זכויות ירושה להטרוסקסואלים בלבד

הזכויות של הזוגות החד-מיניים הוקרבו על מזבח החקיקה האזרחית החדשנית

7 שנים חלפו מאז פירסם משרד המשפטים לראשונה את נוסח הקודיפיקציה האזרחית, שאמורה להחליף עשרות חוקים מרכזיים במשפט האזרחי, ובראשם חוק החוזים, פקודת הנזיקין, חוק המקרקעין, חוק הירושה ורבים אחרים.

ב-2007 שבה ופירסמה מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד את תזכיר החוק, להערות הציבור. העיכוב - שבעטיו רק ב-2011 אושרה הקודיפיקציה ("חוק דיני ממונות") בוועדת השרים לחקיקה, והיא מונחת על שולחן הכנסת - נובע כל-כולו ממחלוקת פוליטית, ששרי המשפטים בתקופה זו נמנעו מלהכריע בה.

פרק הירושה בקודקס, שאמור להחליף את חוק הירושה, אינו גולת הכותרת של דבר החקיקה האימתני, אך הגדרת המונח "בני-זוג" בפרק זה היא המקור לכל הצרות. הפתרון שבו בחר משרד המשפטים כעת, בגיבוי שר המשפטים, יעקב נאמן, הוא לדחות את ההכרעה לשלב הדיונים הצפויים בוועדת החוקה בכנסת.

המחלוקת בניסוח הגדרת המונח "בני-זוג" איימה לפגוע בשתי קבוצות אוכלוסייה - הידועים בציבור והזוגות החד-מיניים. במשרד המשפטים דאגו לנוסח הפותר את בעיית הידועים בציבור, אך מפקיר לחלוטין בני זוג הומואים ולסביות.

ב-2004 פירסם המחוזי בנצרת פסק דין מהפכני, שלפיו בן-זוגו של גבר שהלך לעולמו יירש את דירת מגוריהם שהייתה רשומה על שם המת - הגם שלא נרשמה צוואה לטובתו.

הפסיקה התבססה על פרשנות רדיקלית של נוסח סעיף ההגדרה של בני-זוג בחוק הירושה: אף שבסעיף נכתב במפורש "איש ואישה החיים חיי משפחה במשק-בית משותף", החליטו שופטי הרוב כי בשנת 1965, שבה נחקק החוק, חברי הכנסת לא העלו על דעתם שקיימים גם זוגות חד-מיניים בעולם.

היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, החליט שלא לערער לעליון, והודיע כי מדיניותו החדשה היא שבנושאי כסף ורכוש מעמדם של זוגות הומו-לסביים יהיה זהה לזה של זוגות הטרוסקסואליים.

ועדה בראשות שופט העליון בדימוס, יעקב טירקל, שגיבשה את פרק הירושה בקודקס, ביקשה לשנות את הנוסח מ"איש ואישה" ל"בני-זוג". זאת, בהנחה שאם המונח "איש ואישה" ייחקק מחדש בחקיקה מודרנית, בתי המשפט לא יוכלו להמשיך לפרשו ככולל גם זוגות חד-מיניים.

באוגוסט 2007 נחשף ששר המשפטים דאז, דניאל פרידמן, נכנע ללחצי ש"ס והחליט לכלול בפרק הירושה בקודקס את המונח "איש ואישה", ואולם נוכח מחאה חריפה מארגוני זכויות אדם, חזר בו כעבור ימים אחדים.

אלא שכעת החליט נאמן לאמץ בדיוק את אותה נוסחה שפרידמן לא העז לקדם. הגורמים המקצועיים במשרד המשפטים החליטו לשתף פעולה עם נאמן, במטרה להוציא את עגלת הקודיפיקציה מהבוץ שבו היא תקועה זמן רב. על מזבח החקיקה האזרחית החדשנית, הממתינה על המדף שנים ארוכות, הוקרבו זכויות הזוגות החד-מיניים.

האם בתי המשפט יוכלו להמשיך ולפרש את המונח "בני-זוג" ככולל גם הומואים ולסביות, גם בהתאם לקודקס החדש? במשרד המשפטים מקווים שכן, ולראיה אף כללו בדברי ההסבר לסעיף, הערה ולפיה "בהתייחסות המפורשת בהגדרה למילים 'איש ואישה' אין כדי לשנות מהדין הקיים בסוגייה". האם ההערה הזו היא הפתרון הגואל? אשרי המאמין.