3 מיליארד שקל נמחקו מקופות הגמל וקרנות ההשתלמות במאי

החודש החולף היה הגרוע ביותר בתעשייה מאז הרבעון האחרון של 2008 ■ הערכות: תשואה שלילית ממוצעת 1% בקופות במאי ■ הקופות והקרנות של אלטשולר שחם ממשיכות להוביל

3 מיליארד שקל. זה הסכום שאותו איבדו החוסכים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות בחודש מאי, שהיה החודש הגרוע ביותר בשוק הגמל מאז הרבעון האחרון של 2008. החוסכים, שהתרגלו בשנתיים האחרונות לתשואות גבוהות, עשויים לגלות בדיווחי הקופות למחצית הראשונה כי חסכונותיהם נפגעו.

ההערכות הן כי התשואה הממוצעת בקופות הגמל בחודש מאי הייתה תשואה שלילית של כ-1%. כמעט עד הימים האחרונים של חודש מאי המצב היה גרוע יותר, ואף היו הערכות שהתשואה השלילית עלולה להגיע עד ל-3%, אולם כמה ימי מסחר חיוביים בסוף החודש שיפרו את המצב.

בחודשים ינואר-אפריל עמדה התשואה של ענף הגמל סביב האפס, ולכן התשואה המצטברת של חמשת החודשים מתחילת השנה היא כ-1%-. מאחר שגם המחצית הראשונה של יוני בשוק ההון הייתה שלילית, כאשר מדדי ת"א ירדו בכ-6%, צפויים החוסכים להפסדים נוספים אם מגמה זו תימשך. מדובר בתשואה נומינלית ללא דמי ניהול, כך שבפועל, הפגיעה בנכסי העמיתים גדולה יותר.

אלטשולר מובילה

בדירוג התשואות לחודש מאי של קופות הגמל הגדולות, התבססה הקופה של אלטשולר שחם במקום הראשון, ודחקה את הקופה של ילין לפידות למקום השני. לזכות אלטשולר עומד תמהיל השקעה חריג לקופות גמל, כאשר שיעור הנכסים שמושקעים בני"ע זרים עומד על 34.5%, והחשיפה בפועל של הקופות לחו"ל עומדת על 45%, לעומת 14.4% בענף כולו. את המדיניות הזו מוביל גילעד אלטשולר בעקביות זה כמה שנים.

"סוד ההצלחה זה לא להיות כמו הבנצ'מרק, אלא לעשות מה שאתה מאמין, בלי להתחשב במתחרים ובמה שהם עושים". על הדברים האלה חתום גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף ובעלים של בית ההשקעות אלטשולר-שחם, שאמר אותם בראיון ל"גלובס" לפני קצת יותר משנה. דבריו של אלטשולר אינם רק כותרת טובה. ביצועי הקופות והקרנות של בית ההשקעות שלו מוכיחים בדיוק את טענתו.

"כל השוק ממשיך להגדיל חשיפה לחו"ל כדי להגיע לרמה של כ-40%. אנחנו כבר נמצאים שם", מסביר יאיר לוינשטיין, מנכ"ל קופות הגמל של אלטשולר שחם. "אנחנו מאמינים שלטווח ארוך, חוסך לפנסיה לא צריך להיות חשוף לאירועים הגיאופוליטיים שקורים כאן ומשפיעים על השוק".

בין ההשקעות של אלטשולר אפשר למצוא אג"ח של מורגן סטנלי, הנקוב בריאל ברזילאי, אג"ח של ג'יי.פי מורגן, אג"ח דולרי של ג'נרל אלקטריק, אג"ח של בנק אוף אמריקה, מריל לינץ', פולקסוואגן, בריטיש טלקום, סיימון פרופרטי, Valero ו-Wachovia.

ילין לפידות שנייה

ילין לפידות גמל, שהובילה את הדירוג ברציפות, ירדה למקום השני. עם זאת, ביצועיה לשלוש שנים הם עדיין הגבוהים ביותר בדירוג, ועומדים על תשואה של 32.65%. במקום השלישי גפן של כלל ביטוח, ואחריה אקסלנס תגמולים ותמר, אף היא של כלל ביטוח.

אלטשולר שחם מוביל גם בדירוג הקופות הקטנות, כאשר קופות לשם (12.49%) והדר (12.37%) נמצאות במקומות הראשון והשני. אחריהן מדורגות חיסכון של הלמן אלדובי, גמל כללי ב' של אנליסט וקופת הגמל של מגדל.

גם בדירוג קרנות ההשתלמות חל שינוי בצמרת. לאחר שבעה חודשים של הובלה, פינתה ילין לפידות את המקום הראשון בדירוג קרנות ההשתלמות הגדולות, לטובת קרן ההשתלמות של מגדל, עם תשואה של 11.96%. במקום השלישי כלל ביטוח מנהלים, ואחריה משתלם א' של מיטב ואקסלנס השתלמות.

בתחתית הדירוג נמצאות קרנות ההשתלמות של דש - השתלמות, אקונומיסט ונועם. במקומות האחרונים - יהבית של הלמן אלדובי ואומגה של מנורה מבטחים.

בדירוג קרנות ההשתלמות הקטנות מוביל אלטשולר שחם, כאשר ארבע קרנות - השתלמות, טופז, נירית וקרנות השתלמות נמצאות במקומות ראשון עד רביעי.

אחריהן אנליסט השתלמות ב' ומיטב השתלמות. את דירוג הקרנות הקטנות סוגרות עדי פלטיניום של אקסלנס וסלע של איפקס.

11
 11