ארמאני: "התחלתי לפזול מעיצוב אופנה לאופנת הבית"

ג'ורג'יו ארמאני - האיש, האגדה והמותג - השיק קו רהיטים יוקרתי הקרוי "ארמאני קאזה" ■ בשיחה עם "גלובס", בין בדי ריפוד זהובים, אדריכלים ודוגמניות-על, הוא מדבר על תיאבון ההתרחבות שאינו פוחת במאומה, גם בגיל 77

רק כשהגיעה ההזמנה הבנתי שבעצם חיכיתי לה שנים. ג'ורג'יו ארמאני מזמין אותי למסיבת העיתונאים הבינלאומית להשקת הקולקציה החדשה של ארמאני קאזה - קו הרהיטים היוקרתי של המעצב ומותג העל. מילאנו, ג'ורג'יו ואני. ועוד כמה עיתונאים זניחים מרחבי העולם, הרי לא ניתן להם להפריע לנו.

בשעה היעודה, לבושה במיטב השמלה השחורה הקטנה (אך הלא-מספיק מתוחכמת) שלי, מבושמת ("סנסי" של ארמאני, במקרה או שלא) אני פוסעת בשערי ההיכל: אולם התצוגה של ארמאני קאזה במילאנו. מפלסת דרכי ביער כתפיים חסונות של איטלקים סקרנים וצלמי פפראצי, בטריטוריה הביתית שלהם. תוהה לרגע אם מישהו שילם להם או שהם באו ככה, ספונטני, לראות מה יש לראות.

"הנה ג'ורג'יו", עובר רחש בקהל כשבלוריתו הכסופה מגיחה מרכב שרד שחור ופניו השזופות שאין לטעות בהן מחייכות באדיבות מתונה. הוא לא מתעכב ולא מאפשר לצלמים להשיג את מבוקשם. ארמאני בשליטה מלאה. הוא מסתובב באולם התצוגה חמוש במתורגמן ובסוללת צלמים משלו, שכל מה שיוצא תחת הפלש שלהם עובר סריקה מיידית במק של העוזרת האישית. הנהון קצר, והתמונה עולה לדף הפייסבוק של האיוונט. כיווץ גבות והתמונה נגנזת לנצח.

הוא נגיש באופן מפתיע. לוחץ ידיים, מתחבק, מצטלם עם לקוחות, כוכבות, דוגמניות, אדריכליות, צעירות ומבוגרות, מיתמרות מעלה בעקבי החובה שלהן. הוא מחייך כאילו הוא מכיר אותן. הן אוהבות אותו, ובאו להחמיא: זו בשמלה של ארמאני וזו מנפנפת בתיק קלאץ' ארמאני והאחרת רק פותחת מעיל ערב קל ואלגנטי. אבק כוכבים טבול בשמפניה ודובדבנים.

ללא סימני מתיחה

גוון השמפניה הזהוב שולט גם בקולקציה החדשה של ארמאני קאזה, שלשמה התכנסנו. אריגים עשירי טקסטורה, תלת-ממדיים, הדפסים מרומזים, מונוכרומטיים, ברוקאד במוטיבים של עלוות עצים ורישומי במבוק, בהשראה זנית-מזרחית. שילוב גוונים של עץ דובדבן עמוק או מהגוני שחור עם גוון שנהבי בוהק, מייפל וצדף.

"הקונספט המוביל הוא חופשה ביתית", מסביר ארמאני. "העונה הזו העיצוב של קולקציות הרהיטים, השטיחים והאקססוריז לבית משולב בעיצוב לרשת המלונות החדשה. הבנו שאנשים כיום רוצים להרגיש בבית כשהם מרוחקים ובאותה מיד רוצים להעניק לביתם את תחושת הפנאי והמותרות שיש להם כשהם יוצאים למלון יוקרה".

אצל ארמאני, השפעת המינימליזם היפני מתחככת במותרות ובעודפי המשאבים באופן שאינו מותיר סימני מתיחה או התנגשות. מרשים השימוש בגיאומטריה קלאסית, מינימליסטית, במראה הנקי-תמיד, המונעים מהריפוד והגימורים הנוצצים להפוך לקלישאות זולות. כמו שחליפת ארמאני תמיד "יושבת טוב", כך גם הריהוט ואביזרי הבית שלו נראים כמו אב-טיפוס של ריהוט יוקרתי.

- עד כמה אתה מעורב בפועל בפרטי העיצוב והקולקציות השונות וכמה נעשה רק בפיקוח שלך מרחוק?

ארמאני: "בניית קולקציה היא תהליך מאוד מורכב וממושך ואני מעורב ב-100% בכל שלביו. יש לי כמובן צוות, אבל דבר אינו יוצא מהסטודיו בלי שעברתי עליו ובחנתי אותו לפרטיו".

- מתי התלכד קו הריהוט לבית עם קו המלונאות?

"ארמאני קאזה היה קודם, כמובן. התחלתי לפזול מעיצוב אופנה לאופנת הבית. אחרי הכול זה הכול חלק מאותו לייפסטייל. אותם אנשים שאוהבים את האלגנטיות של ארמאני מחפשים אותה גם בנסיעות וגם בבית".

לאוהדי הטוטאל-דיזיין

מלון "ארמאני" הראשון נפתח רק לפני כשנה במגדל בורג' חליפה בדובאי. המלון השני ייפתח בקרוב בלב מילאנו, נמל הבית של המעצב והמותג. קפה ארמאני היה אחד המקומות הפופולאריים למפגשים ולישיבה של כמה דקות במירוץ התערוכות והפתיחות בשבוע העיצוב של מילאנו, באביב. סביר להניח שגם מלון הדגל יזכה לקופצים.

למרות גילו המתקדם (77 ביולי הקרוב) אותו הוא משתדל להצניע במראהו המוקפד ובהתנהלותו הסטואית, כוחו של ארמאני , האיש והמותג, אינו מועם. גם התיאבון שלו לא פוחת. בשנים האחרונות יצר שיתופי פעולה עם יצרנים מובילים בתחום המטבחים והאמבטיות ועיצב קווי מוצר במותג ארמאני גם לתחומים אלה.

אוהדי הטוטאל-דיזיין יוכלו לשבת בסלון ארמאני, לבשל במטבח ארמאני, להתרחץ באמבט ארמאני וללבוש ארמאני אחרי שהתנגבנו במגבות ארמאני (כן, אולם התצוגה כולל כל מה שצריך לבית, גם חלוק מגבת ונעלי בית).

אווירת המותרות אינה עוצרת בגוון או במגע המשי של אריג הספה. שולחן הקפה מחופה עלי זהב (טהור), במראה עבודת ריקוע אתנית מעודנת. סט רהיטים מלא, שולחן אוכל, שידת מגירות או שולחן קפה, מחופה "קלף" (פרצ'מנט). בירור מעמיק נוסף מגלה שמדובר בעור כריש (כן, מה ששמעתם).

הבחירה בחומרים קשורה באופן הדוק לקהל היעד. הפרזות מסוימות חביבות במיוחד על לקוחות ארמאני בני תרבויות שונות. ברוסיה, ביפן או בסין, החוויה לא תהיה שלמה אם לא תשולב בזהב טהור או בשלל ציד.

עם השווקים הגדולים של החברה נמנים נסיכויות ערב, יפן וסין - השוק הצומח במהירות הגדולה ביותר. אירופה המתאוששת ממיתון חוזרת לקנות, לאחר שסגמנט היוקרה נפגע (אם כי פחות) בשנים האחרונות. בארה"ב מיוצג ארמאני-קאזה רק בערים הגדולות, אם כי עם לקוחות הסטודיו הפרטיים של ג'ורג'יו נמנים כמה מכוכבי הוליווד הגדולים.

אולם התצוגה של ארמאני קאזה בישראל שוכן בנמל תל-אביב (רח' התערוכה 3). מנכ"ל המותג בישראל, דבורה סוקול, מאמינה בכל ליבה בבייבי השמנמן שלה: "אין עוד חברה שאפשר לרהט איתה את כל הבית עד המגבת ולא יהיה משעמם. לא במקרה זכה ארמאני למעמד שלו בעולם. הוא גאון, ואת זה אי אפשר לקחת ממנו. הוא יכול לעצב ספה שהיא לגמרי זן מינימליזם ולצידה אחרת שהיא מלאה כמו פסל של בוטרו. הוא אמן ההידור המאופק - זה לא צורם ולא צועק 'אני עשיר אני שווה הרבה כסף'".

- לי זה נראה מאוד עשיר.

סוקול: "כמובן, אבל בלי רעש ונצנוצים".

- מי הלקוחות של ארמאני בארץ?

"קודם כל אדריכלים. האדריכלים יודעים מה מתאים להציע לכל לקוח. אנחנו נמצאים בקשר עם פרויקטים של מגדלי יוקרה. תושבי חוץ מעדיפים הרבה פעמים לקנות מה שהם מכירים בכל העולם".

הכותבת הוזמנה על ידי ארמאני קאזה לשבוע העיצוב במילאנו