המונה עדיין דופק

הפתרון של "מונית הכסף" פשוט עד כדי גאוניות: אפשר פשוט לאסוף אותם משולי הדרך

"מונית הכסף", יום ה' 21:00, ערוץ 2 קשת

בסוף העונה הקודמת, אם לא לפני כן, הייתה לי תחושה שהתוכנית הזאת קצת מיצתה את עצמה. היא פרצה לתודעה כ"אנדרדוג" מוחלט, ועשתה את דרכה עד שנחשבה לאחת המצליחות בפריים-טיים.

גם עידו רוזנבלום הפך מאנטי-כוכב אלמוני לאחד הפנים המזוהות במדינה. אבל למרות הגישה הביקורתית הזאת, אפשר לקבוע בוודאות: "מונית הכסף" לא איבדה את הקסם. עידו רוזנבלום, שתמיד נחשב ל"קול", פיתח עוד יותר את הגישה הנון-שלנטית.

כאשר עולה למונית זוג מעורב, הדינמיקה היא בדרך-כלל שהאישה נמסה והופכת לשלולית על שטיחון המונית, ואילו הגבר מנסה - לרוב ללא הצלחה יתרה - להראות שהוא לא פחות קול מהנהג שלנו חברמן.

פן חשוב אחר - שהייתי בטוח שימצה את עצמו, אך הוא עדיין חי ובועט - הוא מה שמכונה "פריק שואו", לא טיפוסים סהרוריים במלוא מובן המילה (כמו בעונות הראשונות), אלא אפילו טוב מכך: אנשים כמונו, רק אחרי לילה של שתייה (או בשיאו).

כמובן שאצל אנשים כאלה, השכרות הקלה עד בינונית לא רק הופכת אותם לחדים פחות בתשובותיהם, אלא גם מציפה ביתר קלות את הדינמיקה הזוגית ומקצינה אותה. לו היו מביאים מתחרים לאולפן, משקים אותם כדבעי ואז משחקים בהם ואיתם, הייתה קמה צעקה גדולה.

הפתרון של "מונית הכסף" הוא פשוט עד כדי גאוניות: אפשר לאסוף אותם משולי הדרך! זה אולי לא גבוה במיוחד, אבל זה מעניין ומצחיק.

הבוק ונערת-הרוק

"משהו פראי", יום ו' 19:34, ערוץ "יס 1"

הנה הוכחה שגם סרט בן כ-25 שנים, יכול להיות משעשע ואפילו סקסי כשהיה במקור. מעשה בגבר, בעל מעמד מקצועי איתן ומשפחה שלווה, אחד שמנסה לשכנע את עצמו שהוא חי חיים נכונים, אבל שבתוך תוכו מקננת גם מחשבה נוגה לפיה היה מוכן להשליך את הכול מעליו ולפרוץ החוצה מכלוב הזהב אל חיי הרפתקנות סוערים.

ג'ף דניאלס הוא גבר כזה, שלחרדתו - ביום בהיר אחד מתגשמת עבורו "משאלת המוות" הזו בדמותה של מלאני גריפית: צעירה פרועה ומסתורית שמסבכת אותו בשלל פרשיות, אך מפצה אותו בסקס סוער ורחוק מאוד ממצוות האנשים המלומדה שאליה הורגל.

בשלב כלשהו, הופכת ההרפתקה לסיוט, כאשר לרומן המוזר פולש בן זוגה הקודם והאלים של גריפית, ריי ליוטה הנפלא (והמפחיד!). יש שיטענו כי מדובר ב"סרט איידס" קלאסי בנוסח המחצית השנייה של שנות ה-80, מעין גרסה פרועה ומצחיקה של "חיזור גורלי". לטעמי יש כאן יותר מכך, לא רק פחד מהפרוע, אלא גם ערגה אליו, שכן בימים שהוא מבלה עם גריפית, מרגיש דניאלס חי כמו שלא היה מימיו, אולי משאלת לב של לא מעט אמריקנים בשנים האחרונות של ימי רייגן-בוש.

מי שביים את הסרט הזה בכישרון רב הוא ג'ונתן דמי, שכחלוף כמה שנים יצר גם את "שתיקת הכבשים". למרות שמדובר בסרט מז'אנר שונה, הרי שבסצנות הסיום המותחות שלו, ניתן לזהות ניצנים של מה שיבשיל עם ג'ודי פוסטר כמה שנים מאוחר יותר.

מוזיקה שקפאה מול הים

"פרויקט 5 כוכבים", שבת 16:00, ערוץ 10

"רטרו", אולי המילה הכי מתקדמת בתל-אביב של ימינו, מלווה את הסדרה הזאת, ריאליטי על נושא לא שגרתי. יואב איגרא הוא אדריכל בעל שם עולמי, שבישראל מזוהה יותר מכל עם מלון "הרודס" באילת, שגם מי שלא נמנה עם חובבי העיר הדרומית ובתי-המלון שלה, גדושי העבודה המאורגנת בישראל ותיירים מצרפת, לא יכול להתעלם מעיצובו המקורי.

לא מזמן נפתח "הרודס" התל-אביבי, שמנסה להתכתב עם ימי תל-אביב הקטנה, זו שספק הייתה פעם מציאות וספק מתקיימת בעיקר בזיכרון הקולקטיבי.

אלא שלא רק אדריכלות יש כאן, כי אם אדריכלות היא אכן "מוזיקה שקפאה", הרי שמלונאות היא מוזיקה קצבית כל-כך, עד שלפעמים מתחשק לך לפרוש הצידה ולסתום היטב את האוזניים.

וכאשר לכל אלה מתווספים קבלנים, ספקים, לוח-זמנים קשוח, והרבה לחץ ומתח, הופכת האדריכלות למשהו שלא מתקיים בחלל ריק, ומתקשר לא רק עם העבר הרומנטי, אלא גם עם מציאות תזזיתית שבה איגרא פועל בשיתוף פעולה עם אנשים כמו דוד פתאל, בעל הרשת המלונאית שה"הרודס" החדש שייך לה, שרון אלון, מנכ"ל המלון ועוד.

כך נוצרת למעשה סדרת "מיני ריאליטי" בת 3 פרקים, שמשודרים כמעט במקביל בערוץ 10 ובערוץ "החיים הטובים". הפרק הראשון שודר בערוץ 10 בשבוע שעבר, ובשבת ישודר הפרק השני. מי שלא יסתפק ב"תקציר הפרקים הקודמים", מוזמן לעקוב אחרי השידורים החוזרים בערוץ הנישה.