יתרונו של המשקיע הטיפש

יש מקרים שבהם עדיף להיות בור חסר הבנה עם כסף בכיס, מאשר אשף פיננסי מתוחכם

חודשים לא קלים עוברים ועוד יעברו על שוקי ההון בעולם. הבנק העולמי מוריד שוב את תחזיות הצמיחה שלו, איטליה היא המוזהרת התורנית מהורדת דירוג. שר החוץ הרוסי מזהיר מפני מיתון בדרך ומנכ"ל פימקו - קרן האג"ח הגדולה בעולם - מצטרף למעריכים כי לפנינו סכנה מוחשית לעשור אבוד בכלכלה העולמית. למזלנו, פצעי משבר 2008 עודם טריים ועל כן מומחים ואנשי שוק רבים מציבים בפני המשקיעים תמרורי אזהרה. זאת בניגוד למשברים אחרים שהגיעו בהפתעה מוחלטת לציבור המשקיעים, בעיקר בשל זיכרון קצר ונטיית אנשי המקצוע לצבוע את העולם בוורוד.

אני מניח שבימים הקרובים יעניקו ראשי האיחוד האירופי כדור אקמול נוסף ליוון. אישור הסיוע ממש נכפה על ראשי הגוש. בתחילה הם עוד עשו שרירים ודרשו מהיוונים רפורמות מרחיקות לכת. בתמורה הם קיבלו הפגנות ענק ואצבע משולשת. לאחר מכן חשבו לדרוש "השתתפות עצמית" ממחזיקי אגרות החוב הפרטיים. גם מעץ זה הם ירדו מהר מאד ועכשיו, כך נראה, הם מוכנים להושיט יד ללא כל תמורה ממשית.

מפתיע? לא למי שהביט על רשימת המחזיקים באגרות החוב הבעייתיות של יוון. הבנקים בגרמניה ובצרפת מחזיקים בעשרות מיליארדים.חשיפת הבנקים ליוון מוערכת ב-250 מיליארד דולר. האיחוד אינו יכול להרשות לעצמו סלט יווני כי ברור לו שזו תהיה רק המנה הראשונה. משם המרחק לעוף הפורטוגזי( קרוב ל300 מיליארד דולר), הטאפאס הספרדי(כטריליון דולר) והפסטה האיטלקית(כ-1.4 טריליון דולר) כשאלו מלווים בבירה אירית(כ-900 מיליארד דולר), קצר מאד. כאן כבר מדובר בטריליונים.

ארוחה כזו אף אחד לא יוכל לעכל ועל כן יעשו שרי האוצר והקברניטים מאמצים עילאיים על מנת לעצור את הסחף ולמנוע את התפתחות המשבר.

שימו לב מה קורה לאג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים: 2.9% תשואה - מזכיר לכם משהו? נכון מאד - המשבר. הפד כבר הפסיק לקנות. העולם ממשיך. החדשות הטובות לאמריקאים הן שהריבית שהם ישלמו על החוב שלהם נשארת נמוכה, דבר שיקל על פרעונו. החדשות הרעות לעולם הן שהמצב לא טוב וכשהמצב לא טוב האג"ח האמריקאי מהווה עדיין מקור מפלט.

כולנו שמענו את אנחת הרווחה המזויפת שנשמעה בסוף השבוע האחרון. התנהגות שוק המניות האמריקאי ממש איננה מבשרת טובות.ראינו כיצד החדשות הטובות יחסית תרמו לעליות שלא החזיקו מעמד. יכול להיות שיהיו השבוע עוד כמה ימי עדנה הודות למאמצי החילוץ של יוון. את השורה התחתונה זה לא משנה כלל וכלל.

המצב לא בריא, שוק המניות שלנו לא יהיה חסין, חברות רבות חשופות לנעשה באירופה, ספטמבר ממשמש ובא, רוב קופות הגמל וקרנות הפנסיה כבר נושקות לתקרת ההחזקות שלהן במניות ואפשרויות הקניה שלהן מוגבלות. מסקנה - נצלו את ימי החסד וצמצמו אחזקות עד יעבור זעם.

אחד מעמיתי, הכותבים במדור זה, כינה את המשקיעים הפשוטים שמושכים כספם מהבורסה - בורים. המשך ישיר למה שמכונה בז'רגון השוק-הוני, "כסף טיפש". בדרך כלל המשקיע הקטן הוא זה שנפגע יותר מכולם, אולם יש מקרים שבהם עדיף להיות בור עם כסף בכיס מאשר מתוחכם שמתרסק.

ואי אפשר בלי כמה מילים על מחאת הקוטג'. האם סוף סוף נזכה להיות שותפים למאבק צרכנים ראשון מאז ימי הפנתרים השחורים? כולי תקווה שכן כי לא מדובר כאן רק בקוטג'. חשוב שיתפתח כאן קרב איתנים שישנה מקצה אל קצה את תפיסת הצרכן הישראלי.

הצרכן הישראלי נתפס כפראייר. כל יצרן, מתווך ומשווק הבין זאת וכולם ביחד מתחו את החבל עוד ועוד - מחלב ועד קוטג', מירקות ופירות ועד בשר, מדלק ועד מכוניות ומשכר דירה ועד דירות בבעלות. כולנו חייבים ליטול חלק במאבק זה לשינוי תדמיתו של הצרכן הישראלי. אם נצליח לגרום להם להבין שהחבל נקרע נזכה לראות מחירים שפויים יותר בכל תחום.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס.
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.