כפי שנחשף "בגלובס": חדשות 10 עוברת לאולפני הבירה בירושלים

ורשבסקי: "המעבר לירושלים נובע רק מרצונם של בעלי המניות. אנחנו מצאנו מקומות יותר זולים" ■ עורך "לונדון וקירשנאום": "התוכנית תבוטל עם המעבר. 100 עובדים יאבדו את עבודתם"

בעלי ערוץ 10, רון לאודר, וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הכריזו היום (א') במסיבת עיתונאים כי חברת חדשות ערוץ 10 עוברת לירושלים החל מסוף דצמבר, וזאת כפי שנחשף "בגלובס". המבנה החדש של חברת החדשות ימוקם ב"אולפני הבירה" שברחוב יפו ויכלול 3 קומות שיתפרשו על פני 1,500 מ"ר. תעריף הארנונה צפוי להתקבע על כ-70-90 שקל למ"ר.

החלטה על המעבר לירושלים נתקלה לאחר שלאודר הכריע בעד המהלך והורה להנהלת הערוץ לבצע את המעבר לעיר, חרף עלותו הכספית.

ורשבסקי: בעלי המניות החליטו

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, אמר במסיבת העיתונאים: "אני לצערי מטבעי משבית שמחות. אני חייב לומר שהמעבר לירושלים נובע אך ורק מרצונם של בעלי המניות רון לאודר ויוסי מימן. אנחנו משלמים הרבה יותר כסף במעבר הזה לירושלים. מצאנו מקומות יותר זולים כגון אבו גוש, נווה-אילן ומעוז-ציון, אבל בעלי המניות החליטו אחרת".

בתשובה לשאלה כיצד הערוץ מתכוון להתמודד עם פרישתם הצפויה של עובדים רבים, כולל המגישים ירון לונדון ומוטי קירשנבאום בעקבות המעבר, אמר ורשבסקי כי בכוונת הערוץ "להתמודד עם הבעיות הללו לטובת כולם - העיר ירושלים והעובדים".

בעל המניות רון לאודר אמר במסיבת העיתונאים: לפני מספר חודשים, כאשר החלטנו להעביר את חברת החדשות, היו לנו הרבה הצעות. לבסוף החלטנו שיש רק מקום אחד שאפשר לעבור אליו - ירושלים. אני מאד גאה בהחלטה הזאת".

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, הודה ללאודר על מחויבותו הציונית לירושלים "אשר מעוררת כבוד רב והערכה", בירך את בעלי הערוץ, ההנהלה והעובדים, והוסיף כי "חברת החדשות של ערוץ 10 עוברת לירושלים לא רק מכורח החוק. ירושלים יודעת היום להיות מושכת ואטרקטיבית לחברות ולגופי תקשורת שיוצרים פרנסה בעיר ולהציע להן ולעובדיהן תמריצים חסרי תקדים. יחד עם המהפכה בתחום התרבות, ירושלים הופכת לבירת תרבות, קולנוע ומדיה, ואין לי ספק שערוץ 10 ייהנה מכך ויתרום להמשך המגמה".

תוספת עלות

כזכור, הנהלת ערוץ 10 העדיפה מיקום המצוי בשטחה הריבוני של ירושלים, כפי שמאפשר החוק, אך שאינו נמצא בתוך העיר עצמה, זאת משיקולי נגישות וחיסכון מהותי בעלויות המעבר והעלויות השוטפות. כך נשקלה האפשרות להתמקם באבו גוש. ואולם, בפגישה שנערכה לפני מספר שבועות במשרדיו של לאודר בניו-יורק, הביע לאודר את רצונו כי המעבר יתבצע לתוך העיר.

מעבר לתוך העיר ירושלים הוא צעד שכרוך בתוספת עלות משמעותית בהשוואה לחלופות האחרות שעמדו על הפרק. זאת גם בהינתן הטבות מסוימות שגובשו על-ידי עיריית ירושלים, שעיקרן מתווה להקלה בארנונה בשנים הראשונות והטבה לעובדים שיחליטו לעבור להתגורר בעיר. כל עובד שיעבור לעיר יקבל סיוע בשכר דירה בשנתיים הראשונות עד לגובה של 30 אלף שקל, והערוץ יקבל מענק הסתגלות בשווי של כ-90% מעלות הארנונה ב-3 השנים הראשונות.

"לונדון וקירשנאום" תבוטל

אבי אלקלעי, עורך התוכנית "לונדון את קירשנבאום", ממובילי מאבק העובדים נגד המעבר, אמר היום ל"גלובס" כי "'לונדון את קירשנבאום' תבוטל יחד עם המעבר לירושלים. המעבר יגרום לכך שכ-100 עובדים - עורכים, מגישים, מפיקים, תחקירינים ועוד - יאבדו את מקום העבודה שלהם".

"יש פה עיוות גדול מאוד" אומר אלקלעי, "למה לגלי צה"ל או למשרד הביטחון מותר לשבת בתל-אביב, ולערוץ 10, שהוא חברה פרטית, אסור? הגשנו לפני כמה ימים עתירה לבית המשפט שאנחנו מאוד מאמינים בה. השופט הורה למשיבות - הרשות השנייה, ערוץ 10 וחדשות ערוץ 10 - להשיב לעתירתנו עד ה-15 ביולי. והיה ולא נקבל את מבוקשנו, נבקש צו ביניים".

העובדים מתנגדים

בשבוע שעבר עתרו כ-330 שכירי הערוץ וכ-70 עובדים המוגדרים כפרילנסרים לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד הרשות השנייה, בטענה כי הוראת הרשות "לא רק שאינה מתחייבת מכוח החוק, אלא שהיא פגומה לפי דיני המינהל הציבורי, ואשר אכיפתה על מעבידתם תשפיע לרעה על מקום ותנאי עבודתם, ותפגע באופן חמור באיכות חייהם באופן יום-יומי".

לדברי העותרים, הסעיף בחוק הרשות השנייה, לפיו "מקום מושבם של הרשות ומוסדותיה ושל חברת החדשות הוא בירושלים", כבר מקויים. "הנהלת חברת חדשות ערוץ 10 יושבת בירושלים, היא מפעילה אולפן בירושלים, מחזיקה צוות הפקה נרחב בירושלים", טוענים העובדים בעתירה, "ולכן אינה מחייבת גם את העברת האולפן ויתר מתקני חברת החדשות המופעלים לירושלים".

לעתירה מצורפים גם 3 תצהירים של ירון לונדון, אבי אלקלעי ומנהלת משאבי אנוש של ערוץ 10, חן הדרי. בתצהירו מסביר לונדון את המניעים להתנגדותו למעבר ואף מודיע כי הדבר ככל הנראה יגרום להתפטרותו מהערוץ: "אני בן 71, וגילי גובה ממני מחיר מסוים. נסיעה ממושכת מדי יום, ואחר-כך הגשת תוכנית הדורשת חדות וערנות, כבר אינם לפי כוחי. לכן, משמעות העקירה היא קירוב קץ עיסוקיי בטלוויזיה ולפחות תקופה לא קצרה של חיפושי תעסוקה חלופית".

לדבריו, "יש בדעתי להתפטר מיד ולתבוע מן הערוץ פיצויים נכבדים על הפרת חוזה".

מערוץ 10 נמסר: "מעבר לעיר ירושלים ולאולפני הבירה בפרט כרוך בעלויות כספיות ניכרות, בעלויות שלא היינו נדרשים לשלמן אם היינו עוברים לאחת מהאלטרנטיבות בירושלים רבתי. המעבר לעיר ירושלים הנו הנחייה ישירה של רונלד לאודר, מבעלי הערוץ, אשר כרוכה בתוספת של מיליוני שקלים להוצאות המעבר. אנו מכבדים את החלטתו ונפעל בהתאם".

מהרשות השנייה נמסר: "עניין זה נתון להנהלת ערוץ 10, אשר עליה לפעול על-פי חוק".

מערוץ 10 נמסר, בתגובה לכך שהעובדים טוענים כי כ-100 איש יאבדו את עבודתם וכן על כך שלונדון וקירשנבאום יתפטרו עקב המהלך, כי "ערוץ 10 יקיים את החוק ככתבו וכלשונו".

מירב כהן, חברת מועצת העיר ירושלים מטעם "התעוררות בירושלים", מסרה בתגובה להעברתה לירושלים של חברת החדשות של ערוץ 10: "מדובר בהחלטה חשובה שיש לקוות שתהיה תחילתו של שינוי, ושבקרוב נזכה לראות את יישום התוכנית להקמתה של קריית תקשורת במתחם שערי צדק ברחוב יפו בירושלים, בה יישבו כל גופי התקשורת המרכזיים במדינת ישראל. ההחלטה היום גם נותנת תקווה לצעירים וצעירות ירושלמים רבים, שאוהבים את העיר ורוצים לחיות בה אך מתקשים לעשות זאת בהיעדר פרנסה בתחומי העיסוק שלהם".