסה מההתאחדות לכדורגל, אך השופטים הבכירים זוכים גם לשפוט במשחקים בינלאומיים ומקבלים שם שכר נאה מאופ"א ומפיפ"א, כשמספר פעמים השנה נסעו שופטים ישראלים לשפוט בליגות זרות וזכו לתשלום מההתאחדות המקומית שם. בנוסף, שופטים רבים משלימים הכנסה הודות להסתדרות העובדים המארגנת את הליגה למקומות עבודה וכן את טורניר אס"א ומשחקי הפועל, שם יכולים השופטים לקבל עוד כ-200 שקל למשחק, כשלרוב מדובר במשחקים קצרים יותר.

גם אלו שהפכו לקוונים במרוצת השנים לא נזנחו מאחור. הם אמנם לא זוכים לשכר בסיס, ושכרם למשחק עומד על 1,100 שקל בלבד, אך הם יכולים לשפוט מספר משחקים בשבוע ולא מוגבלים למשחק אחד כמו שופטים ראשיים, וכן אין הם נאלצים לשמש כמבקרי שופטים. כך שקוון ממוצע מבין 25 הקוונים חברי 'דרג העל' שופט כ-35 פעמים בממוצע, ורושם הכנסה של קרוב ל-40 אלף שקל בעונה רק מההתאחדות.

***

השופט המצטיין של העונה, לפחות מהבחינה הכלכלית, הוא איתן שמואלביץ' ששפט 29 משחקים העונה ושימש עוד 23 פעמים כשופט רביעי, והשתכר כ-95 אלף שקל ברוטו מדמי שיפוט בלבד. לא רע לעבודה צדדית. דווקא שופטים בכירים מרוויחים פחות מההתאחדות, אך משלימים את הפער על-ידי ביקורים באירופה: כך, לדוגמה מאיר לוי השתכר השנה כ-88 אלף שקל ברוטו, אלון יפת הסתפק במעט מעל 80 אלף שקל. למרבה ההפתעה, מי שסוגר את הרשימה הוא לירן וקסברגר, שעבודתו העיקרית היא שוטר, עם מעט פחות מ-60 אלף שקל העונה מדמי שיפוט.

חשוב לזכור, כי עבור כל השופטים ברשימה מדובר בתחביב רווחי למדי ולא כמקור פרנסה העיקרי. כולם עובדים במקביל בעבודה נוספת, כשההתאחדות לכדורגל כבר העסיקה לא פעם בעבר שופטים וקוונים שהתקשו למצוא עבודה מחוץ למגרש ובכך השלימה את פרנסתם לשכר נאה.

איפה עומדים השופטים שלנו ביחס למדינות אחרות באירופה? אם נעזוב לרגע את הליגות הבכירות מאוד, וניקח לדוגמה את הליגה הפורטוגלית - אז שם מרוויח שופט 1,272 אירו למשחק בליגה הבכירה, כמעט פי שלושה משופט ישראלי.