שאמה: "נגבש פתרון יצירתי לאגרת רשות השידור שיחליק בגרון"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן: "מי שחי בתוך עמו יודע שאגרת רשות השידור הווא המס הכי מאוס על הציבור, ולכן אנו מנסים יחד עם האוצר להגיע לפתרון יצירתי"

"מי שחי בתוך עמו יודע שאגרת רשות השידור הווא המס הכי מאוס על הציבור, ולכן אנו מנסים יחד עם האוצר להגיע לפתרון יצירתי ש'יחליק בגרון הציבור בצורה סבירה" - כך אמר היום יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), בפתח הדיון שעסק בהצעת הממשלה לעלות את האגרה לרשות השידור בשנים הקרובות כדי לממן את הרפורמה ברשות.

לפי הצעת האוצר, תעלה האגרה ב-2011-2012 ב-5% בכל שנה. לפי הצעה זאת אם לא ייחתמו הסכמים במסגרת הרפורמה ברשות תופחת האגרה ב-5% בשנה. עוד מוצע, כי ב-2013 תופחת האגרה ב-5%, ב-2014 תופחת האגרה ב-4% ומ-2015 ועד 2025 תופחת האגרה ב-1% בשנה.

כמו כן מוצע להעלות את האגרה שגובה משרד התחבורה בעבור רשות השידור, באמצעות אגרת הרישוי לרכב. גם במקרה זה, ההצעה תלויה ברפורמה המוצעת ברשות השידור - אם ייחתמו הסכמים עם העובדים תעלה האגרה ב-2011-2012 ב-20% כל שנה. באם לא ייחתמו ההסכמים תופחת האגרה ב-5% בשנה.

שאמה-הכהן הבהיר כי אמנם נדרש פתרון מימוני למצב רשות השידור, אולם חברי הכנסת כבר הבהירו שיתנגדו למהלך של העלאת אגרת רשות השידור. נציג האוצר סבן הסביר כי עלות הרפורמה, "גירעון" כהגדרתו, היא כ-600-700 מיליון שקל, ולכן המשרד מציע מתווה של העלאת האגרה לתקופה של 3 שנים, שבסופם האגרה תחזור לסכום הנוכחי.

לטענת שאמה הכהן בעיית הגבייה נעוצה בחוסר הצלחה בגביית האגרה. "מגזרים שלמים שזה לא סוד מי הם", אמר שאמה הכהן, "אינם משלמים אגרה. אני מציע שינוי במנגנון הגבייה. מבחינתי אפשר לבטל את כל אגרת רשות השידור ולהעביר את הכל לאגרת הרכב. ככה כולם ישלמו". חבר הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד) שנכח בדיון ענה ליו"ר הוועדה כי הפתרון היצירתי שלו לא יעבוד שכן "המגזרים הללו נוסעים ברכבים בלי רישיון ולכן גם לא משלמים אגרה".

ח"כ אקוניס הוסיף כי בשלהי כהונתו כיו"ר ועדת הכלכלה בנובמבר 2010, נדחתה על הסף הבקשה להעלות את האגרה. לדבריו, כבר אז ביקשה הוועדה מהממשלה להכין אלטרנטיבות אחרות אולם עד כה האוצר לא הציע כאלה. "אנחנו לא מקבלים את העיקרון שגברת כהן מחדרה צריכה למלא את הבור המביך שנוצר בתקציב הרשות", אמר אקוניס, "אם הממשלה רוצה להציל את השידור הציבורי שתתקצב זאת בעצמה - הציבור לא צריך להשתתף במימון הרפורמה".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הודיע כי הוא מתנגד לא רק להצעת האוצר להעלות את האגרה אלא לעצם גביית האגרה מהציבור. "זה מס עריץ שצריך להיפטר ממנו. אם המדינה חפצה בשידור ציבורי אז שהיא גם תממן אותו מקופת האוצר שבו יושבות רזרבות של כ-70 מיליארד שקל".

ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' (קדימה) התנגדה אף היא להעלאת האגרה, והציעה כי האוצר יממן את הרפורמה, ואם היא תצליח להציל את הרשות אז אולי יהיה מקום לגבות אגרה מהציבור.

ח"כ דב חנין (חד"ש) הצטרף למתנגדים להעלאת האגרה ואמר כי המדינה חייבת להבטיח את עתיד השידור הציבורי ולממן את הרפורמה ולא לגלגל זאת לפתחו של הציבור.

לבסוף, ח"כ שאמה הכהן החליט לסיים את הדיון ולדחות את ההחלטה לשבוע הבא לאחר שחברי הכנסת שהשתתפו בדיון ביקשו מהיו"ר שלא להכריע עדיין בנושא, כדי שיוכלו להשתתף בישיבות הסיעה.