מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן: "קשיים במשרדי המכירות שלנו"

תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן: "זוגות צעירים באים ואומרים שהבנק מערים קשיים במתן המשכנתא"

"בנק ישראל לא ניסה להקשות על הצעירים לרכוש דירה, ואין כל רגיעה בנטילת משכנתאות בבנקים. עם כל הכבוד לבנק ישראל, חשוב מאוד גם לטפל בבעיית ההיצע כי יותר ויותר זוגות צעירים מבקשים לרכוש דירה, וזה רצון לגיטימי", ציין אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי בפאנל "נדל"ן - האם העליות ימשכו?" במסגרת כנס כלכלי בתל אביב.

"אני רואה יותר ויותר קשיים במשרדי המכירות שלנו, כשזוגות צעירים באים ואומרים שהבנק מערים קשיים במתן המשכנתא. בפועל, על אף ההצהרות, בשטח הביורוקרטיה נמשכת וקשה מאוד לטפל בהיצע", אמר תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן.

"לי אין זרוע מגורים אבל נוצר פער של 3% בעלות המשכנתא, וזה חייב לגרום בסופו של דבר לירידה בביקושים ומכאן לירידה במחירי הדירות. בסופו של דבר, מרכיב העלאת הריבית הוא בינתיים היעיל ביותר להרגעת הביקושים בשוק בגלל ייקור העלויות", אמר שלמה שרף, מנכ"ל קבוצת עזריאלי.

- יש קבלנים הטוענים שמגבלות בנק ישראל והאוצר מפריעים להגבלת קצב הבנייה.

דגן: "יש לנו יכולות לא לקחת ליווי בנקאי לכל פרויקט כי יש לנו מקורות אחרים. אנחנו דווקא הגדלנו את התחלות הבנייה כי יש ביקוש".

יונס: "אנחנו באווירת בועה"

- היכן נמצא הסיכון בשוק הנדל"ן הישראלי?

יונס: "אנחנו באווירת בועה ומוקד הסיכון הוא מחיר הקרקעות. אנחנו בבנק מזרחי לא מסתכלים על היחס בין מחיר הדירה לבין האשראי אלא על יכולת הפירעון, וכשזה מתערער - יש סכנה לפגיעה חמורה בתוך משקי הבית ולערעור נטל התשלומים".

"אין קשר בין שוק דירות היוקרה, שאלה מוצרים בודדים, לבין השוק ההמוני של עשרות אלפי דירות. בשוק היוקרה כללי המשחק שונים, ומי שקונה דירה בעשרות מיליוני שקלים, כנראה לא צריך לקחת משכנתא", הוסיף שרף נקודה לדיון.

- לממשלה יש יכולות ביצוע לאחר זיהוי כשוק הנדל"ן כשוק בעייתי?

חץ: "לממשלה היום אין יכולת לטפל בשום בעיה, בטח ובטח לא בשוק הדיור. הביורוקרטיה קשה ובתחום הנדל"ן נדרש תכנון ארוך-טווח. 'סופר הטאנקר' לטיפול בנדל"ן מדשדש, ואף אחד לא לוקח אחריות. הכל דיבור של פוליטיקאים, שלא שווה שום דבר".

יונס: "המונופול במדינת ישראל, בימים בהם מדברים על ריכוזיות וקבוצות שליטה, הוא מינהל מקרקעי ישראל, שרוכב על רמת המחירים הגבוהה. המונופול קובע את מחיר הדירה הבאה, כשהוא הספק היחידי של הקרקעות לבנייה במדינת ישראל".

דגן: "בפוליטיקה מחפשים פתרונות אינסטנט - ובנדל"ן אין פתרונות כאלה. הפוליטיקאים מחפשים את הכותרת של היום בשמונה בערב, ולא מטפלים במה שישיא פירות עוד שנים, לא בקדנציה שלהם".

- שוק הנדל"ן יירגע?

שרף: "אין בועה בישראל - יש רגיעה בביקושים ואני מעריך שזה יימשך".

חץ: "שוק הנדל"ן בדרך לירידה".

יונס: "השוק יתמתן".