שרגא ברוש: "אין שר אוצר בירושלים; שטייניץ פופוליסט זול"

נשיא התאחדות התעשיינים תקף בחריפות את שר האוצר: "ששטייניץ לא ילבה את אש הקוטג' - פה זה לא כיכר תחריר" ■ "לא מעדכנים את התקציב, ולכן הגבינה לא מוזלת. אין כאן הפתעות"

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, תקף היום (א') בחריפות את שר האוצר יובל שטייניץ וקרא להחליפו בשר אוצר מחו"ל - ממש כמו ש"ייבאו" נגיד בנק ישראל מחו"ל.

"אני מבין את הציבור שעומד מול המחירים ומשתהה; הכסף נהיה לציבור יקר מיום ליום, ולכן אני מבין את הציבור - אך לא מצדיק אותו", אמר ברוש בכנס "מזון בעידן החדש 2011" שהתקיים היום.

"אני חושב שלפני שנדבר על הסיבות למחירים הללו, יש לציין שהציבור לא ייתן לנו לבלבל אותו עם העובדות; הן לא חשובות לו. צריך להפריד בין הציבור לשרי הממשלה - מהם אני לא רק מצפה אלא תובע לנהוג באחריות ובהגינות. יש להם אחריות גם מול הצרכנים וגם מול העובדים במפעלים".

ברוש תקף גם את שר האוצר יובל שטייניץ, שבוחן התרת יבוא מקביל של מוצרי מזון, ואמר: "ששר האוצר לא ילבה את האש - אנחנו לא בכיכר תחריר. זה לא בסכמותו של שר האוצר לאשר יבוא מחירים מחו"ל. אם הוא כל-כך גיבור, שישחרר את חוק החלב; אבל כל עוד יש חוק, יש מכסות, תחרות - ולפיכך יש רף מחירים.

"באוגוסט לפני שנה אישרה המדינה את תקציב המדינה בו 6 מיליארד שקל נטל מס נוסף - ואנחנו התנגדנו, כי בסוף מדובר בתוספת של חצי שקל לחבילת חמאה. בדיוק כפי שכאשר מעלים את הבלו על הסולר - זה מעלה את מחיר מוצרי הדלק. יש עליות מחירים כאלה גם בשוק המים והחשמל. מי שלא נותן להחזיר את הכסף לצרכנים זה שר האוצר ושר התשתיות. האוצר מסרב להחזיר לצרכנים כסף וטוען: 'נשאיר אותו בחברת החשמל ונשתמש בו לפיתוח'".

ברוש הוסיף: "לא מעדכנים את התקציב, ולפיכך הגבינה לא מוזלת. אין כאן הפתעות. בכל שני וחמישי מאשרים חריגות בארנונה - זה לא מגיע למוצרים? בוודאי שכן. אפשר למנות עוד ועוד מיליארדים של שקלים בסקטורים אחרים, מעבר לעליית מחיר חומרי הגלם בכל העולם, וגם בישראל".

ברוש לא חסך שבטו משטייניץ ותקף אותו בחריפות: "אין שר אוצר בירושלים. אם היה שר אוצר - הוא היה מזמן את כולם כשהתעוררה הבעיה, בודק מה קורה אצל החלקאים, אצל התעשיינים, אצל הקמעונאים, מגלה את הבעיה ומטפל בה. אבל מה יותר פשוט? פופוליזם זול. יאללה, נצא ונייבא גבינה.

"אבל אם כבר רוצים לייבא גבינה יש לי הצעה טובה יותר: בזמנו ראש הממשלה ייבא נגיד מחו"ל (סטנלי פישר), ואני מציע לו לייבא גם שר אוצר מחו"ל. זה זול יותר, כלכלי יותר, ומהווה תרומה גדולה לכלכלה הישראלית".

ברוש פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "אני קורא לראש הממשלה לעשות את מה שצריך לעשות כאשר שר האוצר פשט את הרגל: לכנס את היצרנים, את החקלאים, את הקמעונאיים ואת כל מי שרלוונטי, ולבקש מהם 'תראו לי' - ושיימצאו פיתרון".