משרד התמ"ת יחדש "תוכנית ויסקונסין" להשמת מובטלים

התוכנית השנויה במחלוקת נסגרה לפני יותר משנה ■ שר התמ"ת שמחון מינה צוות שיבחן את חידושה עם "מקצה שיפורים" ■ שמחון: "התוכנית טובה; אני פועל בכל מיני דרכים"

יותר משנה אחרי שנסגרה, משרד התמ"ת מתכוון לחדש את תוכנית ויסקונסין להשמת מובטלים במעגל העבודה. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים מינה שר התמ"ת, שלום שמחון, צוות מיוחד בראשות מנכ"ל משרדו, שרון קדמי, למען יבחן את חידוש התוכנית ויעשה לה "מקצה שיפורים" לקראת חידושה.

התוכנית, המכונה גם "אורות לתעסוקה", פעלה בישראל במתכונת של ניסוי מחודש אוגוסט 2007 ועד לחודש אפריל 2010. היא הופסקה לאחר שוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ, סירבה להאריך את תוקף החוק שהסדיר את הפעלתה, כשברקע סערה ציבורית על אופן הפעלתה וטענות רבות שלפיהן המדינה הפריטה את אחד ממערכי השירותים והתמיכה המרכזיים לאוכלוסיות החלשות.

לתוכנית התנגדו גם עובדי שירות התעסוקה, ארגוני זכויות אדם וגופים נוספים שטענו כי התוכנית לא מספקת הכשרות ממשיות למובטלים, ובמסגרתה הם משובצים בעבודות שאינן מתאימות להם - תוך פגיעה בכבודם ורמיסת זכויותיהם.

אולם במשרד התמ"ת משוכנעים כי התוכנית הוכיחה את יעילותה ומתבססים על נתוני מחקר מקיף שהושלם באחרונה, ואשר קובע כי 41% מכלל המובטלים שפנו אל התוכנית התחילו לעבוד במסגרתה. מהמחקר, שערכו מכון ברוקדייל והמוסד לביטוח לאומי עולה עוד כי גם אחרי סגירת התוכנית, כ-65% מהמובטלים שהופנו למקומות עבודה המשיכו לעבוד, וכי באזורים מוכי אבטלה שבהם היא הופעלה חל שיפור משמעותי במצב התעסוקתי.

"התוכנית ספגה התנגדות בוועדת העבודה והרווחה ונסגרה, ולדעתי חבל שכך", אמר ל"גלובס" שר התמ"ת, שלום שמחון. "מיד עם כניסתי לתפקיד קבעתי והגדרתי יעד שלפיו התוכנית הזו תחודש ופעלתי ליצור קואליציה מתאימה שתאפשר את החייאתה. אני פועל בכל מיני דרכים. אני מנהל מגעים עם משרד האוצר, מנסה לדבר על לבם של חברי כנסת ולפשר את שירות התעסוקה למען כולם יחיו איתה בשלום, כי זו תוכנית טובה".