מענקי ההכנסה לנזקקים בפריפריה יקטנו השנה בכ-66%

זאת, בעקבות הביטול הזמני של החוק באזורי "אורות לתעסוקה" ■ ב-2010 שולם מענק ההכנסה לכ-46.5 אלף זכאים ■ המענק השנתי הממוצע היה 2,820 שקל ■ העלות הכוללת כ-131 מ' ש'

3 שנים עברו מאז החל יישום חוק מענק ההכנסה (או כמו שהוא נקרא בעבר - מס הכנסה שלילי). מנתונים שפירסם היום (א') בנק ישראל מתוך סקירת ההתפתחויות הכלכליות בחודשים האחרונים שתופיע בקרוב, עולה כי בשנת 2010 שולם מענק ההכנסה לכ-46.5 אלף זכאים. המענק השנתי הממוצע היה 2,820 שקל, והעלות הכוללת של המענקים הסתכמה בכ-131 מיליון שקל.

רוב התשלומים, כ-80% מהם, הועברו לשכבות החלשות, הנמצאות בשני חמישוני ההכנסה התחתונים. המענק הגבוה ביותר לנפש תקנית שולם למקבלי המענק מחמישון ההכנסות התחתון.

במהלך 3 השנים הראשונות ליישום החוק גדלו במידה ניכרת מספרי הזכאים ומקבלי המענק, והסכומים ששולמו. זאת בעיקר בזכות החלת החוק על אימהות לילדים עד גיל שנתיים בכל הארץ, בשנה השלישית ליישומו.

שיעורי המימוש של המענק לא השתנו משמעותית ב-3 שנות יישומו ועמדו על כ-45% אחוזים.

בשל ביטול התוכנית "אורות לתעסוקה" הופסק זמנית יישומו של החוק לגבי מרבית הזכאים ב"אזורי השילוב" (האזורים שבהם הופעלה אותה התוכנית, שנקראה גם תוכנית ויסקונסין אשר הופעלה ברובה באזורי הפריפריה) במשך 8 החודשים האחרונים של 2010.

בבנק ישראל מציינים כי הימנעות מתיקון החוק תביא לירידה חדה של מספר מקבלי המענק ושל סכומו הממוצע, ועלולה לפגוע בתמריץ לעבודה שהוא מספק.

המענק משולם למשפחות של עובדים עם ילדים ולעובדים בני 55 ומעלה המשתכרים מ-1,920 שקל עד 6,237 שקל בממוצע לחודש עבודה. סכום המענק החודשי מחושב לפי מספר חודשי העבודה, גובה השכר וההרכב המשפחתי, ומגיע עד ל-440 שקל לחודש (עבור הזכאים עם 3 או יותר ילדים). במשפחות שבהן שני זכאים המענק החודשי יכול להגיע עד 880 שקל לחודש.

מספר הזכאים למענק גדל מ-64 אלף בשנה הראשונה של יישום החוק לכ-103 אלף איש בשנה השלישית. הרחבת הזכאות לעצמאיים החל משנת התשלום 2009 הגדילה את מספר הזכאים למענק ב- 1,200, והרחבתה לאימהות לילדים עד גיל שנתיים בכל הארץ החל משנת התשלום 2010 הוסיפה כ-34 אלף זכאים.

בקרב הזכאים יש ייצוג גבוה יחסית לקבוצות אוכלוסייה מוחלשות כגון אימהות חד-הוריות (20%), עולים (26% ) וערבים (26% ). הזכאות של מרבית הזכאים היא רצופה לאורך השנים, תוצאת יציבות בתעסוקתם וברמת שכרם.

חוק מענק ההכנסה ייושם בפריסתו הארצית החל משנת 2012 (על בסיס ההכנסות בשנת 2011). עד מאי 2010 הוא הופעל באזורים שבהם פעלה התוכנית "אורות לתעסוקה" ("תוכנית ויסקונסין"), אך אז בוטלה תוכנית זו, וכתוצאה מכך בוטל הבסיס החוקי לתשלום מענק ההכנסה באזורים אלה עד לפריסתו הארצית. הזכאות למענק נותרה בתוקף רק לגבי אימהות לילדים עד גיל שנתיים, שכן עבורן נקבע מלכתחילה שהמענק ישולם בכל הארץ.

בעקבות הביטול הזמני של החוק באזורי "אורות לתעסוקה" יקטן השנה המענק הממוצע למקבל באזורים אלה בכשני שלישים, ומספר הנהנים מהתוכנית יירד בכרבע. יתר על כן, אי העקביות ביישום החוק תפגע באמינותו בקרב הזכאים הפוטנציאליים, שהם ציבור חלש מבחינת רמת ההשכלה ויכולת ההשתכרות; כך עלולים להיפגע שיעורי המימוש גם בעתיד ויידחו השינויים החיוביים שהחוק עשוי לקדם בהתנהגות האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה.

תיקון החוק - למשל על ידי הקדמת פריסתו הארצית או החלטה על המשכיות באזורי "אורות לתעסוקה" - עשוי למנוע השפעה שלילית זו.

בשנת 2010 כ-45% מהזכאים הפוטנציאליים מימשו את זכאותם למענק, בדומה לשיעור בשנים הקודמות. קבוצות האוכלוסייה הפעילות יותר במימוש זכאותן הן חרדים, ערבים (ללא מזרח ירושלים) ואימהות חד-הוריות.