קשיים? האשראי לקבוצות הרכישה זינק ב-85% מסוף 2009

האשראי לקבוצות הרכישה עמד על 12 מיליארד שקל ברבעון הראשון ■ השחקן הגדול בתחום הוא לאומי עם 2.7 מיליארד שקל, ואחריו מזרחי טפחות עם 2.4 מיליארד שקל

שנה ויותר לאחר שבנק ישראל החל להגביל את קבוצות הרכישה, וחרף הדיבורים בשוק כאילו מדובר בטרנד חולף, האשראי הבנקאי לקבוצות רק הולך וגדל מרבעון לרבעון. מדוחות הרבעון הראשון של 2011 עולה, כי האשראי לקבוצות רכישה הגיע לשיא של 12 מיליארד שקל, עלייה של 7% בהשוואה לנתוני סוף 2010. העלייה אגב, נמצאה בכל הבנקים. בהשוואה לרבעון השני של 2010, אז עמד האשראי המצרפי על 8.6 מיליארד שקל, מדובר בעלייה של 40%. מסוף 2009 קפץ האשראי לקבוצות רכישה ב-85%.

"החאפרים יצאו"

העלייה הייתה הן באשראי מאזני, כלומר כזה הניתן בפועל, והן באשראי חוץ מאזני, כלומר התחייבות שנתן הבנק לתת אשראי אך הלקוח טרם מימש אותה. כ-28% מתוך האשראי (3.3 מיליארד שקל) הוא אשראי מאזני. בדרך כלל, ככל שמתקדם פרויקט בנייה, היקף האשראי החוץ מאזני גדל כי ערבויות המכר נכנסות לתוקף והאשראי המאזני קטן. במערכת הבנקאית מעריכים כי שיעור המימון הממוצע של קבוצות רכישה הוא 60%-70%, כך שניתן לגזור מסך האשראי כי קבוצות הרכישה בונות פרויקטים בהיקף של 18 מיליארד שקל.

בבנקים מסבירים את העלייה באשראי בכך שקבוצות רבות החלו לפעול וחתמו על הסכמים לפני ההגבלות. מאידך, לא מתגבשות כיום כמעט קבוצות, כך שבעתיד צפויה ירידה באשראי. עם זאת, הסבר זה ניתן כבר כמה חודשים והאשראי רק צומח. בנקאי בכיר מסביר ש"לא הפסקנו ולא נפסיק לתת אשראי לקבוצות טובות ומקצועיות. אבל החאפרים יצאו מהשוק".

השחקן הגדול בתחום הוא לאומי, הפועל דרך לאומי למשכנתאות, בניהול שוקי בורשטיין. היקף האשראי הגיע ל-2.7 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.2 מיליארד שקל בסוף 2009 ועלייה של 9% מסוף 2010. 927 מיליון שקל ניתנו כאשראי בפועל והיתרה כאשראי חוץ מאזני.

הבנק השני בגודלו הוא מזרחי טפחות ששומר על היקף אשראי של 2.4 מיליארד שקל מזה תקופה. עד לפני שנה וחצי היה מזרחי טפחות מוביל שוק קבוצות הרכישה ללא עוררין, עם 40% מהאשראי. אך בנקים אחרים התחזקו ונתח השוק של מזרחי טפחות, ששמר על אותו היקף אשראי, ירד ל-20%.

השחקן השלישי בשוק הוא בנק אגוד, עם אשראי של 2.1 מיליארד שקל - עלייה של 3.7% בהשוואה לרבעון הקודם. היחס באגוד בין אשראי מאזני וחוץ מאזני חריג, כאשר האשראי המאזני מהווה 17% בלבד ומגיע ל-367 מיליון שקל. מנכ"ל אגוד הוא חיים פרילייכמן.

אחריו נמצא בנק הפועלים שנכנס לתחום באינטנסיביות רק מתחילת 2010. היקף האשראי של הפועלים הוא 2.1 מיליארד שקל.

קפיצה בדיסקונט

שלושה בנקים הם שחקנים קטנים יחסית בשוק - דיסקונט (1.14 מיליארד שקל), הבינלאומי (1.1 מיליארד שקל) ובנק ירושלים (420 מיליון שקל). ראוי לציין כי דיסקונט צמח מאוד והציג עלייה של 41% ברבעון. הצמיחה באשראי דיסקונט מהווה 42% מהעלייה באשראי הכולל.