הוט תשלם יותר: התמלוגים יעלו ל-2.5% בשנה הבאה

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן: "אנחנו המלצנו לא לעלות. השינוי מנוגד להחלטות מומחים בוועדות שונות. זאת טעות קשה"

בנוכחות חבר כנסת אחד בלבד, כרמל שאמה-הכהן, שמשמש גם יו"ר ועדת הכלכלה הסתיימה סאגת העלאת התמלוגים של כל המפעילים בשוק התקשורת. על-פי התיקון לחוק, שהתקבל כאמור פה-אחד, מה-1 ביולי ועד סוף שנת 2011 תגבה המדינה תמלוגים בשיעור של 2.5%. בשנת 2012 החברה תמשיך לשלם תמלוגים בשיעור של 2.5%.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חןף מסר: " אנחנו המלצנו לא לעלות . השינוי מנוגד להחלטות מומחים בוועדות שונות. זאת טעות קשה".

הוט משלמת כיום למדינה תמלוגים בסך 1% מהכנסותיה בשנה. הממשלה ביקשה לתקן את התקנות ולהעלות את התמלוגים ל-1.75% מההכנסות השנה ול-2.5% בשנה הבאה.

לאחר דיון קצר שארך 9 דקות בלבד, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (ב') את החלטת הממשלה מיולי 2010 להאריך את הוראת השעה ולעלות את שיעור התמלוגים שמשלמת חברת הוט, בעלת הרישיון לשידורי כבלים מאחוז אחד בשנת 2010 ל-1.75% שנתי ב-2011 שיחולק לשניים - 1% לאורך החצי השנה הראשונה של 2011, עד ה-30 ביוני ו-2.5% עד סוף השנה האזרחית.

לדברי נציגי הממשלה שנכחו בדיון, הפיצול נועד כדי שהמדינה לא תחיל את העלאת התמלוגים באופן רטרואקטיבי על 6 החודשים הראשונים של שנת 2011. עוד הוחלט בוועדה כי לאורך כל שנת 2012 תשלם הוט למדינה תמלוגים בשיעור של 2.5%. בנוסף, הוחלט כי אם יקומו במהלך התקופה הנדונה 7 ערוצי DTT, תחזור המדינה לגבות תמלוגים בשיעור של אחוז אחד בלבד.

בהתאם לקבוע בחוק התקשורת, הסמכות להתקנת תקנות בעניין שיעור התמלוגים שישלם בעל רישיון לשידורי כבלים למדינה נתונה בידי שר התקשורת. עוד נקבע כי בטרם יקבל השר החלטה בעניין עליו להתייעץ עם המועצה לשידורי כבלים ולוויין וכן לקבל את אישורו של שר האוצר לשינויים.

יצוין כי למהלך העלאת התמלוגים התנגדה מועצת הכבלים והלוויין. במכתב מה-27 בדצמבר הודיע יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, לשר התקשורת משה כחלון, כי לאחר בדיקות מקיפות בנושא החליטה המועצה להתנגד להעלאת התמלוגים.

סמנכ"ל התוכן והרגולציה של הוט, יורם מוקדי, ציין בדיון כי "הסיבה שמתקיים דיון שלישי בנושא היא שיש בעיה בתקנות האלה". לדבריו, התקנות לא עולות בקנה אחד עם המדיניות המוצהרת של משרדי התקשורת והאוצר, שצריך להוריד את התמלוגים. הוא הוסיף כי המדינה התחייבה בפני בג"ץ שהתמלוגים יירדו ואף יבוטלו בעתיד.

נציג האוצר, יהודה סבן, השיב לטענות ואמר כי הממשלה החליטה על המהלך לאחר שנוצר "צורך פיסקלי". לדבריו, נשקלו כמה חלופות וזו שנבחרה היתה העלאת התמלוגים של חברות הכבלים והלוויין. יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, השיב ואמר כי "צורך פיסקלי היא הגדרה עמומה למדי". לדבריו, המועצה המליצה לשר התקשורת משה כחלון לא לעלות את התמלוגים.

לדבריו, למרות ש"המועצה אינה חזקה כמו האוצר, היא גם חשובה" שכן היא הרגולטור הממונה מטעם המדינה, שתפקידו לדאוג גם ליציבות ולפיתוח הענף. חן הוסיף עוד כי העלאה הנוכחית עלולה לפגוע בכוונת מועצת הכבלים והלוויין להעלות ב-1% את ההוצאה של הכבלים והלוויין על הפקות מקור.

כאמור, למרות הסתייגויותיה של המועצה, החליטה ועדת הכלכלה של הכנסת בנוכחות ח"כ כרמל שאמה הכהן בלבד לאשר את נוסח שינוי תקנות הבזק (זכיונות) הקיימות. על-פי המצוין בנוסח התיקון, תוקפן של תקנות אלה הוא מה-16.1.2011 ועד 31.12.2012.